Naše poizvedovanje po šolah na različnih ravneh je pokazalo, da umetna inteligenca (UI) že tudi pri nas nezadržno reformira tako učenje kot poučevanje; zlasti dijaki in študenti jo množično uporabljajo. Težava je v tem, da učitelji, ki morajo uporabo razumeti, voditi in nadzirati, za njimi zaostajajo.

Dobrih plati UI seveda ne gre zanemariti. Na ljubljanski univerzi so izvedli raziskovalni projekt, v katerem so preučili tuje in domače izkušnje z uporabo UI in navedli številne primere dobre prakse. Iz projekta je razvidno, da UI v visokošolskih zavodih uporabljajo na skoraj vseh področjih. Z UI je mogoče personalizirati učenje oziroma prilagajati učne poti sposobnostim in predznanju, ugotavljajo raziskovalci, v realnem času je mogoče dobiti povratne informacije, v veliko pomoč je pri iskanju literature, ustvarjanju povzetkov. Ob premišljeni uporabi je mogoče celo povečati angažiranje in motivacijo študentov. Težava je, kot rečeno, v tem, da se morajo učitelji, ki jo uporabljajo, zlasti to velja za osnovne in srednje šole, v dilemah znajti sami. Ali bodo dopustili uporabo UI pri izdelovanju seminarskih nalog, koliko in kako jo bodo uporabljali – vse to je stvar poljubne odločitve, ambicij in znanja učitelja.

Jelena Keršnik, ravnateljica Gimnazije in ekonomske srednje šole Trbovlje:

»Nekateri naši učitelji UI uporabljajo, drugi ne. Učitelji so avtonomni, zato se sami odločajo, ali in kako bodo UI uporabljali pri pouku oziroma ali bodo dopustili, da jo uporabljajo dijaki. Predvsem se trudijo, da bi osmislili uporabo UI, jo kritično ovrednotili in dijake seznanili s pastmi uporabe. Avtorstvo seminarskih nalog pri maturitetnih predmetih že zdaj preverjamo na konzultacijah z dijaki. Mentor sproti preverja, koliko dijak razume in pozna temo, ki si jo je izbral za nalogo. Prej nas je zanimalo, ali so mu pomagali starši ali kdo tretji, zdaj moramo izključiti tudi uporabo UI.

Uporaba UI nas seveda skrbi. UI temelji na znanju, ki ga je človeštvo s klasičnimi oblikami učenja in poučevanja ustvarilo v tisočletjih. Kar UI zna, se je naučila od ljudi. Če se bomo zdaj ljudje učili samo od UI, to ne bo dobro. Možgane je navsezadnje treba trenirati, to pa v največji meri omogoča 'klasično učenje'. In ne nazadnje, če zmanjka elektrike, nam umetna inteligenca ne more pomagati.«

Jelena Kersnik, ravnateljica gimnazije trbovlje

Jelena Keršnik, ravnateljica Gimnazije in ekonomske srednje šole Trbovlje

UI temelji na znanju, ki ga je človeštvo s klasičnimi oblikami učenja in poučevanja ustvarilo v tisočletjih. Kar UI zna, se je naučila od ljudi. Če se bomo zdaj ljudje učili samo od UI, to ne bo dobro. Možgane je navsezadnje treba trenirati, to pa v največji meri omogoča “klasično učenje”.

Kako preverjati avtorstvo

Le malokdo pa si je na jasnem, kako naj preveri avtorstvo projektnih, diplomskih, magistrskih nalog. Številne srednje šole so sicer kar same organizirale izobraževanja za svoje učitelje, osnovnošolski ravnatelji pa so o izzivih in pasteh UI razpravljali na posvetu v Laškem. A to ne zadošča, ugotavljajo naši sogovorniki in sogovornice, potrebovali bi več razprave, škodila pa ne bi niti strokovna priporočila ministrstva za izobraževanje.

