Slabe tri tedne pred volitvami v evropski parlament 9. junija lahko že spremljamo prva soočenja kandidatov za evropske poslance. Za devet vstopnic, ki vodijo v Bruselj oziroma Strasbourg, so stranke odmerile zelo različne finančne vložke. Pri snovanju kampanje stranke praviloma računajo na strankarski kader, nekatere so se odločile tudi za zunanjo pomoč. Pri promociji kandidatnih list večina stavi na klasično kombinacijo terenskega dela, kjer s stojnic med drugim dišita limonada in kava, ter plakatne in spletne kampanje. Usklajevanje z vzporedno potekajočo referendumsko kampanjo strank ne skrbi. Dodatnih stroškov s tega vidika ne pričakujejo oziroma bodo ti pičli.
Svoboda za kampanjo pripravila četrt milijona
Pričakovano nameravajo za evropsko volilno kampanjo največ denarja porabiti parlamentarne stranke, ki so tudi največje prejemnice proračunskih sredstev. V Gibanju Svoboda, kjer na letni ravni prejmejo več kot milijon evrov iz državne blagajne, obetajo pa si vsaj dva evropska poslanska mandata, so odgovorili, da bodo za kampanjo z uradnim sloganom V Evropi s svojo glavo odšteli med 200.000 in 250.000 evrov. Vodja štaba je poslovni direktor stranke Peter Majerle, najeli so tudi zunanje sodelavce. Verjamejo v močno in povezano EU ter v ohranitev temeljnih vrednot, na katerih je Unija nastala. Med drugim poudarjajo, da mora Evropa vnovič dvigniti konkurenčnost tako v gospodarskem kot v širšem geopolitičnem smislu. V kampanji stavijo na različne komunikacijske kanale, od plakatnih mest in letakov do spleta in klasičnih medijev, ter na terensko mrežo stranke, ki pripravlja različne dogodke. Čeprav bodo evropsko kampanjo izvajali ločeno, pravijo, da imajo njihovi kandidati izdelana mnenja in stališča o referendumskih vprašanjih.
Podobno visok vložek načrtujejo v SDS, kjer jim ankete kažejo zanesljivo zmago in tri evropske mandate. Po načrtih naj bi porabili približno tretjino zakonsko dovoljenih sredstev, torej približno 225.000 evrov. Stroški za listo kandidatov sicer ne smejo preseči 0,4 evra na posameznega volilnega upravičenca, kar pomeni omejitev okoli 680.000 evrov. Vodja volilnega štaba je predsednik stranke Janez Janša, najem zunanje pomoči trenutno ni v načrtu, uradni slogan je prEUdarno, program pa nosi naslov Preudarno za Slovenijo v Evropi. »Ključne točke programa so zaščita evropskega načina življenja, varna Evropa, razvita Slovenija v Evropi, Evropa za vse generacije, Slovenija v demokratični Evropi in za Evropo narodov.« Svoj program predstavljajo različno: kandidati so prisotni na različnih dogodkih, od šparglijade do protesta za pitno vodo, na stojnicah se dobi kavo in limonado, nagovarjajo tudi prek veleplakatov. Za referendumsko kampanjo medtem načrtujejo minimalni vložek, osredotočeni bodo na evropske volitve.
Krščanski demokrati z mobilno kavarno
Tudi v opozicijski NSi, kjer na vrhu liste stavijo na prvaka stranke Mateja Tonina, načrtujejo kampanjo v podobnih finančnih okvirih kot prej omenjeni stranki. Za kampanjo, ki jo vodi glavni tajnik Robert Ilc, nameravajo odšteti okoli 200.000 evrov, pri čemer so za postavitev osnovne grafične kreative sklenili sodelovanje z Agencijo Arih. Uradni slogan kampanje je EU, poženi!, ključne teme pa »močno evropsko gospodarstvo, razumen zeleni prehod, varna Evropa in prizadevanja za ohranitev našega načina življenja«. Oglaševali bodo na velikih plakatih, družbenih omrežjih in spletnih portalih, izdelali bodo tudi kartice, kjer bodo informacije o kandidatih. Vso Slovenijo nameravajo obkrožiti z mobilno kavarno, četrtino načrtovanega zneska pa bodo porabili za kampanjo na veleplakatih. Pri referendumski kampanji, ki jo bodo pokrivali z isto ekipo, nameravajo izkoristiti predvsem brezplačne možnosti.
Polovico zgornjega zneska, to je okoli 100.000 evrov lastnih sredstev, bodo medtem v kampanjo vložili v Levici. Štab vodi generalni sekretar Mitja Svete, zunanje agencije niso najeli, slogan kampanje pa je Varnost. Pri tem opozarjajo, da živimo v svetu vojn in kriz, za katere na desnici krivijo manjšine, reveže in begunce. »Strategija Levice je, da se temu zoperstavimo,« pravijo. In dodajajo: »Ogrožajo nas nestabilne zaposlitve, rastoči stroški in visoke najemnine, zato potrebujemo močno socialno politiko. Ogrožajo nas poplave in požari, zato se moramo pripraviti na posledice podnebnih sprememb. In ogroža nas kopičenje orožja in zapletanje v konflikte, zato potrebujemo iskreno prizadevanje za mir.« Pri tem, kako vsebino posredovati volilcem, prisegajo na preplet različnih načinov komuniciranja, predvsem pa na dobro vsebino in osebni stik z volilci. Proračun za referendumsko kampanjo, v kateri bodo sodelovali tako nosilci za evropske volitve kot drugi predstavniki stranke, bo znašal nekaj tisoč evrov.
