Več kot dve milijardi ljudi na svetu nima ustreznega dostopa do osnovnih medicinskih izdelkov, pogosto zaradi geografskih ovir in pomanjkljive infrastrukture. Zaradi tega vsako leto umre skoraj tri milijone otrok, starih manj kot pet let. Tudi 150.000 smrti, povezanih z nosečnostjo, bi lahko preprečili, če bi materam zagotovili zanesljiv dostop do varne krvi. Zip je majhno robotizirano letalo, ki lahko prevaža cepiva, zdravila in enote krvi. Ameriško zagonsko podjetje Zipline je naredilo floto petnajstih letal, s katerimi namerava prevažati medicinske izdelke za milijone ljudi, ki živijo v odročnih krajih.

Kri vozijo v dvajset odročnih bolnišnic v Ruandi

Zdravstveni delavec lahko naroči potreben medicinski izdelek s kratkim telefonskim sporočilom, v sprejemnem centru ga naložijo v brezpilotno letalo in ga s katapultom pošljejo na pot. Zip lahko nosi do kilogram in pol tovora, leti do 150 metrov visoko (da ne ogroža potniškega letalskega prometa), kljubuje lahko tudi močnejšemu vetru in dežju, njegov trenutni doseg je 150 kilometrov, s hitrostjo 100 kilometrov na uro pa prispe na cilj hitreje od katere koli druge oblike prevoza. Napajajo ga baterije, usmerjajo pa ga lokacijski podatki sistema GPS. Prek mobilne zveze komunicira z matičnim nadzornim centrom in s pristojno kontrolo letenja. Na cilju iz zraka spusti medicinski tovor, ki s pomočjo preprostega papirnega padala varno in natančno pristane na tleh. »Ena pošiljka, eno rešeno življenje. Tako preprosto je,« pravijo v podjetju Zipline, ki so ga pred petimi leti ustanovili inženirji z izkušnjami v velikih tehnoloških podjetjih SpaceX, Google in Lockheed Martin.

V Ruandi je izguba krvi po porodu najpogostejši vzrok smrti pri porodnicah. Konec oktobra lani je Zipline v sodelovanju z ruandsko vlado začel prvo komercialno storitev dostave z brezpilotnimi letali na svetu: iz svoje baze, postavljene blizu prestolnice Kigali, pošilja enote krvi v dvajset odročnih bolnišnic in zdravstvenih centrov v zahodnem delu države. Keller Rinaudo, soustanovitelj in izvršni direktor Ziplina, pravi, da jim ruandska vlada plačuje po izvedenih letih, cena leta pa je primerljiva s ceno, ki so jo prej plačevali prevoznikom z motocikli. Za zdaj opravijo od 50 do 150 letov na dan. »Sodelovanje z Ruando je začetek, že letos bomo dostavljali medicinske izdelke, na primer cepiva, tudi v druge države,« napoveduje Rinaudo.

Prehiteli Amazon in Google

Že predlani so Zdravniki brez meja pri raziskovanju tuberkuloze poskusili z uporabo brezpilotnih letal (kvadrokopterjev podjetja Matternet) za prevoz laboratorijskih vzorcev iz težko dostopnih krajev v Papui Novi Gvineji. Z brezpilotniki so v poskusnem projektu prevažali vzorce krvi in blata tudi že na Madagaskarju, Rdeči križ pa jih je uporabljal za nadzor begunskega taborišča v Ugandi.

Brezpilotna letala kot (tehnološka in logistična) rešitev za marsikatero težavo v Afriki, od testiranja za virus HIV do ohranjanja slonov, pa le niso povsem preprost posel. Oblasti v Ruandi so jim naklonjene, marsikje drugje pa imajo z njimi precej več težav. V Keniji so pred dvema letoma zaradi teroristične nevarnosti njihovo komercialno uporabo prepovedali, v Gani jih je treba registrirati in pridobiti licenco, sicer tvegate visoko kazen. V Nigeriji so takšne licence neznosno drage, v Južnoafriški republiki pa lahko polnoletna oseba uporablja brezpilotno letalo za zabavo, medtem ko je za poslovne namene treba pridobiti kopico dovoljenj. »Če nam je to všeč ali ne, dejstvo je, da se brezpilotna letala s humanitarnim namenom zlahka zamenja za oborožena brezpilotna letala, ki jih uporabljajo v vojaških operacijah, ali za tista, ki zbirajo (varnostne) podatke,« je povedal humanitarni delavec v Kongu. »V državah, v katerih se dogajajo oboroženi spopadi, je iluzorno pričakovati, da bodo navadni ljudje, oblasti in oborožene strani razlikovali med civilnimi in vojaškimi brezpilotniki.«

Pri Ziplinu upajo, da so njihovi zipi že od daleč videti prijaznejši od večine brezpilotnih letal. Na vsako svoje letalo so celo naslikali prijazne modre oči. Po drugi strani pa je zabavno, da je Ruanda z Ziplinom postala prva država z mrežo brezpilotnih letal za dostavo pošiljk. Veliki ameriški podjetji Amazon in Google že dlje pripravljata takšno komercialno storitev, vendar ju je humanitarni Zipline prehitel. Seveda bo lahko kalifornijsko podjetje svoje izkušnje v humanitarnem poslu koristno unovčilo, če se bodo lastniki odločili za vstop na trg dostave porabniških dobrin.