Pustimo tokrat ob strani, da so vsebinske utemeljitve raznovrstnih strokovnih komisij na področju kulture in umetnosti po nemarnem spregledane. Poseben žanr visoko zvenečega, prazno votlega napeva terja posebne nagrade za posebne efekte. Razmislek o tem prepuščam snovalcem in organizatorjem prireditev z nagradami. Uvodni citat, ki je podkrepljen s točkami, je iz odločbe o podeljevanju sredstev iz razpisa Spodbuda avtorski ustvarjalnosti. To je tisti razpis, ki so ga morali na ministrstvu za kulturo ponoviti, ker so ob prvem razpisu besedilo pozabili objaviti v uradnem listu. Toliko o veščini večno zaposlenih na ministrstvu, ki so potrebovali približno mesec dni, da so napako popravili. Nesmiselno in predvsem simptomatično je, da avtorjem in avtoricam, ki se drugič zapovrstjo prijavljajo na razpis, avtomatično znižajo oceno za 10 točk. Če prav razumem, ministrstvo tako sporoča: »ker ste bili doslej uspešni, delate dolgo in dobro, vam avtomatično pripada manj«. Kar je ključni izločevalni moment za vrhunske ustvarjalce s kilometrino. Resda je to eden izmed razpisov, toda simptomatičnost kulturne politike se zrcali v minus 10 točk na leta podlage. Vse kaže, da se želijo z enim zamahom znebiti prekaljenih avtorjev. Ker niso dosegli dovolj točk za sofinanciranje, bodo gotovo izgubili kredibilnost pri tujih koproducentih. Toliko o spodbujanju podjetnosti v umetnosti. Mimogrede: naslov projekta niza performansov, ki je bil zavrnjen, je Nerazrešljivo.

Morda bo Bojan Jablanovec s pritožbo uspel, a grenak priokus bo ostal. Potrebnih 82 točk pa je, recimo, dobil Dragan Živadinov in s tem nekaj več kot 10.000 evrov državnega denarja. Že vidim tisti del Slovenije, ki jo umetnost zanima samo takrat, ko je garmin naravnan na številke, kako skače v luft (vemo, da kdor ne skače, ni Sloven'c) in jezno vpije nekaj o sesanju državnega denarja. Za vse skakalce s fotelja do interneta kratek oris. Oba sta v uprizoritvenih umetnostih referenčna. Nista mainstream, nista del inštitucij, sta inštituciji zase. Delata že dolgo, dobro in odmevno. Doma in »v širši regiji«, kot so detektirali strokovnjaki na ministrstvu. No, kot vemo že nekaj časa, je Dragan Živadinov pojem širše regije raztegnil do breztežnosti. Znanstveniki, poslovneži in kozmonavti ga podpirajo. Ko se bo, moralo bi se že, akademsko razmišljalo, preučevalo in učilo, merilo, teoretiziralo o zgodovini slovenskih uprizoritvenih umetnosti, nje kronologiji, predvsem pa mejnikih, bosta naša ustvarjalca, ne edina, tam zapisana z zlatimi črkami. Mnoge razprave o njunem delu bodo obsežne, kunštne, in ko jih bodo podeljevalci točk brali, bodo ponosni. Nekoč. Sedaj jima omogočajo ali izmikajo drobtine. Kot da sta začela včeraj in se še ne ve prav dobro, kam to pelje, vanju mečejo premalo točk ali drobiž.

Strokovne komisije na ministrstvu za kulturo so zelo pomembne. Preberejo prijave, razdelijo točke, pisno utemeljijo odločitve. Odločajo o tem, kdo bo in kdo ne bo delal. V primeru, da prijavitelj sproži sodni postopek, sodišče razsoja na podlagi razpisnih pogojev in odločitve strokovne komisije. Komisija za premično kulturno dediščino je nepreklicno odstopila, ker na ministrstvu niso upoštevali njihovega mnenja pri sofinanciranju programov muzejskih institucij za leto 2016. Sedaj bomo pač malo počakali, da ministrica izbere nove strokovnjake na njeno vižo muzejskih kvot. Razlika med komisijama je, da je komisija za premično kulturno dediščino razsojala o neposrednem pozivu, torej o javnem sektorju. Komisija, ki je odločala o spodbujanju avtorske ustvarjalnosti, je razsojala o nevladnem, vse bolj negotovem, sektorju. Prav gotovo je kakšen manj prisoten, pa vendar dober ustvarjalec uspel na omenjenem razpisu. Kaj kmalu bo ugotovil, da se mu v Sloveniji ne splača zoreti, kaj šele postarati in se pri tem tepsti z uveljavljenimi za drobiž. Če bi se ministrica srdito podala v boj za kvote neproračunskega denarja za umetnost, bi...

Verjamem, da bo vsemu navkljub Bojan Jablanovec režiral Nerazrešljivo. Hm, muzikal?