Že danes, le pet dni za tem, ko je vlada sprejela predlog zakona o drugem tiru, bo državnozborska komisija za nadzor javnih financ na zahtevo poslanske skupine Združena levica razpravljala o »neupravičenosti in netransparentnosti vključevanja Republike Madžarske v projekt drugega tira Koper–Divača«. Kritikov ključnega vladnega projekta je vse več.

Na infrastrukturnem ministrstvu se medtem trudijo predvsem pomiriti vse glasnejše in kritične glasove. Državni sekretar Jure Leben se je tako včeraj sestal s predstavnikom iniciative, ki združuje najglasnejše nasprotnike vladnega predloga gradnje in financiranja drugega tira, ekonomistom Jožetom P. Damijanom. Kot kaže, sta vendarle našla skupen jezik, saj je Leben po sestanku napovedal, da bodo – kljub nekaterim nasprotujočim si izhodiščem – sodelovali in tako poskušali najti najboljšo možnost izvedbe projekta. »Dogovorila sva se, da se bomo z našimi in njihovimi strokovnjaki dobili že v četrtek, če ne, pa najkasneje do ponedeljka,« je napovedal Leben.

Vlada: Vrednost je realna. Kritiki: Dalo bi se ceneje in bolje.

Vladni predlog zakona o izgradnji, upravljanju in gospodarjenju z drugim tirom Divača–Koper sicer določa, da bo lani ustanovljena projektna družba 2TDK (tej bo za 45 let podeljena koncesija) skrbela tako za zagotavljanje denarja kot odplačevanje investicije. Drugi tir bi zgradili v tako imenovanem javno-javnem partnerstvu. Približno 40 odstotkov vrednosti investicije bo z vložki držav zagotovila sama družba 2TDK; polovico bo prispevala Slovenija iz proračunov za leti 2017 in 2018 v skupni višini 200 milijonov evrov, drugo polovico pa predvidoma Madžarska (morda tudi Češka in Slovaška). Nadaljnjih 25 odstotkov oziroma 250 milijonov evrov naj bi pridobili iz evropskih sredstev, 30 odstotkov oziroma 300 milijonov evrov pa s krediti Evropske investicijske banke. Ta del se bo – kljub zagotavljanju odgovornih, da ne bo tako – štel v javni dolg. Pet odstotkov sredstev je že bilo vloženih v projekt, in sicer v izdelavo projektne dokumentacije in odkupe zemljišč. »Predračunska vrednost (približno milijarda evrov brez davka, op. p.) je ambiciozno, vendar realno zastavljena,« pravijo na ministrstvu, kjer bodo zadolženi za nadzor projekta. »Tveganja prekoračitve predračunske vrednosti obstajajo,« dodajajo. Za milijardo evrov, kolikor znaša investicijska vrednost, bi tako zgradili dve potniško-tovorni enotirni progi.

Družba 2TDK bi sredstva za odplačilo kreditov in delovanje pridobivala iz povečane uporabnine Slovenskih železnic, nekakšne na novo uvedene dodatne cestnine za tovorna vozila, novega tako imenovanega plačila za dosegljivost nove železniške infrastrukture, takse na pretovor iz Luke Koper ter prihodkov iz gospodarjenja.

Da vrednost projekta po vladnih izračunih nikakor ni realno zastavljena, pa zatrjuje kopica kritikov. Prepričani so, da bi lahko drugi tir zgradili ceneje in bolje.

Kdo so ključni nasprotniki vladnega predloga in kako bi oni izvedli ta projekt desetletja?