Predlog zakona in izredno sejo o njem je sicer zahtevala skupina 31 poslancev iz vrst SD, SDS, LDS, DeSUS, SLS in nepovezanih s prvopodpisanim Bojanom Kontičem (SD).

O predlogu zakona so poslanci v več kot pet ur trajajoči razpravi delili mnenja, tudi poslanci znotraj največjih poslanskih skupin, SD in SDS. Mnenje vlade, ki od izglasovanja nezaupnice minuli teden opravlja le tekoče posle, do predloga zakona medtem ni znan, saj njenih predstavnikov na seji ni bilo.

Vlada je sicer v ponedeljek sklenila, da ne bo predlagala zakona o poroštvu za Teš 6, ki je zdaj ocenjen na 1,3 milijarde evrov.

Večina poslancev se je sicer strinjala, da je bila pri projektu vrsta nepravilnosti in da bo manj onesnaževal kot sedanji bloki, a so se mnenja kresala tudi pri vprašanju ekonomske upravičenosti in potrebe po projektu.

Poslanec SD Luka Juri je v razpravi napovedal, da bodo, če bo to potrebno, za ustavitev državnih poroštev drugače misleči poskusili s poslansko zahtevo za referendum, ki bi lahko bil na dan predčasnih volitev. Juri se sicer zaveda, da bo težko dobiti 30 podpisov, a bodo "dali vse od sebe".

Državna poroštvena pogodba za posojila pri EIB mora biti skladno s podpisano pogodbo med Termoelektrarno Šoštanj (Teš) in banko sklenjena do 24. novembra. Poroštvo bo omogočilo črpanje 440 milijonov od 550 milijonov evrov vrednega posojila, ki ga je elektrarna vzela pri EIB (110 milijonov evrov posojila je zavarovalnih z bančno garancijo). Poleg posojila EIB je elektrarna za financiranje Teša 6 pridobila še 200 milijonov evrov posojila pri Evropski banki za obnovo in razvoj.

Če obveznosti iz 440 milijonov posojila EIB ne bo poravnal Teš, jih bo namesto njega država, je zapisano v osnutku zakona. Ta med drugim določa še sedemletni moratorij na odplačilo glavnice in zapadlost zadnjega obroka najpozneje v 25 letih po črpanju posojila, obrestna mera pa se bo določila ob črpanju posamezne tranše.

Zares predlagal prekinitev seje

Že na začetku seje je poslanska skupina Zares predlagala prekinitev seje, saj da do sklica izredne seje in obravnave predloga zakona sploh ne bi smelo priti. Po pojasnilih Franca Jurija se na dnevni red namreč lahko uvrstijo le zadeve, za katero so izpolnjeni pogoji, določeni s poslovnikom DZ, in v tem primeru tudi z zakonom o zunanjih zadevah.

Spomnil je, da je poroštvena pogodba mednarodna pogodba in bi bilo treba postopek speljati skladno z zakonom o zunanjih zadevah: najprej pogajalska izhodišča, ki jih potrdi odbor za zunanje zadeve, nato pogajanja med vlado in Evropsko investicijsko banko (EIB), nato poroštvena pogodba in šele zatem zakon o poroštvih.

"Za skoraj vse faze postopka pa je pristojna izključno vlada in ne DZ," je poudaril Juri in ocenil, da bi bila nadaljnja obravnava predloga zakona v neskladju z ustavo.

Prekinitev je neutemeljena

Kot je pojasnil predsednik DZ Ljubo Germič, je po posvetu s strokovnimi službami DZ ocenil, da predlog vsebuje vse formalne sestavine, ki so nujno potrebne za začetek zakonodajnega postopka, zato ga je posredoval v zakonodajni postopek. "Menim da poslovniške, zakonske ali ustavne podlage, da bi predlog zakona zadržal ni," je poudaril in ocenil, da prekinitev seje ni utemeljena.

"Smo v času, ko vlada opravlja tekoče posle in njena odločitev, da poroštvo ne sodi med tekoče posle nas je podpisnike tega zakona pripeljala v situacijo, ko smo sprejeli odločitev, da predlagamo zakon o poroštvu," je v imenu predlagateljev seje in predloga zakona poudaril Kontič.

Če bo zakon sprejet, bodo tako preprečili, da največji slovenski projekt zastane ali se celo zaustavi, je dejal in dodal, da pri tem ne gre za posojilo, o katerem bi se po sprejemu zakona začeli pogajati, temveč je posojilo že odobreno, a potrebuje poroštvo države.

Po Kontičevi oceni je projekt Termoelektrarne Šoštanj (Teš) v fazi, ko ga brez znatne škode ni mogoče zaustaviti. Plačanih je že skoraj 400 milijonov evrov, V primeru jamstva po njegovem mnenju ne gre za velik riziko države, veliko večje tveganje je, če se poroštva ne sprejme in se Teš 6 začasno ali za stalno zaustavi projekt.

