V nedeljo naj bi v ZDA potekel rok za prodajo ameriškega dela Tiktoka. Če do prodaje ne bo prišlo in če ameriški predsednik Joe Biden ne bo podaljšal roka, bo omrežju v ZDA onemogočeno poslovanje. Več ameriškim medijev, med drugim Financial Times, Wall Street Journal in Bloomberg, sedaj poroča, da so kitajske oblasti pričele premlevati možnost, da bi ameriški del omrežja vseeno prodali. Kot verjetnega kupca njihovi anonimni viri omenjajo zlasti Elona Muska. Če ne bi bil kupec, pa bi lahko bil Musk vsaj vpleten v postopek prodaje. Predstavnik za stike z javnostjo pri ameriškem Tiktoku Michael Huges medtem vztraja, da so poročila medijev plod domišljije.
Zamisel, da bi Bytedance ameriški del omrežja prodal Musku, je sicer zanimiva z več vidikov. Kitajska že dolgo vztraja, da je Tiktok le pogajalski čip v ameriškem pokru s Kitajsko v sklopu njune trgovinske vojne. Kitajska bi s prodajo omrežja Musku Tiktok žrtvovala za potencialnega novega asa v rokavu, ki bi ga lahko unovčili na drugih področjih.
Kitajske oblasti sicer že več let dobro sodelujejo z Muskom. Muskova Tesla v nekatere svoje avtomobile montira kitajske baterije, hkrati pa na Kitajskem izdelujejo tudi nekatere tesline avtomobile. Boljši odnosi z Muskom in dobra beseda v uho Donalda Trumpa bi morda lahko olajšali izvoz kitajskih baterij in avtomobilov v ZDA.
Kaj se bo zgodilo, če Kitajska ne pristane na ameriško izsiljevanje? Za Slovence bolj malo. Spletne tržnice podjetij, kot so Google, Apple in Microsoft, bodo morale v ZDA aplikacijo Tiktok umakniti. Američani, ki že imajo aplikacijo naloženo na svojih napravah, pa jo bodo še vedno lahko imeli naloženo. Prav tako jo bo najverjetneje (v najslabšem primeru z nekaj ustvarjalnosti) možno prenesti tudi z alternativnih tržnic. Je pa vprašanje, kako dolgo bo delovala, saj podatke ameriških uporabnikov gostijo strežniki podjetja Oracle.
Prenos ameriških podatkov na strežnike podjetja Oracle je bil sicer predlog kitajske strani leta 2020, s čimer so želeli omrežje rešiti pred tedanjimi grožnjami ameriške blokade. Če bo dostop do Tiktoka iz ZDA onemogočen, pa še vedno obstaja opcija virtualnega zasebnega omrežja VPN, ki uporabniku omogoča dostop iz druge države. Podobno kot kitajski uporabniki dostopajo do strani in vsebin, ki jih blokirajo kitajske oblasti.
Več kot dve milijardi uporabnikov
Ameriška blokada omrežja v teoriji ne bi bila pogubna za Bytedance. Zlasti zato, ker je omrežje izredno popularno tudi drugod po svetu, je pa ameriški trg izredno donosen in pomemben z vidika globalne popularnosti omrežja in dejstva, da je veliko najbolj priljubljenih ustvarjalcev vsebin na tem omrežju Američanov.
Pri prodaji Tiktoka pa gre izpostaviti tudi pomembnost njegovega algoritma, ki poganja izkušnjo omrežja. Bytedance je glede algoritma zelo zaščitniški. Prodaja ameriškega dela Tiktoka ameriškemu podjetju najverjetneje ne bi vsebovala lastništva nad algoritmom. Tega bi Bytedance lahko licenčno ponudil ameriškemu Tiktoku, bi pa ameriško podjetje lahko zahtevalo določene spremembe nastavitev algoritma.
Če bi lastnik ameriškega Tiktoka postal Musk, bi to, sodeč po izkušnjah z omrežja X, znalo pomeniti povečanje pojavnosti njegovih objav, s čimer bi najpremožnejši človek na svetu dobil še eno izredno močno trobilo za širjenje svojega pogleda na svet in vpliva na javno mnenje.
Tiktok ima več kot dve milijardi svetovnih uporabnikov. Okoli 170 milijonov jih prihaja iz ZDA. To je kar nekaj oči in ušes, pa tudi podatkov za učenje umetne inteligence.