Da je bila Slovenija doslej deloma neuspešna pri integraciji Romov, je ob burnem dogajanju v romskih naseljih v zadnjih nekaj tednih postalo več kot jasno. Na dogajanje se je nedavno odzvala tudi medresorska delovna skupina za obravnavo romske problematike, katere glavna naloga je spremljanje uresničevanja Nacionalnega programa ukrepov vlade RS za Rome, sprejetega za obdobje med letoma 2021 in 2030.

Delovna skupina se je od ustanovitve oktobra 2022 sestala osemkrat. Ob nedavnih burnih dogajanjih v romskih naseljih, na katera so se javno odzvale tudi občine, pa je delovna skupina ugotovila, da potrebuje še delovno podskupino, ki se bo ukvarjala z izboljšanjem varnostne problematike.

V osnovnih šolah je trenutno le 1,2 odstotka vseh šoloobveznih romskih otrok. Neuradno smo izvedeli, da naj bi večina romskih otrok šolo prenehala obiskovati ob koncu šestega razreda.

Podskupina bo ustanovljena na predlog predsednika vlade, vendar za zdaj nima jasnih ciljev, prav tako še vedno ne vemo, kdo so člani podskupine niti kdaj naj bi začela delovati.

V šolah le 1,2 odstotka romskih otrok

Vlada vidi reševanje romske problematike v ureditvi sistema, ki bi poskrbel za to, da vsi šoloobvezni otroci zaključijo šolanje, saj bi tako imeli boljše možnosti za nadaljnje življenje.

Po neuradnih podatkih naj bi bilo v predšolski vzgoji trenutno le 360 romskih otrok od skupno nekaj več kot 8000, kolikor bi jih predšolsko vzgojo lahko obiskovalo. V osnovnih šolah je trenutno le 1,2 odstotka vseh šoloobveznih romskih otrok. Neuradno smo izvedeli, da naj bi večina romskih otrok šolo prenehala obiskovati ob koncu šestega razreda.

V vladnih krogih naj bi se tako pogovarjali o novih načinih, kako romske skupnosti spodbuditi k temu, da bi se čim več otrok vključilo v celoten šolski proces. Eno od možnosti naj bi videli v vzpostavitvah dodatnih večgeneracijskih in večnamenskih romskih centrov. Neuradno naj bi že v prihajajočem letu vzpostavili kar šest takih centrov, s katerimi bi izboljšali integracijo Romov v družbo. Obljubljajo tudi 130 dodatnih zaposlitev v nekaterih centrih za socialno delo.

Neuradno se kot eden od ukrepov navaja tudi, da bi tistim staršem, ki prejemajo socialno pomoč in dodatek za otroka, v primeru, da se otrok šola na domu oziroma šole ne obiskuje, dodatek nemudoma odvzeli. Generalni direktor direktorata za predšolsko vzgojo in osnovno šolstvo Rado Kostrevc pa je v včerajšnji izjavi za medije dejal, da namerava ministrstvo za vzgojo in izobraževanje spremeniti zakon o osnovni šoli. Dodal je, da želijo s spremembami poseči predvsem v del zakona, ki določa obiskovanje pouka, in člen zaostriti. Ta ukrep bo po njegovem mnenju pozitivno vplival tudi na romske skupnosti in njihove šoloobvezne otroke. 

Priporočamo