Na ljubljanski univerzi so priporočila pri uporabi UI pripravili septembra 2023. V njih so se zavzeli za »konstruktivno in odgovorno uporabo metod in orodij UI«. UI lahko v mnogih primerih olajša študij, so zapisali, na primer »pri pregledovanju in izboljševanju besedil, za računalniško programiranje, prevajanje, analize in interpretacije, pripravo povzetkov in osnutkov besedil, generiranje iskanj, grafičnih prikazov, slik, vizualizacije …«. Opozorili pa so tudi na pasti uporabe UI, ki »ni nevtralna tehnologija«. Uporabljati jo je treba transparentno, kritično in z zavedanjem o omejitvah, za ohranjanje akademske integritete pa je treba spoštovati enake etične standarde kot doslej. Kot neustrezno uporabo UI so označili »neposredno kopiranje besedil, ki ga je bistveno ustvarjalno prispevala uporaba UI, brez navedbe reference za njeno uporabo«; kadar je uporaba UI prepovedana v skladu z navodili in pri pisanju »open book« izpitov, če ni to izrecno dovoljeno. Posebej so poudarili, da orodjem za ugotavljanje plagiatorstva pri oddanem prispevku (tako orodje je Turnitin) ne gre v celoti verjeti.

Prav ta vidik UI – da je praktično nemogoče z zanesljivostjo preveriti pristnost domnevno avtorskega dela – močno vpliva na izobraževalni oziroma študijski proces. Vprašanje, za zdaj brez odgovora, je, kako naj se s tem spopadejo učitelji, da ne bodo dobrih ocen pri diplomah in magisterijih dosegali najbolj iznajdljivi, ne pa tisti z največ znanja.

Mojca Mihelič: UI je naša prihodnost

Klepetalni model UI, ChatGPT, uporabljajo že otroci v osnovni šoli, opaža Mojca Mihelič, predsednica Združenja ravnateljev in pomočnikov ravnateljev Slovenije. »V Združenju se o tem veliko pogovarjamo, zavedamo se, da ne moreno mi spremeniti prihodnosti, ampak da bo prihodnost spremenila nas. UI bomo zato prej ali slej morali vključiti v učni proces. Najbrž bodo morali otroci po novem naloge pisati v razredu, pred učiteljem. Pa še tu bomo v dvomih, ali so jih napisali sami, obstajajo namreč pametne ure, pametna očala … Bojim se, da bo vse zelo pametno, samo učenec bo ostal 'neumen'. Zato je zelo pomembno, da otroke naučimo kritičnega mišljenja, preverjanja informacij. Ali bodo domače naloge delali sami ali jih bo delala UI, je odvisno od otrok in njihovih staršev, ocenjujemo jih tako ali tako ne,« razmišlja Miheličeva, ki poudarja, da je uporaba UI v šoli področje, ki ga bomo morali čim prej urediti.

Ko je besedilo predobro napisano

Dr. Marko Radovan, profesor na ljubljanski filozofski fakulteti in strokovnjak za izobraževalne tehnologije, opaža, da so seminarske naloge zadnje čase drugače napisane kot včasih: »Še pred kakšnim letom so bili modeli generativne UI, najpogosteje ChatGPT, tako nekakovostni, da sem lahko precej hitro ugotovil, ali je tekst delo študenta. Zdaj postaja to vse težje. Trenutni modeli UI so že tako dobri, da komaj kaj še halucinirajo. Največkrat posumim, da ne gre za delo študenta, ker so besedila enostavno predobro napisana.«

Zadnje čase imajo po besedah dr. Radovana na fakultetah težave pri ugotavljanju, ali je naloga delo študenta ali ne, tudi zaradi razmaha podjetij, ki ponujajo svoje plačljive storitve pri pisanju diplomskih in magistrskih nalog, celo pri pisanju doktoratov. Z umetno inteligenco je dostop do tuje pomoči zdaj še lažji in cenovno ugodnejši. Na univerzi so sicer učitelji pri ugotavljanju goljufij z uporabo UI še vedno v prednosti pred osnovnimi in srednjimi šolami. »Učenec bo s pomočjo UI z lahkoto napisal besedilo o Prešernu, veliko težje pa bo študent napisal besedilo o denimo nekem slovenskem didaktičnem strokovnjaku.«

Tako dr. Radovan kot nekateri naši drugi sogovorniki rešitev vidijo v večji angažiranosti učiteljev oziroma mentorjev. Ti bodo morali študente temeljito izprašati, diplome in magisterije bodo morali študentje dostavljati po fazah, ob nujnih osebnih konzultacijah s profesorjem. A kako ravnati v primeru, ko ima profesor sto in več študentov? Na to vprašanje še ni odgovora. Jasno je le, da bodo detektorji vedno zaostajali za modeli UI, ki postajajo vsak dan boljši.

