Čeprav se zdi kot oddaljen spomin, niso daleč časi, ko je v sovoznikovem predalu slehernega avtomobila počivala avtokarta (ali več kart), s katero smo si pomagali pri iskanju cilja, se, če nismo imeli pomoči sovoznika, ustavili ob cesti in jo razgrnili ter tuhtali, kje smo in kam naprej. Seveda tovrstna pomoč marsikdaj prav pride še danes, a dejstvo je, da so jo skoraj povsem nadomestile digitalne navigacijske naprave.

Preden se posvetimo temu, kakšne poznamo, je treba razložiti princip njihovega delovanja, pri čemer nam je pomagal Jure Dežan s servisa in tehnične podpore pri Garminu Slovenija. »V navigaciji imamo sprejemnik, ki sprejema signal satelitov – ta je dejansko samo sprejemnik in ne oddajnik, zato ga ne moremo izslediti; veliko uporabnikov je namreč zavedenih, da je navigacijsko napravo mogoče izslediti. Sistem GPS ima operativnih okrog 30 satelitov, v vsakem trenutku, na katerem koli položaju na Zemlji smo, nas vidijo najmanj štirje, za natančno določitev položaja pa potrebujemo vsaj tri. Komercialna natančnost določanja lokacije je sicer okrog 5 do 6 metrov,« je razložil Dežan. Drugi del celotne slike so digitalne karte, ki jih imamo naložene na naši napravi in ki vse skupaj osmislijo. Brez njih bi bili namreč na zaslonu samo pika sredi ničesar. Kar se na primer tudi rado zgodi, če se peljemo po kakšni novejši cesti, ki je v času, ko smo karte na napravi nazadnje posodobili, še ni bilo, ali če se, kar pa je vse bolj redko, peljemo po območju, ki je s kartami slabo pokrito. »Stanje pokritosti kartografije je pri nas zelo dobro. Tudi območje bivše Jugoslavije je dobro pokrito, seveda pa se karte redno posodabljajo in s tem se odpravljajo morebitne napake oziroma dodajajo nove ceste, krožišča, interesne točke…« še dodaja Dežan.

In ker se novosti pojavljajo ves čas, je redno posodabljanje nujno – pri čemer je treba biti pozoren, koliko to stane. Kot pravi Dežan, vse njihove aktualne prenosne naprave vsebujejo tovarniško licenco za vseživljenjsko posodabljanje kart, medtem ko se je glede tovarniško vgrajenih sistemov pametno pozanimati ob nakupu avtomobila – ponekod je namreč prav tako mogoče brezplačno nadgrajevanje, drugod ponujajo nekajletno, tretji jih na servisih nadgradijo, a je strošek kar izdaten…

Tovarniških je vedno več

Kar se torej tiče različnih vrst navigacijskih sistemov, smo dva že omenili. Pri čemer je, pravi Dežan, kljub povečanemu številu tovarniško vgrajenih sistemov položaj namenskih prenosnih naprav utrjen. A kljub temu število kupcev, ki se pri nakupu novega avtomobila zanimajo tudi za navigacijske sisteme, vztrajno narašča. Kar, logično, še posebej velja za bolj premijske znamke. »Pri Mercedes-Benzovih avtomobilih je tako, da se lahko kupec trenutno odloči za tovarniško vgrajen navigacijski sistem comand online ali pa Garminov map pilot. Sicer natančnega podatka nimamo, vendar na podlagi zadnjih informacij ugotavljamo, da se skoraj vsak kupec odloči vsaj za predpripravo navigacijskega sistema. Ta trenutno vključuje režo za SDHC-kartico in povezljivost z zunanjo anteno,« nam je povedal Urban Šoster, ki je pri Autocommerceu zadolžen za veleprodajo osebnih vozil znamk Mercedes in Smart, medtem ko Milica Kopanja z Opla ocenjuje, da je z navigacijo opremljena približno četrtina njihovih prodanih vozil. »Ta ima številne prednosti, kot so bolj enostavna uporaba, povezanost z drugimi funkcijami integriranega sistema IntelliLink in večji zaslon. Glede na to, da je pri Oplu na voljo tudi sistem pomoči vozniku OnStar, ki ima med drugim možnost vnosa cilja poti s pomočjo svetovalca v klicnem centru, pa je tudi ta mogoč le, če ima vozilo tovarniško navigacijo,« pravi Kopanjeva in dodaja, da imajo pri Oplu sicer na voljo dve možnosti – poleg tovarniško vgrajene tudi sistem za povezavo s pametnimi telefoni, na katerem lahko sledimo navigaciji na pametnem telefonu prek aplikacije, vse skupaj pa se projicira na zaslon avtomobila. »Za zdaj bodo pri Oplu na voljo različni sistemi, saj imajo tudi uporabniki različne preference. Ni pa navigacija del serijske opreme in menimo, da v bližnji prihodnosti tudi ne bo.« Urban Šoster za Mercedes medtem pravi, da nimajo informacij, ali se bo principal odločil serijsko vgraditi navigacijsko napravo v vse modele (v nekaterih dražjih je že serijska), tudi sam pa poudarja pomembnost povezljivosti vozila s telefonom: »Glede na to, da imajo vsi uporabniki pametnega telefona pri nas tudi dostop do interneta, bi lahko z dobro povezljivostjo z avtom projiciral navigacijo s telefona na multimedijski sistem avtomobila. Tako ne bi bilo potrebno, da bi se navigacijska oprema vgrajevala serijsko in povišala strošek nakupa avtomobila.«

Pripravlja se nov sistem

Ko že toliko govorimo o telefonih – ti seveda predstavljajo še eno možnost za uporabo navigacije. Pa ne samo kot opisano pomožno sredstvo v povezavi z avtomobilovim sistemom (oziroma je ta bolj podpora telefonu), temveč samostojno. »Res je, da veliko ljudi uporablja aplikacije, ki ponujajo brezplačno navigacijo, a realno je namenska naprava superiorna v smislu zemljevidov, funkcij… Lahko bi rekli, da je uporaba navigacije na telefonu domena mlajše populacije,« je razložil Jure Dežan, ki je tudi ovrgel informacije, da številne dodatne storitve, ki jih ponuja navigacija, na primer ažurne prometne informacije, stanje vremena, informacije o prostih parkiriščih in podobno, pri nas ne delujejo: »To je morda držalo pred leti, zdaj večina naprav podpira vsaj prometne informacije, za preostale storitve pa je treba vzeti v zakup model naprave. Pripravlja se tudi nov sistem podajanja prometnih informacij, ki bo prej kot v minuti sporočil uporabniku, da obstaja zastoj, in mu ponudil obvoz. Pričakuje se, da bo deloval še letos.«

Ne nazadnje je treba pri navigacijskih napravah omeniti še varnostni vidik. O njem inštruktor varne vožnje pri AMZS Brane Legan pravi: »Gre za zelo dober pripomoček, katerega uporaba pa je varna le, ko vozilo stoji, in nikakor ne med vožnjo. Vsaka manipulacija z napravo namreč zahteva fizično delo z rokami, hkrati pa moti voznika pri spremljanju prometa.« Pri čemer tega, da morata tako namenska navigacijska naprava kot telefon, če ga uporabljamo za pomoč pri navigaciji, med vožnjo počivati v nosilcu, verjetno ni treba poudarjati…