Razni seznami, ki prikazujejo največje, najboljše in najdražje vseh časov, so večkrat stvar subjektivne presoje. Se pa na koncu, vsaj pri vrhu, vselej najdejo eni in isti, le da morda ne vselej v enakem vrstnem redu – pri čemer velja, da bolj ko se od vrha odmikamo, bolj pisan je seznam. Drugače pa je pri »merljivih« stvareh, tistih, pri katerih svoje nedvoumno povedo številke. Najhitrejši, največji, najtežji, najdražji … Pri tem naj dvomov ne bi bilo. S poudarkom na »naj ne bi«.
Realnost je namreč pogosto drugačna, in tudi ko je vse črno na belem, večkrat pride do različnih interpretacij. Je denimo svetovni rekorder z najdaljšim poletom na smučeh Domen Prevc, ki je pred kratkim v Planici skočil 254,5 metra, ali je to Rjoju Kobajaši, ki je lani na prav za to priložnost narejeni letalnici na Islandiji pristal pri 291 metrih? Novico je takrat objavila tudi Mednarodna smučarska zveza (FIS), ki pa seveda za uradni rekord šteje Prevčev dosežek, ker je bil pač dosežen na njenem uradnem tekmovanju. A vendar, Kobajaši lahko mirno reče, da je človek, ki je na smučeh skočil najdlje doslej. Enako pa lahko reče tudi Prevc. In nihče jima pri tem ne more ugovarjati; hkrati pa jima lahko ugovarjajo vsi.
No, da se ne bomo preveč zapletli – podobnih primerov na različnih področjih niti približno ne manjka, ravno nasprotno, vse polno jih je. In na enega izmed njih smo naleteli ravno pred nekaj tedni, ko je odjeknila novica, da so na dražbi v Las Vegasu prodali motocikel, ki je dosegel najvišjo vrednost vseh časov. Ta je za primerek 110 let starega rumenega cyclona V twin znašala 1,32 milijona dolarjev, pri čemer so mnogi, tudi zelo relevantni avto-moto mediji dodali celo, da gre za prvi motocikel v zgodovini sploh, ki je dosegel in presegel sedemmestno število, ko vrednost izrazimo v ameriški valuti. Dvomov torej skoraj ne bi smelo biti, a vseeno se nam je, pa četudi gre za ogromno denarja, ob različnih podatkih, za kako nore vsote prodajajo tudi precej bolj nenavadne, celo bizarne reči (spomnimo se samo na zid prilepljene banane, delo italijanskega vizualnega umetnika Maurizia Cattelana, ki so jo novembra lani na dražbi v New Yorku prodali za 6,2 milijona ameriških dolarjev), zdelo vredno še malo pobrskati. In rezultati so bili zanimivi.
Zmeda s kapitanom Ameriko
Daleč največ zaupanja vrednih virov je sicer pritrdilo zgoraj omenjenim podatkom. A vseeno se je našel nekdo, ki trdi, da je najdražji motocikel neki drug, večini tudi precej bolj poznan – harley-davidson hydra-glide iz kultnega filma Goli v sedlu (Easy Rider) iz leta 1969, ki se ga je zaradi značilnega, v barve ameriške zastave pobarvanega rezervoarja za gorivo prijel tudi vzdevek Captain America. V filmu, v katerem sta v glavnih vlogah nastopila Dennis Hopper in Peter Fonda, hkrati pa je z njim preboj na veliko sceno uspel še enemu velezvezdniku, Jacku Nicholsonu, so sicer uporabili štiri motocikle, od katerih so tik pred koncem snemanja tri ukradli in se je za njimi izgubila vsaka sled. Zadnjega, četrtega, so uničili med snemanjem zaključnega prizora, a ga je nato povsem razsutega v svojo garažo odpeljal Dan Haggerty. Da, prav tisti, ki je leta 1974 zablestel v vlogi Grizzlyja Adamsa, med snemanjem omenjenega filma pa je skrbel za transport in brezhibno stanje motociklov. Kakor koli, o »Captainu Americi« je bilo nato več kot pol stoletja vse tiho, dokler se ni leta 2014 pojavil na neki dražbi, na kateri ga je njegov lastnik, znani zbiralec filmskih predmetov Michael Eisenberg, ki naj bi obnovljenega vmes odkupil od Haggertyja, prodal za 1,35 milijona dolarjev. S čimer bi bil to seveda – najdražji motocikel vseh časov.
