Še preden je Marko Japelj dokončno izoblikoval željo, kaj bi rad počel v življenju, se je dobro zavedal, da ga zanimata oblikovanje in prostor. Privlačila so ga znanja, ki jih je podajala fakulteta za arhitekturo, zato se je tja vpisal. Že med študijem je začel pripravljati svojo prvo scenografijo, prvo realizacijo. To je bila scenografija za absolventsko predstavo na AGRFT Hedda Gabler v režiji Tomaža Pandurja. Sledila je še prva scenografija za profesionalno gledališče za predstavo Tri sestre v režiji Vita Tauferja in nato drugi angažmaji v Sloveniji in v Zagrebu. Pomembna prelomnica je bila predstava Šeherezada v Slovenskem mladinskem gledališču v začetku devetdesetih.

Scenograf za predstave, reklame, filme in TV

Scenograf Marko Japelj je plodovit avtor, saj je ob delu za gledališče oblikoval tudi scenografije za reklame, dva filma in več televizijskih oddaj. Kljub uspehom se ni prepustil ležernosti, temveč je želel še bolj izpopolniti svoja znanja, iskal je bolj specializiran študij. Prehitelo ga je vabilo za kandidaturo za gostujočega profesorja in vodjo oddelka za scenografijo na Visoki šoli za uporabno umetnost na Dunaju. Oddelek je vodil dve leti in hodil tudi na predavanja kolegov. V tem času je oblikoval scenografije v Sloveniji in dobil prva vabila za sodelovanje v tujini, najprej v Wuppertalu, in to v gledališču, kjer je imelo sedež tudi plesno gledališče znamenite koreografinje Pine Bausch.

Leta 1998 je kot scenograf sodeloval pri prvi plesni predstavi Edwarda Cluga in Valentine TurcuTango in začelo se je novo pomembno sodelovanje, ki se nadaljuje do danes. Ob projektih v Sloveniji je tako oblikoval scenografije tudi za operne in baletne hiše v Zürichu, Gentu, Antwerpnu, Rigi, Bratislavi, Metzu, Zagrebu, Beogradu, za Zahodnoavstralski balet v Perthu, za dramska gledališča v Nemčiji, Angliji in Italiji.

Teden za Cluga in Japlja v Mariboru

Slovensko narodno gledališče v Mariboru bo od 10. do 17. septembra uprizorilo predstave koreografa Edwarda Cluga, ki jih je zasnoval v Mariboru in za katere je Marko Japelj oblikoval scenografije: »Gledališke uprizoritve so večinoma vpete v obdobje nekaj mesecev po premieri, potem pa so ponovitve redkejše. Zato so zame zanimive in vznemirljive priložnosti ponovno videti predstave, za katere sem oblikoval scenografije pred več leti ali celo desetletji.«

Med njimi bo kot prva že omenjeni Tango, potem Radio in Juliet, ki je prepotovala skoraj vse svetovne odre, dvojček Pret-a-Porter in Watching Others skladatelja Milka Lazarja, kultna Posvetitev pomladi Stravinskega in celovečerni Peer Gynt, ki je imel premiero lansko jesen. V zadnjem večeru bodo uprizorjene tri koreografije iz treh tujih gledališč, Chamber Minds züriškega baleta, Mutual Comfort NDT iz Rotterdama in Stuttgartskega baleta. Scenografija predstave Chamber Minds, premiera je bila v začetku lanskega leta v Zürichu, je umeščena v zamejen prostor, v katerem gibu plesalcev sledita dve premični ravnini trakov, ki ves čas potujeta, se križata in oblikujeta prostor po vsej višini.

»Predstave in scenografije so prerez skozi čas in ustvarjalni prostor; posebej mi je blizu Posvetitev pomladi/Sacre du Printemps z glasbo Igorja Stravinskega, ki je bila izziv mnogim. Motiv pomladi in žrtvovanja smo postavili v prostor, v katerega z neba padajo slapovi vode, ki prekrijejo tla oz. plesno površino in omogočijo drseče koreografirano gibanje plesalcev.« Predstava bo ponovno postavljena in izvedena za balet v Zürichu letos jeseni in čez dve leti za Les Grands Ballets Canadiens v Montrealu.