Potem ko so že v soboto začele veljati 10-odstotne ameriške carine na uvoz iz skoraj vseh držav sveta in na veliko večino blaga, bodo v sredo začele veljati še tako imenovane recipročne carine. Te bodo dodatno zvišale dajatve za uvoz iz držav, ki imajo z ZDA trgovinski presežek.
Ena izmed neobičajnih določb obeh carin, ki jih uvajajo ZDA, je, da njihova veljavnost ne začne teči od trenutka, ko blago vstopi na ameriška carinska območja, temveč od trenutka, ko blago zapusti državo izvora.
Neobičajen začetek carin
Ta nestandardni režim uvedbe carin je še posebej pomemben pri državah, s katerimi imajo ZDA veliko trgovinske izmenjave, predvsem preko ladijskega transporta. Izvozna podjetja so tako imela približno en teden časa, da svoje izdelke spravijo na ladje, preden začne veljati datum, od katerega bodo izdelki dodatno ocarinjeni.
Na primeru Kitajske, iz katere ZDA tedensko uvozijo za skoraj 10 milijard dolarjev blaga in se carine v sredo zvišujejo iz 20 na 54 odstotkov, bi lahko izvozna podjetja privarčevala tudi več sto milijonov dolarjev, če blago pravočasno odpremijo.
V kitajskih pristaniščih zato trenutno vlada prava mrzlica nalaganja tovora na ladje, ki potujejo v ZDA. Pot do ameriške zahodne obale, kjer je največje pristanišče v Los Angelesu, traja od dva do tri tedne. Ladje, ki plujejo na vzhodno obalo ZDA, pa se ustavijo tudi v Evropi in potrebujejo približno mesec dni za prihod.
Dajatve tudi za ladje, ki so narejene na Kitajskem
ZDA bodo 17. aprila uvedle novo dajatev na ladje, izdelane na Kitajskem. Dajatev bo znašala 1,5 milijona dolarjev za vsak pristanek ladij, izdelanih na Kitajskem, ter med pol milijona in milijonom dolarjev za pristanek vse ostalih ladij, če imajo njihove ladijske družbe v floti ladje izdelane na Kitajskem ali pa imajo tam ladje naročene.
Ta ukrep bo prizadel večino pomorskega transporta, saj je več kot polovica svetovne tovorne flote izdelana prav na Kitajskem in te ladje uporabljajo praktično vsi večji ladjarji.
Namen Trumpove administracije je spodbujanje domače ladjedelniške industrije, ki je danes omejena zgolj na proizvodnjo vojaških ladij za ameriško mornarico.
Ukrepi bi lahko povzročili velike motnje v logistiki. Tovorne ladje, ki pridejo iz Kitajske v ZDA, namreč običajno raztovorijo blago v več pristaniščih, zdaj pa so večji ladjarji že napovedali, da se v manjših pristaniščih ne bodo več ustavljali. Če se to uresniči, bo transport skoncentriran v največjih pristaniščih, kot sta Los Angeles in sosednji Long Beach.
Največji izvozniki že mesece kopičijo izdelke v ZDA
Večji izvozniki v ZDA so sicer že od izvolitve Donalda Trumpa povečali uvoz in si ustvarili zaloge svojega blaga, ki je v ZDA prispelo še v času nižjih carin. Zgolj Audi, ki je v lasti Volkswagna, ima po navedbah vodstva podjetja v ZDA trenutno okoli 37.000 vozil, kar zadostuje za dva meseca prodaje.
Nadaljnjo trgovino močno zaznamuje negotovost glede prihodnjih ukrepov ameriške vlade ter odzivov držav, proti katerim ZDA uvajajo carine.
Ryan Petersen, direktor podjetja Flexport, ki se ukvarja z organizacijo ladijskih prevozov, je na omrežju X sporočil, da se je 28 njihovih strank odločilo, da bodo po uvedbi carin začasno ustavile uvoz blaga iz Azije v ZDA.