Socialni demokrati finančno skromno
Edina parlamentarna stranka, ki ni sporočila, koliko jih bo stala kampanja, so Socialni demokrati. V luči nezavidljivega dolga pravijo, da bodo vsebinsko bogati in finančno skromni. Volilni štab SD vodi sekretar na gospodarskem ministrstvu Jernej Štromajer. Njihov slogan kampanje je Močna Evropa, močna Slovenija, vsebinsko pa poudarjajo solidarnost z omembo draginje in dviga življenjskega standarda, zeleni prehod, pravičen do ljudi, investicije v raziskave, inovacije in nove tehnologije za razvoj gospodarstva ter varnost. V luči skromnejše kampanje, pravijo, se zanašajo na lastno znanje, izkušnje in ustvarjalnost ter na osebni stik kandidatov z državljani. Ob evropski kampanji, ki je fokus stranke, bodo v SD tudi pozivali državljane, naj oddajo svoj glas na referendumih, saj da je pomembno dobiti cilje, na podlagi katerih se bodo nato lahko vzpostavili zakonodajni predlogi.
Med zunajparlamentarnimi strankami ima sodeč po anketah največ možnosti za osvojitev mandata Vesna z Vladimirjem Prebiličem. Za kampanjo bodo odšteli od 30.000 do 50.000 evrov, pri čemer bodo kombinirali lastne prihranke in prispevke podpornikov. Namesto vodje štaba kampanjske odločitve sprejemajo kolektivno, zunanje pomoči niso najeli, njihov slogan pa se glasi Pogum ZA. Vsebinsko poudarjajo pravičen zeleni prehod, stanovanjsko politiko, socialno pravičnost, kmetijstvo, okolje in enake možnosti. Poleg klasičnega zakupa oglasnega prostora načrtujejo tudi nekaj okroglih miz in javnih razprav. Še posebej želijo v tej kampanji nagovoriti mlade volilce. V podobnih gabaritih s proračunom do 35.000 evrov se giblje še kampanja skupne liste strank DeSUS in Dobra država. Volilni štab vodi generalni sekretar Dobre države Gregor Vovk Petrovski, na volitve pa gredo s sloganom Čas je za razum. In čas je za mir. Vsebinsko se zavzemajo za mir, demilitarizacijo, novo ureditev EU in drugačno vlogo Slovenije v mednarodnih odnosih.
Po »srca« volilcev z minimalnimi vložki
Zeleni Slovenije, ki odhajajo na volitve z odpadniki Gibanja Svoboda z evropskim poslancem Klemnom Grošljem na čelu, bodo za kampanjo odšteli do 20.000 evrov. Vodja štaba je soustanovitelj in nekdanji poslanec LDS Mojmir Ocvirk, zunanja sodelavka pa jim pomaga pri oblikovanju produkcije in urejanju družbenih omrežij. Slogan se glasi V Evropi igramo v prvi ligi, pri čemer pristop liste temelji na prepletu zelenih, liberalnih in socialnih politik, ki da najbolje nagovarjajo izzive sodobne družbe. Največji delež sredstev bodo namenili oglaševanju na družbenih omrežjih. Še skromnejši bodo v stranki Resnica, kjer računajo, da bo vložek največ 10.000 evrov. Plačljivo bodo oglaševali le na spletu. »Naš cilj je pokazati, da je naša nova politika, ki zavrača staro politiko delitev in korupcije, resnična alternativa, ki ne potrebuje velikih finančnih vložkov za dosego srca volilcev,« pravijo v stranki, katere štab vodi predsednik stranke in nosilec liste Zoran Stevanović. Stavijo na slogan NAjPREJ Slovenija, poudarjajo pa suverenizem, svobodnjaštvo, nevtralnost in mir.
Tudi iz SLS poročajo, da bodo kampanjo izpeljali z minimalnimi sredstvi, pri čemer zneska niso navedli. Predstavnica liste je podžupanja Litije Lijana Lovše, njihov slogan pa se glasi Močna EU za vse. »Glas za SLS bo glas ZA varno Evropo, ZA slovenskega kmeta, ZA energetsko neodvisnost, ZA konkurenčno gospodarstvo, ZA svobodo govora in demokracijo, ZA solidarnost, ZA evropski način življenja in ZA interese Slovenije,« so odgovorili na vprašanje o ključni vsebini. Kot ljudska stranka stavijo na srečanja z ljudmi; največ sredstev bodo namenili terenski kampanji in izvedbi tabora SLS. Dodajajo, da obžalujejo potezo vlade, da je odločanje o tako pomembnih temah, kot sta prihodnost Evrope in odnos do življenja, zreducirala na del svoje volilne kampanje. Tudi finančni vložek stranke Nič od tega, ki jo vodita nekdanja poslanka Levice Violeta Tomić in aktivist Boris Žulj, predvidoma ne bo presegel 2000 evrov. Stavijo na spletne medije in plakate, sloganov pa imajo več: Korupcija za vse, ne le za peščico, Za domovino – s korupcijo naprej, Pošljite Violeto v Bruselj … »Edini tudi povemo po pravici, da gremo v EU samo po denar, vsi drugi vam bodo cel mesec lagali v predvolilnih obljubah,« so še zapisali. Njihova ciljna publika, tako v stranki, pa so sicer inteligentni ljudje. »Razumevanje satire je namreč dokazano povezano z inteligenco, bomo pa seveda ob vsaki satirični omembi podali tudi zelo resno rešitev problemov.«