Živimo v svetu, ki je napolnjen z nejasnimi in splošnimi sporočili. Vsem se seveda ne moremo izogniti, lahko pa se jih zavedamo ter po svojih najboljših močeh poskušamo zahtevati jasnejše informacije in politične obljube.
Če se izognete pastem nejasnih sporočil v političnih oglasih in razumete prepričevalno moč takšnih prijemov, vam to lahko pomaga pri sprejemanju bolj premišljenih odločitev. Politične kampanje in oglasi se pogosto zanašajo na široke, nenatančne izraze, kot sta »zavzemanje za družino« ali »podpiramo gospodarstvo«, ki navadno ne vključujejo podrobnosti o tem, kako bi te cilje dosegli.
Na voljo pa imamo kar nekaj strategij oziroma nasvetov za prepoznavanje in izogibanje pastem takšnih nejasnih sporočil.
Merljivost trditev
Konkretne obljube morajo biti vselej merljive, podatke, ki jih v takšnih akcijah navajajo, pa morajo jemati iz verodostojnih virov. Ali povedano drugače: resnične obljube morajo biti merljive. Zato je vedno pametno poiskati kar najnatančnejše podatke in vire trditev, ki jih navajajo v oglasih. Na primer, če trgovec trdi, da so pri njem na voljo samo izdelki najvišje kakovosti, mora navesti tudi merila in, denimo, raziskave, iz katerih lahko izluščimo tak sklep. Pri tem je treba biti pozoren, da je ob raziskavah navedena metodologija, iz katere lahko sklepamo, da so raziskavo opravili strokovno.
Pomaga tudi, če primerjamo trditve med oglasi. Politični oglasi nasprotnike (posredno ali neposredno) pogosto predstavijo v slabi luči, sporočila laskajo enemu in ponižujejo drugega.
Pozoren je treba biti tudi na vizualno podobo. Temnejši posnetki in subtilni pristopi lahko izkrivijo sliko. Ena najpogostejših trditev pravi, da bomo z uživanjem določenega produkta živeli bolj zdravo, da bomo izgubili odvečno težo in naše življenje bo lepše. Če pri tem uporabijo še fotografijo, iz katere je razvidno, kako je bilo prej in kako je potem, največkrat tisto prvo naredijo otožno, drugo pa polno sijaja.
Ključno je brati med vrsticami in raziskati bistvo obljubljenega.
Preverjanje dejstev
Uporabite orodja za preverjanje dejstev. Dandanes se veliko govori o dezinformacijah. Če si vzamemo čas, lahko številne trditve potrdimo ali ovržemo že s pregledom svetovnega spleta.
Enostavne politične izjave, kot sta »več delovnih mest« in »nižji davki«, lahko v praksi pomenijo različne stvari, zato je vredno preveriti izvedljivost takšnih obljub, preden nas zavede spretna retorika.
Razmislimo tudi o psiholoških taktikah. Oglasi izkoriščajo človeško težnjo po hitri obdelavi informacij. Kot kažejo študije raziskovalcev z univerze Roma Tre, ki smo jo v serialu že omenjali, z nejasnimi sporočili to izkoristijo tako, da ohranijo jezik širok in zmanjšajo kognitivno obremenitev. Ta taktika lahko izjave bolj »poveže«, saj posamezniki nezavedno zapolnijo vrzeli s svojimi interpretacijami, ki se pogosto ujemajo z njihovimi željami ali pristranskostmi.
Nejasna sporočila delite z zaupanja vrednimi viri in z njimi razpravljajte o njih. Včasih dobimo najboljši vpogled s pogovorom z drugimi o zmedenih ali nejasnih trditvah. Deljenje z ljudmi, ki jim zaupate, in razprava o obljubah v političnih oglasih lahko pomagata, da nanje pogledate z bolj kritičnega zornega kota. Strokovnjaki ugotavljajo, da ljudje po navadi sprejemajo informacije iz znanih virov, zato je deljenje svojih ugotovitev s prijatelji in družino dober korak za izboljšanje razumevanja in izogibanje napačnim informacijam.
Prepoznavanje prepričljive, toda morebiti zavajajoče vloge nejasnosti v političnih sporočilih lahko izboljša vsakodnevne odločitve. Uporaba teh strategij ne bo pripomogla le k razjasnitvi političnih ali na splošno oglaševalskih obljub, temveč vas bo tudi opolnomočila, da boste skozi nejasno retoriko videli natančnejšo perspektivo.