V nedeljo bomo državljani na posvetovalnih referendumih odločali o pravici do pomoči pri prostovoljnem končanju življenja, o uvedbi preferenčnega glasu ter o rabi konoplje. Zanimalo nas je, kaj je treba spremeniti, katere zakone je treba popraviti ali na novo napisati, da bi bil s tem udejanjen morebiten pozitiven referendumski rezultat. Ker so referendumska vprašanja precej splošna, kar daje koaliciji precej proste roke glede tega, kako uveljaviti spremembe, v nadaljevanju s tega vidika predstavljamo zgolj okvirne zakonodajne korake.
(Ne)mogoča absolutna kvalificirana večina
Pri uvedbi preferenčnega glasu bi bilo v prvem koraku treba določiti besedilo člena, s katerim bi se spremenil zakon o volitvah v državni zbor. Bi bilo treba spremeniti tudi zakona o določitvi volilnih enot in volilnih okrajev? Ne, pravijo na ministrstvu za javno upravo, saj se v primeru uvedbe preferenčnega glasu volilni okraji ne bi več uporabljali za razdelitev mandatov. Ostali bi le na administrativni ravni. Kaj to pomeni? Da bi z vidika organizacije volitev še naprej imeli okrajne volilne komisije, ki koordinirajo volišča, štetja glasov in glasovanja po volilnih okrajih, ne bi pa več bili relevantni z vidika delitve mandatov. Politične stranke trenutno v vsakem volilnem okraju določijo kandidata po svoji izbiri. Za spremembo zakona o volitvah v DZ je sicer predpisana dvotretjinska večina, pri čemer v parlamentu zaradi partikularnih interesov strank doslej ni bilo potrebnega soglasja. Trenutno ima koalicija 52 glasov, manjka jih torej osem, kar v primerjavi s preteklimi mandati v izhodišču pomeni večje možnosti za dosego dogovora o spremembah volilnega sistema. V vsakem primeru bo sestavljanje potrebnega soglasja politično zelo zahtevna naloga, možna le na podlagi kompromisa in preseganja strankarskih interesov.
Kaj bo z zakonskim
predlogom Srebrne niti?
Koalicija je marca v parlamentu zavrnila predlog zakona o pomoči pri prostovoljnem končanju življenja, ki ga je vložilo društvo Srebrna nit skupaj z volilci. Namesto tega so vložili predlog za posvetovalni referendum. Po naših informacijah kljub nekaterim drugačnim informacijam v javnosti vlada ne bo gradila na tem zakonskem predlogu. »V primeru, da bi bil rezultat referenduma pozitiven, bomo pregledali vse že obstoječe rešitve in osnutke zakonov, prakse iz tujine ter oblikovali delovne skupine, ki bodo začele pripravljati izhodišča zakonov,« so nam sporočili z ministrstva za zdravje. Dodali so, da bi bilo z vidika njihove pristojnosti za uveljavitev zakona o evtanaziji oziroma pomoči pri samomoru predvidoma treba poseči še najmanj v zakon o pacientovih pravicah, zakon o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju ter zakon o zdravstveni dejavnosti. Poseči bi bilo seveda treba tudi v kazenski zakonik oziroma člen, ki govori o tem, da je pomoč pri samomoru kazniva, pa recimo v zakon o lekarniški dejavnosti. Nomotehnično oziroma pravnotehnično se to naredi tako, da se v prehodnih in končnih določbah osnovnega, glavnega zakona napiše, kateri zakon ali drugi zakoni se še spremenijo.
Tudi v primeru konoplje
posebni zakoni
Na ministrstvu za zdravje bodo tudi v primeru konoplje pregledali prakso iz tujine ter vse že obstoječe rešitve in osnutke zakonov. Prav tako bodo oblikovali delovne skupine za pripravo zakonskih izhodišč. Čeprav bi se dalo po našem preverjanju medicinsko rabo konoplje urediti že na ravni podzakonskih predpisov, na ministrstvu poudarjajo, da je za gojenje konoplje za medicinske namene potrebna priprava posebnega zakona, »ki bo določal natančne pogoje za pridobitev dovoljenja za gojenje, od semena konoplje do končnega izdelka, skladno z enotno konvencijo o mamilih«. V primeru konoplje za osebno rabo pa bi bilo treba dopolniti zakon o proizvodnji in prometu s prepovedanimi drogami in pripadajoče podzakonske akte, na primer uredbo o razvrstitvi prepovedanih drog. »Odvisno od možnih izvedbenih rešitev bi bilo treba preveriti tudi vpliv na zakon o zdravilih in zakon o lekarniški dejavnosti,« še pravijo na ministrstvu. Po naših informacijah so sicer tudi v primeru osebne rabe konoplje, pri kateri ne smemo pozabiti na ureditev prometnega in delovnopravnega področja, določeni zametki zakonskega predloga že bili narejeni. Tako da gredo razmišljanja v koaliciji tudi v primeru osebne rabe v smeri posebnega zakona (realizacija proti koncu mandata) in ne le urejanja področja s podzakonskimi predpisi. Preučili naj bi tudi ali predvsem ureditev področja v Nemčiji.