Ko se odločate za nakup avtomobila, igra pomembno vlogo tudi oprema. Pri novem avtomobilu si jo lahko izberete sami, pri starem pa morate vzeti v zakup, da verjetno ne bo popolna, sploh glede na standarde, ki veljajo v letu 2025. Skozi desetletja je serijska oprema tako z vidika varnosti kot udobja postajala bogatejša, klimatska naprava, zavorni dodatek ABS, nadzor stabilnosti ESP, električni pomik stekel, parkirna kamera in še marsikaj drugega pa so danes samoumevni. Med pripomočki, ki si šele utirajo pot v naše avtomobile, pa je zagotovo na vrhu seznama aktivni tempomat, ki sam vzdržuje varnostno razdaljo, pospešuje in zavira ter skrbi, da vožnja postane bolj udobna in tudi varna. Žal je aktivni tempomat serijski le pri dražjih štirikolesnikih.
In kako deluje aktivni tempomat? Gre za kombinacijo dveh sistemov, in sicer samodejnega vzdrževanja nastavljene hitrosti in sistema za preprečevanje naleta. Da avtomobil dobi ustrezen digitalni pogled na dogajanje na cesti pred seboj, poskrbi radar z več vgrajenimi tipali z različno širokim snopom valov dolgega, srednjega in kratkega dosega. Poleg tega pri večini sodobnejših radarskih tempomatov vid umetne inteligence z natančno izmerjeno razdaljo do spredaj vozečega vozila dopolnjuje še zmogljiva kamera, ki za čim bolj učinkovito posredovanje sistema podatke dopolni z natančnejšo orientacijo in prepoznavanjem ovire pred avtomobilom. Ko tipala pred vašim avtom zaznajo vozilo in izmerijo razdaljo do avtomobila, ki pelje počasneje od nastavljene hitrosti, sistem najprej odvzame plin, nato pa tudi zavre, če je avto pred vami občutno počasnejši. Samodejno zaviranje se glede na nastavljeno varnostno razdaljo sproži dovolj zgodaj, da pojemek ni neudoben in da se zmanjša možnost naleta vozila, ki vozi za vami. Ne glede na varnostno razdaljo, ki jo izberete, pa sistem s svojimi meritvami poskrbi, da ta glede na hitrost vožnje nikoli ni prekratka.
Vozniku odvzame del bremena in stresa
»Aktivni tempomat je pri znamki Volkswagen del serijske opreme pri modelih višjega cenovnega razreda že vsaj pet let. Pred leti smo se zavestno določili, da aktivni tempomat uvrstimo v serijsko opremo, ker smo se zavedali pomembnosti takšnega varnostnega asistenčnega sistema. V zadnjih letih je pri uvajanju novih modelov na trg aktivni tempomat stalnica naše serijske opreme. Izjema so manjši modeli ali pa njihove vstopne različice, pri katerih je še vedno poudarek na ceni, čeprav po naših izkušnjah kupci raje posegajo po bolje opremljenih različicah. Kupci novih vozil pričakujejo, da bodo vozila že v osnovi 'primerno' opremljena, saj tehnologija in razvoj narekujeta smer, v katero se nagiba avtomobilska industrija. Naši prodajni svetovalci se redno usposabljajo na temo novih tehnologij in s tem znanjem ozaveščajo obstoječe kupce in potencialno nove, ki povprašujejo po naših modelih,« pojasnjuje Blaž Grofelnik, vodja produktnega marketinga za Volkswagen pri Porscheju Slovenija.