No, le nekaj dni zatem se je oglasil možakar Gordon Granger, bogati Teksašan, in trdil, da je sam lastnik edinega originalnega primerka »kapitana Amerike«, pri čemer se je v zgodbo znova vključil Haggerty. »Motocikel, ki ga je na dražbi prodajal Michael Eisenberg, je edini avtentičen primerek motorja, ki ga poznamo pod vzdevkom Captain America. Drugi, o katerem se pogovarjamo, je in je vedno bil nič drugega kot njegova replika,« je povedal Haggerty. Kratko je tako potegnil omenjeni Granger, pri čemer gre zadeva še globlje v globine nenavadnega: človek, ki je Grangerju motocikel pod pretvezo, da gre za original, prodal že leta 1996, ko se je znašel v hudih finančnih težavah, je bil namreč nihče drug kot – Dan Haggerty! Ker ima ta torej za sabo dokazano zgodovino laganja, so pristnost njegovih izjav menda kar trikrat preverili z detektorjem laži, vsa zmeda pa naj bi naposled pripeljala do tega, da naj bi nakup na dražbi kasneje preklicali, motocikel pa naj bi se prodal za bistveno nižjo vsoto.
Urbana legenda
A zakaj »naj bi«? Zato, ker so tudi to le govorice, uradnih potrdil pa ni bilo. Je torej najdražji prodani motocikel rumeni cyclone ali pa je malenkost višja cena za »kapitana Ameriko« zdržala? Na podlagi raziskovanj smo se sami nagnili (močno) na stran prvega, za vsak slučaj pa smo se odločili povprašati še – umetno inteligenco. Ki pa je vse skupaj še dodatno zapletla, saj je ponudila tretjo rešitev. ChatGPT je namreč navedel futuristično motociklistično zver neiman marcus limited edition fighter, za katero naj bi nekdo odštel vrtoglavih 11 milijonov dolarjev! Googlov Gemini pa nas je nemudoma opozoril, da je ta podatek močno vprašljiv in nezanesljiv in da gre najverjetneje za urbano legendo. O omenjenem motociklu je na spletu sicer dejansko mogoče najti kar nekaj podatkov in fotografij, za katere pa je že težje ugotoviti, ali so pristne ali pa gre za vrhunske računalniške ilustracije. Skoraj povsem pa se ustavi pri videoposnetkih, ki so bolj kot kar koli drugega zlepljenke statičnih fotografij oziroma ilustracij. Zato smo povprašali še Googlov Gemini, ki je bolj kot ne potrdil, da pristnosti prodaje za 11 milijonov dolarjev ni mogoče preveriti in da gre bržčas za urbano legendo.
Pri čemer se vrnemo na začetek tega zapisa – vse namreč kaže, da tudi pri vprašanju najdražjega motocikla vseh časov ne moremo nedvoumno trditi, kateri to je, hkrati pa to lahko trdimo za (najmanj) tri različne. No, večina se očitno vseeno strinja, da je to pred dobrim mesecem prodani cyclone. Gre za prekrasen restavriran primerek dirkalnega motocikla iz leta 1915 s 45-konjskim motorjem, ki je dosegel za svoj čas impresivno najvišjo hitrost okoli 160 kilometrov na uro in ki je eden od vsega 14 motociklov cyclone, ki so preživeli do danes – v zelo majhnih proizvodnih številkah so jih proizvajali vsega pet let (od leta 1912 do 1917). Njegov kupec pa je, kot je to že skoraj običaj, kakopak ostal neimenovan.