Ameriški predsednik Donald Trump je uresničil svojo napoved in napovedal uvedbo carin na avtomobile in lahke tovornjake v višini 25 odstotkov. S tem poglablja globalno trgovinsko vojno, ki jo je začel z uvajanjem carin za Kitajsko, Kanado in Mehiko. Ukrep bo močno prizadel tudi evropske avtomobilske proizvajalce, ki letno v ZDA po doslej veljavni 2,5-odstotni uvozni dajatvi izvozijo za 41 milijard evrov avtomobilov. V nasprotni smeri ZDA izvozijo precej manj avtomobilov – za okoli 9 milijard evrov pri 10-odstotni carinski stopnji.
Skupno so ZDA lani uvozile za okoli 212 milijard evrov osebnih avtomobilov in za 439 milijard evrov avtomobilskih izdelkov. Največje izvoznice v ZDA, ki jih bodo carine tudi najbolj prizadele, so Mehika, Japonska, Južna Koreja, Kanada in Nemčija.
Z uvedenimi carinami na avtomobile bi Trump rad okrepil ameriški trg kot proizvodni trg. »Če boste avto izdelali v ZDA, ne bo carin,« je Trump ponudil tujim proizvajalcem. Nasploh želi s carinami zmanjšati trgovinski primanjkljaj ZDA, okrepiti industrijsko bazo v državi in pridobiti nove prihodke, s katerimi bi lahko nadomestil izpad zaradi obljubljenega znižanja davkov. Prav tako carine uporablja kot sredstvo pritiska za doseganje drugih ciljev.
ZDA se pred carinami niso hotele pogajati
Carine na avtomobile in lahke tovornjake bodo po Trumpovih napovedih začele veljati 3. aprila. V evropski komisiji že pripravljajo odgovor nanje, a časovnika niso opredelili. To so druge ameriške carine, ki so prizadele evropsko gospodarstvo. Trump je pred tem s 25 odstotki ocarinil jeklo in aluminij. Evropska unija je s pogajalsko ekipo komisarja Maroša Šefčoviča še ta teden poskušala preprečiti uvedbo carin med obiskom v Washingtonu. Vendar se ameriška stran ni hotela pogajati z Evropejci pred uvedbo carin. Sedaj pričakujejo, da bo Trump prihodnji teden napovedal še več carin, potem ko naj bi svoj odgovor predstavila EU.
»Globoko obžalujem odločitev ZDA. Avtomobilska industrija je gonilo inovacij, konkurenčnosti in visokokakovostnih delovnih mest, in sicer prek tesno povezanih dobavnih verig na obeh straneh Atlantika,« je dejala predsednica evropske komisije Ursula von der Leyen. Napovedala je, da bo EU še naprej iskala rešitve s pogajanji, pri tem pa varovala svoje gospodarske interese. »Kot pomembna trgovinska sila in močna skupnost 27 držav članic bomo skupaj zaščitili svoje delavce, podjetja in potrošnike,« je rekla.
Za odgovor in pogovor
Na Trumpove napovedi so se zaskrbljeno odzvali v vseh treh največjih evropskih proizvajalkah avtomobilov: Nemčiji, Veliki Britaniji in Franciji. Odzivi so se gibali med pozivi za uvedbo carin in željo proizvajalcev avtomobilskih združenj po pogajanjih z Američani, saj naj trgovinska vojna ne bi nikomur koristila. »EU mora jasno povedati, da se pred ZDA ne bo umaknila,« je bil odločen nemški minister za gospodarstvo Robert Habeck. »To je zelo slaba novica,« je dejal francoski finančni minister Eric Lombard in kot edino možno rešitev v tem trenutku navedel, da Evropska unija odgovori z lastnimi carinami.
Prav tako odgovore napovedujejo v Kanadi. »Branili bomo svoje delavce, branili bomo svoja podjetja, branili bomo svojo državo in branili jo bomo skupaj,« je napovedal premier Mark Carney. V Veliki Britaniji si želijo pogovorov z ZDA, da bi se izognili trgovinski vojni.