Ob razmahu UI v šolah in na univerzah se zastavlja še eno, morda najpomembnejše vprašanje: kako novi načini učenja in poučevanja vplivajo na kognicijo: pomnjenje, razumevanje, povezovanje, trdnost znanja. Kar nekaj raziskav je dokazalo škodljiv vpliv uporabe UI na sposobnost kritičnega mišljenja, na ustvarjalnost; raziskovalci govorijo o »kognitivni zmedenosti«. »Zdi se, kot da ima lahko vsak svoje mnenje, da je resnic več …« razlaga dr. Radovan. Negativna posledica je tudi odvisnost od UI. »Določene spretnosti zakrnijo, študentu ni več treba v knjižnico ali v drug kraj po gradivo, manj je človeškega stika.« Prav zato je tako pomembno, dodaja, da imajo dijaki in študentje nekoga, ki jih vodi skozi ta proces.

Kako bo uporaba UI vplivala na pismenost, je težko z gotovostjo napovedati. Težava je v tem, da učitelji na vseh ravneh že zdaj opažajo, da so se pisne spretnosti poslabšale in da je upadlo branje daljših, zahtevnejših besedil. UI teh trendov ne bo obrnila – najverjetneje jih bo še poslabšala. 

Štefanc: Kako naj študentu rečem, da je glede na to, kolikor ga poznam, njegov magisterij enostavno predobro napisan?

Damijan Štefanc, profesor za didaktiko in kurikularne teorije na FF, je glede uporabe UI kritičen. »UI bo pedagoško krajino zelo spremenila, rojeva se nova družba: kam nas bodo spremenjene poti do znanja pripeljale, lahko le ugibamo. Kar opažam v predavalnici, ni spodbudno,« je kritičen naš sogovornik.

Ko je študentom ob neki priložnosti naročil, naj predstavijo nekega slovenskega strokovnjaka, njegovo biografijo in ključna dela, so to storili zelo hitro. Velik problem pa so imeli z razumevanjem in argumentiranjem zapisanega, je opazil. »V prihodnje bomo morali biti učitelji na vseh ravneh veliko pozornejši na to, ali učenec, dijak, študent razume vsebino, ki jo je dobil z umetnointeligenčnim orodjem.« Pri preverjanju avtorstva dela napoveduje velike težave, saj bo zelo težko dokazati sume, da dela ni opravil študent sam. In se sprašuje, kako naj študentu reče: Tvoj magisterij je glede na to, kolikor te poznam, enostavno predobro napisan.

Najbolj skrb vzbujajoč pa je vpliv UI na kognitivne procese. Študentje si na primer, kot opaža sogovornik, težko zapomnijo odstavek, ki so ga ravnokar prebrali. »Danes velja, da je memoriranje vsebin bolj ali manj nesmiselno, saj so te vselej na dosegu roke. Ampak to, da smo tehnologiji prepustili pomemben del kognitivnih procesov, ne bo brez posledic. Bojim se, da bodo trpeli kritično mišljenje, ustvarjalnost, zmožnost analize, povezovanje znanja. Skozi proces usvajanja znanja se navsezadnje formiramo kot ljudje – značajsko, osebnostno. Če bo UI tudi ustvarjala namesto nas – vemo, da lahko piše pesmi, romane, glasbo –, kaj bo sploh še preostalo nam, ljudem,« se sprašuje dr. Štefanc, ki opaža, da so humanistični in pedagoški premisleki o UI na univerzi precej obrobni. Šteje učinkovitost, se pravi v čim krajšem času doseči čim boljši rezultat.

Priporočamo