Slabe razmere, v katerih živi skupina filipinskih delavcev, so razkrili v ponedeljkovem Tedniku na TV Slovenija. Skupina 11 Filipincev je v Slovenijo prišla z delovnim dovoljenjem, preizkusno obdobje pa kot vozniki avtobusov opravljajo pri podjetju Arriva. Za njihovo integracijo in nastanitev naj bi skrbela kadrovska agencija Workforce, ki ji plačujejo 200 evrov na mesec za namestitev v hiši, ki niti približno ni primerna za bivanje. Čeprav so iz agencije Workforce sporočili, da imajo delavci dostojne pogoje za življenje in delo, v podjetju Arriva pa da si prizadevajo za zagotavljanje primernih bivalnih pogojev za vse zaposlene, je prispevek na Tedniku pokazal povsem drugačno sliko.
Kot je opozoril predsednik Konfederacije sindikatov 90 Slovenije (KS 90) Damjan Volf, se v Sloveniji srečujemo z rekordno nizko stopnjo brezposelnosti, ko bi morali imeti delavci sladke skrbi. Ker se dobički gospodarskih družb v zadnjih letih izrazito povečujejo, bi to po njegovih besedah moralo pomeniti, da imajo delavci v Sloveniji dostojno plačilo ter pravico, da delo opravljajo v varnih in zdravih delovnih pogojih.
»Žal je resničnost drugačna in se srečujemo s sistemom, ki prevečkrat temelji na izkoriščanju delovne sile. Zelo dober primer izigravanja delovne zakonodaje so razmere v javnem cestnem potniškem prometu. Še posebej so na udaru ekonomski migranti, ki prihajajo s trebuhom za kruhom,« je povedal Volf. Kot je dejal, jih v Slovenijo pripeljejo z lažnimi obljubami, tu pa opravljajo delo za izjemno nizko plačilo in v pogojih, ki sodijo v preteklo stoletje.
Bližnjica za kovanje še večjih dobičkov
V sindikatih ne uperjajo prsta le v ministrstvo za delo, pač pa tudi v ministrstvo za okolje, podnebje in energijo, ki je prevoznikom podelilo koncesije, in ministrstvo za infrastrukturo. »Javni cestni potniški promet je po več kot desetletju leta 2023 končno prišel do tega, da se je zakonito izbralo koncesionarje, ki opravljajo gospodarsko javno službo prevoza potnikov. Z julijem 2024 je ta koncesija, ki velja pet let, tudi stopila v veljavo. Sedaj, ko so so delodajalci iz tega naslova prišli do stalnega vira financiranja, kar je bil v preteklosti vedno izgovor, da niso zviševali osnovnih plač voznikom, pa se dejansko srečujemo s tem, da so namesto, da bi šli v obljubljeno povišanje osnovnih plač voznega osebja, z uvozom tuje delovne sile s Filipinov uporabili bližnjico za kovanje še večjih dobičkov,« je ogorčen Volf, ki opozarja tudi na socialni dumping.
Po njegovih besedah je pri kakršnemkoli uvozu tuje delovne sile ključno, da se delavcem zagotovijo enaki delovni pogoji in enaka usposobljenost ter da kvaliteta javnega cestnega potniškega prevoza ne nazaduje.
Kot je dodal častni predsednik Sindikata voznikov avtobusov Slovenije Endre Mesaroš, ima v Sloveniji izpit kategorije D nekaj več kot 13.000 ljudi, voznikov avtobusov pa je le nekaj čez 3000. »Že enostavna matematična operacija zelo jasno pove, da je v naši državi 10.000 voznikov, ki imajo vozniški izpit D-kategorije, ki so bolj kot ne v nizkem štartu in so v preteklosti zagotovo opravljali ta plemeniti poklic, zavoljo nedostojnega plačila ter nevarnih in nezdravih delovnih pogojev v dejavnosti pa so ga opustili,« je dejal Volf.
Po Mesaroševem mnenju bi morala javni potniški promet prevzeti država, če želi, da bo učinkovit. »Trenutni delovni pogoji in plačilo so katastrofa, z uvozom delovne sile pa se razmere ne bodo izboljšale. Čez leto bodo delavci iz tujine ugotovili, da lahko za enako opravljeno delo v Italiji ali Avstriji zaslužijo dvojno in bodo odšli,« je prepričan.