Računsko sodišče je v svojem revizijskem poročilu o smotrnosti nakupa oklepnikov 8x8 prav tako ocenilo, da ministrstvo za obrambo (Mors) z izvedenim nakupom ne bo moglo doseči sprejetih ciljev zveze Nato za Slovenijo, kot so veljali v času nakupa, niti nacionalnih ciljev, določenih v srednjeročnih obrambnih programih za to obdobje.

Kot poudarja sodišče, je ministrstvo v Resoluciji o splošnem dolgoročnem programu razvoja in opremljanja Slovenske vojske, Srednjeročnih obrambnih programih 2005-2010 in 2007-2012 ter več kratkoročnih dokumentih načrtovalo nakup 135 oklepnikov 8x8, s katerimi bi zagotovilo opremljenost vojske v obsegu, ki ga določajo navedeni cilji sil Nata.

"V različnih nacionalnih dokumentih načrtovanja je načrtovalo različno opremljene oklepnike 8x8. V investicijski dokumentaciji je predvidelo določeno sestavo bataljonov, nato pa načrtovalo nakup 150 oklepnikov 8x8, s katerimi teh bataljonov ne bi bilo mogoče popolniti," še omenja sodišče.

Ob tem dodaja, da Mors v investicijski dokumentaciji - kljub temu, da je ugotovilo, da načrtovana finančna sredstva ne bodo zadoščala za nakup vseh oklepnikov z opremo - ni predvidelo ustreznih različic investicije, ki bi upoštevale tako določene finančne omejitve.

Prav tako po oceni sodišča ministrstvo ni zagotovilo možnosti za spremljanje izpolnjevanja Sporazuma o protidobavah na področju zaposlitev in v letu 2007 in prvi polovici 2008 ni v vseh primerih preverjalo informacij glede realizacije protidobav. Za spremljanje izvajanja projekta oziroma pogodbe je ustanovilo več različnih delovnih skupin, vendar pa so bile pristojnosti med njimi prepletene, naloge posameznih članov in predvsem vodje projekta pa niso bile natančno določene, pojasnjuje sodišče.

Kot tudi piše v revizijskem poročilu, je ministrstvo po izboru najugodnejše ponudbe k pogajanjem povabilo le enega od obeh ponudnikov, ki zaradi dejstva, da je bil edini izbrani ponudnik, ni mogel imeti zadostnega poslovnega interesa za znižanje cene.

"V pogajanjih z izbranim ponudnikom je ministrstvo za obrambo tudi spremenilo predmet naročila. V času izvajanja pogodbe izvajalcu kljub zamudi pri dobavah oklepnikov 8x8 ni zaračunalo pogodbenih kazni, ko so bili za to izpolnjeni pogoji," tudi poudarja sodišče.

Računsko sodišče je za izboljšanje poslovanja ministrstva za obrambo na področju večjih vojaških nakupov priporočilo, da pri načrtovanju zagotavlja usklajenost med različnimi dokumenti načrtovanja in investicijsko dokumentacijo, optimizira število načrtovalskih dokumentov in ukrepa v primeru, ko ugotovi neskladje med načrtovanimi finančnimi sredstvi in predvideno ceno investicije v vojaško opremo.

Pri izvedbi naročila naj čim bolj natančno opredeli predmet nakupa, v primerih, ko v postopku predvideva pogajanja, naj ta izvede z vsemi ponudniki, bolje naj tudi kontrolira načrtovana finančna sredstva za predviden obseg naročila. Pri izvajanju pogodbe naj že ob začetku projekta določi vodjo projekta in jasno opredeli njegove naloge in odgovornosti. Pri poročanju o projektu pa naj izboljša zlasti poročanje glede na predvideno porabo finančnih sredstev za projekt, še piše v revizijskem poročilu.