Aktivni tempomat je pomemben pomočnik pri varni vožnji, saj vozniku odvzame del bremena in stresa pri dolgotrajni vožnji s konstantno hitrostjo. Izjemno učinkovito deluje pri avtomobilih, ki premorejo samodejni menjalnik, dodana vrednost je tudi funkcija prepoznavanja prometnih znakov, ki poskrbi, da se hitrost vožnje pri vključenem tempomatu sama prilagaja, tako da nikoli več ne boste dobili kazni za prehitro vožnjo. Da gre za pomemben del opreme, se zavedajo tudi pri evropski komisiji, kjer so v zadnjih letih naredili odločne korake k uvajanju številnih varnostnih asistenčnih sistemov v serijsko opremo vozil. Načeloma upravljanje sistema ni zapleteno, a praviloma je tako, da mora nekdo voznika o tem poučiti. »Glede na to, da je tehnologija na trgu že kar nekaj časa, je mogoče sklepati, da večina voznikov vendarle pozna ta sistem in ga zna tudi uporabljati. Prodajalci pa so dolžni razložiti, pojasniti in demonstrirati tak sistem novemu lastniku,« pravi Zala Grilc iz Javne agencije Republike Slovenije za varnost prometa in o pozitivnih učinkih tovrstnega sistema dodaja: »Naloga vseh naprednih sistemov ADAS in seveda tudi aktivnega tempomata je pomoč vozniku pri izogibanju nevarnim situacijam v prometu.
Toda voznik je še vedno v celoti odgovoren za vožnjo. Samo aktiven tempomat bo težko bistveno pripomogel k zmanjšanju števila prometnih nesreč, razen seveda v sodelovanju z drugimi varnostnimi sistemi. Vredno je omeniti še, da je evropski svet za varnost prometa že pozval evropsko komisijo, naj sledi zgledu iz ZDA, kjer je organizacija NHTSA že pred tremi leti uvedla obvezno poročanje o nesrečah, v katerih je bilo vpleteno vozilo s sistemom ADAS. Zelo splošen podatek pa pravi, da je potencial vseh sistemov ADAS zmanjšanje števila smrtnih žrtev na cestah v EU za 25.000 in 140.000 huje poškodovanih v 15 letih.«
Ključno je zavedanje omejitev
Pri uporabi aktivnega tempomata ima voznik še vedno odločilno vlogo, saj mora ostati pozoren na vožnjo in nadzirati delovanje sistema, mu v določenih primerih pomagati, da vožnja ostane udobna in varna. »Prevečkrat lahko na cesti zasledimo vozila, ki se s sistemom gibljejo v prometnem toku, a je voznik podlegel skušnjavi po zaposlitvi svojih prostih kapacitet in pozornost s ceste usmeril v rabo mobilnega telefona. Lažja, manj naporna vožnja lahko hitro postane 'dolgočasna', in ker smo v sodobnem tempu vajeni neprestane miselne aktivnosti, bodo naši možgani od nas zahtevali dodatne aktivnosti, ki pa jih žal večinoma potešimo na najenostavnejši način – z rabo telefona, ki nam navadno pristane v roki, ko imamo kaj prostega časa. Vožnja sodobnega in naprednega vozila je lahko udobna in enostavna, a bo pri takšni vožnji zelo težko ostati zbran na vožnjo zgolj z očmi, saj večino drugih funkcij in opravil sodobno vozilo v idealnih pogojih že zmore opraviti namesto nas. Se pa strinjam, da bi ob pravilni uporabi sistemov, z upoštevanjem omejitev hitrosti, izbiro zadostne varnostne razdalje ter strpno in pozorno vožnjo lahko močno zmanjšali verjetnost trčenja,« je prepričan Mitja Jeseničnik, inštruktor varne vožnje v centru varne vožnje AMZS na Vranskem.
Pri uporabi aktivnega tempomata je ključno, da se voznik zaveda njegovih omejitev, že samo ime sistema pa nam pove, da bo najbolj uporaben takrat, ko bo prometna situacija zahtevala več pozornosti in prilagajanja. Sistem je sicer uporaben v vseh prometnih pogojih, še najbolj pa takrat, ko se prometni tok zgosti, ko vozimo v koloni ali pa dohitimo počasnejše vozilo. Seveda pa se je treba zavedati, da sistem ni vsemogoč in da lahko ima težave, če se z visoko hitrostjo približujemo počasnemu vozilu ali koloni. V takšnem primeru je ključna pravočasna prepoznava situacije in voznikovo pravočasno zmanjševanje hitrosti. Voznikova pozornost je tako še vedno izrednega pomena.