Golobič: Ugrabitev države v čistem pomenu

Teš 6 po mnenju Gregorja Golobiča (Zares), ki je sicer opozoril, da v DZ ni nobenega predstavnika vlade in da poslanci mnenja vlade do predloga zakona nimajo, kaže, da "imamo opravka z ugrabitvijo države v čistem pomenu besede".

Po njegovih navedbah je vlada sejo prekinila, ker se ne more uskladiti - ministrstvo za gospodarstvo nasprotuje temu poroštvu, medtem ko ga finančno ministrstvo podpira na način, da mu ne nasprotuje. "To je izkaznica tega projekta in to je demonstracija moči tistega energetskega lobija, ki se izživlja nad to politiko v tem trenutku," je poudaril.

Golobič je spomnil, da je vlada potrebovala dve leti, da je prišla do podatkov in osnovnega uvida v predpostavke Teša 6. To je po njegovih besedah preprečeval nekdanji minister za gospodarstvo Matej Lahovnik, morala pa je priti nova ministrica, da je uspela doseči, da so bile opravljene revizije tega projekta in da je del odločevalcev dobil vpogled v predpostavke Teša 6. V Zares predloga zakona ne bodo podprli.

Jelinčič: Teš 6 je svinjarija in izmišljotina

Tudi v poslanski skupini SNS po besedah Zmaga Jelinčiča predloga zakona ne bodo podprli. Po njegovi oceni je Teš 6 "svinjarija" in izmišljotina, da ga država potrebuje zaradi zanesljive oskrbe z elektriko iz domačega vira.

Kot je pojasnil Franc Bogovič (SLS), odločanje v njihovi poslanski skupini, kjer sicer obsojajo "nedoraslo, škandalozno obnašanje vlade na tem področju", ne bo enotno. Večina nepovezanih poslancev pa predloga zakona ne bo podprla, saj je po mnenju večine neprimeren, je povedal Vili Rezman.

Po pričakovanjih je največja podpora v poslanskih skupinah SD in SDS. Po besedah Antona Colariča (SD) jih je večina v poslanski skupini prepričanih, da je podpora zakonu "edina možna rešitev". Poslanska skupina sicer ni enotna, zato jih nekaj predloga zakona ne bo podprla.

Komisija za preprečevanje korupcije preverja zakon za Teš 6.

"Danes se gradi, žal se šele danes zapira finančna konstrukcija, to je nevzdržno," je dejal Andrej Vizjak (SDS) in menil, da je danes prepozno, da bi Teš 6 ustavili, saj bi nastale nepopravljive posledice. Tudi v tej poslanski skupini bodo sicer o primernosti predloga zakona odločali različno.

Podporo predlogu zakona pa so napovedali v poslanski skupini DeSUS. Kot je dejal Anton Urh, ključna naloga ostaja izpeljava projekta, za kar pa je "žal" potrebno poroštvo države. Podporo so napovedali tudi v poslanski skupini LDS, kjer bi sicer po besedah Antona Anderliča "radi slišali vse odgovore in tudi zeleno luč za zaustavitev, v kolikor bi bila to boljša rešitev".

Poslanci so se v razpravi dotaknili tudi samega projekta. Večina poslancev je bila v razpravi enotna, da so bile pri Tešu 6 nepravilnosti in da bo manj onesnaževal kot sedanji bloki, medtem ko so bili glede ekonomske upravičenosti in same potrebe po projektu mnenja deljena.

Kek: Šest blok je Patria te vlade in več

Poslanec Zares Franci Kek je prepričan, da je šesti blok "Patria te vlade in mnogo več", medtem ko sta poslanca SD Matevž Frangež in Luka Juri ocenila, da alternative Tešu 6 so. Po Jurijevem mnenju so tudi alternative za državno poroštvo - če je projekt ekonomsko zanimiv, bo pritegnil zasebne vlagatelje.

Ob tem je Juri napovedal, da si bodo tisti, ki "si drznejo govoriti drugače, prisiljeni v iskanje ostalih možnosti" za ustavitev poroštva Tešu 6; poskusili bodo s poslansko zahtevo za referendum, ki bi lahko bil na dan predčasnih volitev brez dodatnih stroškov. Juri se zaveda, da bo težko dobiti 30 podpisov, a bodo "dali vse od sebe".

Teš je za financiranje zdaj na 1,3 milijarde evrov ocenjenega projekta pri EIB najela za 550 milijonov evrov posojil (440 milijonov evrov z državnim poroštvom in 110 milijonov evrov z bančno garancijo), 200 milijonov evrov posojila pa je pridobila od Evropske banke za obnovo in razvoj. Državna poroštvena pogodba mora biti skladno s podpisano finančno pogodbo med Tešem in EIB sklenjena do 24. novembra.