Letos mineva 60 let od ustanovitve odbora gibanja Znanost mladini in sklada Milijoni za talente. Obe pobudi sta se porajali v obdobju posebnih družbeno-ekonomskih razmer ter sta pionirsko odprli možnosti za prepoznavanje in uresničevanje izjemnih potencialov mladine na področju znanosti v slovenskem prostoru. Pozneje je bilo sicer še nekaj drugih poskusov vzpostavitve stabilnejše podpore nadarjenim mladim, a se vse do danes iz različnih razlogov niso razvili v nacionalno ureditev, ki bi zagotovila manjkajoče sistemske rešitve na tem izjemno pomembnem področju za prihodnost naše države – namreč v partnersko sodelovanje med različnimi resorji znotraj in zunaj vzgojno-izobraževalnega sistema.

Vlado Republike Slovenije, Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje ter Državni zbor Republike Slovenije s tem pozivom opozarjamo na resne težave, s katerimi se zaradi neurejenosti omenjenega področja vsakodnevno srečujemo nevladne organizacije pri delu z nadarjenimi mladimi oziroma naslavljanju uresničevanja njihovih izjemnosti, ki jih vzgojno-izobraževalni sistem ne (z)more, ter predlagamo izbrane strokovno preverjene usmeritve, za katere verjamemo, da bi kratko- in dolgoročno pomembno prispevale k reševanju opisane problematike.

Podpisane organizacije namreč ne spremljamo samo več deset tisoč mladih, ampak povezujemo tudi tisoče mentorjev na vseh stopnjah izobraževanja – od vrtcev, osnovnih in srednjih šol do fakultet in inštitutov. Ti nesebično pomagajo pri izvajanju različnih priprav za učence in dijake, ki se udeležujejo domačih tekmovanj iz znanj, najboljši med njimi pa potem dosegajo zavidljive uspehe tudi na mednarodnih olimpijadah in srečanjih mladih znanstvenikov. Medalje in priznanja, ki jih redno prinašajo s teh dogodkov, niso nekaj samoumevnega, ampak so rezultat sistematičnega, vztrajnega in zavzetega dela.

Žal se organizacije, ki te procese vodimo in usklajujemo, pri svojem delu srečujemo s številnimi težavami. Največje med njimi so:

– pomanjkanje finančnih sredstev,

– različne birokratske ovire,

– nepriznavanje opravljenega dela mentorjem in organizacijam, ki vodijo opisane dejavnosti.

Zelo težko sprejemamo dejstvo, da ni mogoče uveljavljati povračil za promocijo tekmovanj ob vsakoletni slovesni podelitvi priznanj najboljšim mladim posameznikom v Cankarjevem domu ter da ni pravega naslova za financiranje priprav in udeležbo na mednarodnih tekmovanjih.

Ne nazadnje za Računskim sodiščem Republike Slovenije ponavljamo ugotovitve iz leta 2021, da v »Republiki Sloveniji še vedno ni oblikovana nacionalna strategija za delo z nadarjenimi, zato niso opredeljeni temeljni cilji in pomen obravnave nadarjenih otrok in mladostnikov za razvoj države, spodbude in ukrepi za enakopravno spodbujanje razvoja nadarjenih, dodatni viri financiranja, enotno in stalno spremljanje dela z nadarjenimi učenci in dijaki ter ni vzpostavljena nacionalna koordinacija obravnave in podpora pri delu z nadarjenimi učenci in dijaki ter povezava med vsemi deležniki«.

Spodbujanje zanimanja za znanost in promocija znanosti pri mladih pomagata oblikovati prihodnje generacije raziskovalcev, inovatorjev in voditeljev, ki bodo sposobne reševati svetovne izzive ter oblikovati boljšo prihodnost za vse.

Vlado Republike Slovenije, Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje ter Državni zbor Republike Slovenije zato pozivamo, da:

– prednostno sprejmejo in objavijo nacionalno strategijo za delo z nadarjenimi mladimi,

– zagotovijo ustrezne normativne okvire in sredstva za izvajanje programov dela z nadarjenimi mladimi znotraj vzgojno-izobraževalnega sistema ter na ravni sodelovanja šol z nevladnimi organizacijami, specializiranimi za delo z nadarjenimi mladimi,

– ustrezno zakonsko in materialno uredijo tudi položaj nevladnih organizacij in drugih subjektov, ki že desetletja skrbijo za različne oblike dela z nadarjenimi mladimi.

Brez znanja je tudi naša prihodnost negotova: »Nadarjeni otroci bi morali imeti možnost, da jim v njihovo korist in v korist družbe kot celote z ustrezno obliko izobraževanja omogočimo poln razvoj njihovih sposobnosti. Prav nobena država si ne more privoščiti, da bi zavračala svoje talente. Če ne bi pravočasno zaznali intelektualnih in drugih zmožnosti, bi to pomenilo izgubo človeških virov. Za to pa potrebujemo ustrezna orodja.« (Svet Evrope, 1994, iz priporočila 1248 o izobraževanju nadarjenih otrok)

Spodbujanje zanimanja za znanost in promocija znanosti pri mladih pomagata oblikovati prihodnje generacije raziskovalcev, inovatorjev in voditeljev, ki bodo sposobne reševati svetovne izzive ter oblikovati boljšo prihodnost za vse. Nadarjeni posamezniki imajo sposobnost, da prispevajo k napredku na različnih področjih – od znanosti in tehnologije do umetnosti, kulture in podjetništva. Če mladim omogočimo ustrezne izzive in priložnosti za nadaljnje učenje, se bodo bolje razvijali in ostali motivirani.

Podpisani:
  • Zveza za tehnično kulturo Slovenije
  • Društvo matematikov, fizikov in
  • astronomov Slovenije
  • Društvo psihologov Slovenije
  • Slovensko sociološko društvo
  • Center za raziskovanje in
  • spodbujanje nadarjenosti
  • Zveza društev pedagoških delavcev Slovenije
  • Društvo učiteljev tehničnega pouka Gorenjske
  • Združenje ravnateljev in pomočnikov
  • ravnateljev Slovenije
Priporočamo