V prvih enajstih izvedbah je bila kolesarska dirka po Sloveniji na sporedu maja, ko pa so organizatorji večkrat naleteli na težave z vremenom. Zaradi snežnih razmer so morali dvakrat celo skrajšati etape. Leta 2000 je bil start etape v Ribnici, cilj bi moral biti na Mangartskem sedlu, a je 20. maja na Vršiču zapadlo več kot 20 centimetrov snega, zato je bil cilj prestavljen na Kočo na Gozdu. Štiri leta pozneje se je kraljevska etapa od Beljaka do Vršiča končala že na Ljubelju.

Večina dirke po Štajerski

Po letu 2005 se je dirka uveljavila v sredini junija, a je Mednarodna kolesarska zveza (UCI) že oktobra lani objavila, da bo letošnja izvedba potekala v prvem tednu junija, kar ni naletelo na odobravanje organizatorjev. »Bili smo postavljeni pred dejstvo, brez kakršne koli obrazložitve. Toda ko sodnik odpiska konec tekme, je vse odločeno. To je treba sprejeti,« je ob predstavitvi trase dejal direktor dirke Bogdan Fink, ki slovensko pentljo vodi že od leta 2002.

Razlog za premik termina je nova dirka svetovne serije v Köbenhavnu. Kljub spremembi bo na startu močna konkurenca – med ekipami bosta Visma-Lease a Bike in Lidl-Trek, ki sta se odločili za nastop v Sloveniji namesto na dirki po Norveški. Po drugi strani pa letos ne bo ekip Red Bull-Bora-Hansgrohe in Ineos Grenadiers. »Bilo je nekaj razmišljanj, da bi termin prestavili na začetek ali konec sezone, toda moto naše dirke je 'boj za zeleno'. Slovenija je v drugem in tretjem tednu junija najbolj zelena, zato bi bilo težko izpeljati dirko zgodaj spomladi ali jeseni,« je pojasnil Fink. Poleg tekmovalne plati ima dirka tudi močan promocijski pomen za državo in Slovensko turistično organizacijo, kar jo po njegovih besedah postavlja na stičišče med športom in turizmom.

1,7 mio. € je proračun letošnje dirke po Sloveniji.

Z izjemo prve in zadnje etape bo letošnja dirka skoraj v celoti na Štajerskem. Prva etapa bo povezala Piran in Škofljico, druga pa bo potekala med Velenjem in Rogaško Slatino. Na obeh bo priložnost za sprinterje. Tretja etapa od Majšperka do Ormoža in peta od Litije do Novega mesta bosta razgibani, odločilna pa naj bi bila kraljevska, četrta etapa, ki se bo začela v Mariboru in končala na Golteh. Zaključni vzpon bo dolg 13,8 kilometra s povprečnim naklonom 7,4 odstotka, pred tem pa bodo morali kolesarji premagati še zahtevni Podvolovljek (5,1 km/8,4 odstotka).

»Dirka bo tehnično zanimiva, energična in dinamična. Vsi kolesarji bodo imeli priložnost, da se izkažejo,« je prepričan Fink. »Traso smo zasnovali že leta 2023, veseli pa nas, da imamo več kot polovico novih startno-ciljnih destinacij. To dokazuje, da je zanimanje za dirko v slovenskih mestih zelo veliko.«

O morebitni širitvi dirke na sedem dni Fink ne razmišlja. »Sedemdnevne dirke so v kolesarstvu v zatonu. Od večjih jih imata takšno dolžino le še dirki po Švici in po Dofineji. Poleg tega je za ekipe petdnevni format logistično lažji, tekmovalno pa privlačnejši, saj ni prostora za taktiziranje. Tisti, ki želi zmagati, mora biti vsak dan v ospredju. Dirka torej ne pripada le hribolazcem ali sprinterjem, temveč vsestranskim kolesarjem.«

Prizadevanja za ohranitev licence

Po koncu letošnje dirke bo poteklo licenčno obdobje dirke drugega razreda (proseries), a Fink glede prihodnosti ostaja optimističen: »V zadnjih letih smo prejeli zgolj pozitivne ocene, zato si prizadevamo, da licenco obdržimo. Izpolnjujemo vse kriterije: od nagradnega sklada, ki ga določa UCI, do televizijskih prenosov, ki dosegajo 135 držav. Zagotovili smo tudi minimalno število ekip svetovne serije in profesionalnih ekip, tako da ne bi smelo biti težav. Seveda moramo tudi letos pripraviti vrhunsko dirko,« se za prihodnost slovenske pentlje ne boji Fink. Prepričan je, da bomo na njej spet videli tudi Tadeja Pogačarja in Primoža Rogliča. »Letos ju ne bo, a gre le za vprašanje časa, kdaj se vrneta. Po dveh zmagah sta dala priložnost drugim, da se dokažejo. Konec koncev je dirka po Sloveniji ena tistih, ki jo moraš dobiti, če želiš v svetovno elito.«

Končni seznam nastopajočih bo znan nekaj dni pred dirko. Že zdaj je znano, da bo na startu pet ekip svetovne serije: UAE Team Emirates-XRG, Lidl-Trek, Jayco AlUla, Visma-Lease a Bike in Bahrain Victorious. Nastopile bodo tudi vse slovenske kontinentalne ekipe, Adria Mobil, Factor Racing in Pogi Team Gusto Ljubljana. Lani je zmagal Italijan Giovanni Aleotti (Bora-Hansgrohe), najboljši Slovenec je bil Domen Novak (UAE Team Emirates-XRG). Proračun letošnje dirke znaša približno 1,7 milijona evrov, za njeno izvedbo pa bo skrbelo več kot 3000 prostovoljcev.

Etape 31. dirke po Sloveniji

4. junij, 1. etapa: Piran–Škofljica (168,7 km, ravninska etapa).

5. junij, 2. etapa: Velenje–Rogaška Slatina (157,8 km, ravninska etapa).

6. junij, 3. etapa: Majšperk–Ormož (173,4 km, razgibana etapa).

7. junij, 4. etapa: Maribor–Golte (175,2 km, gorska etapa).

8. junij, 5. etapa: Litija–Novo mesto (123,9 km, razgibana etapa).

Priporočamo