V podjetju Skaza, finalistu Zlate niti med velikimi podjetji, prevladuje optimistično vzdušje glede svetovne rasti v letošnjem letu. »A le, če bomo pri zeleni preobrazbi vsi skupaj pametno ravnali. Torej prehod na trajnostno poslovanje seveda da, v Skazi smo vedno bili prvi zagovornik tega, ampak le takrat, ko imamo za ta prehod ustrezno strategijo in ne samo populistično prikazane delne zelene učinke in kazalnike,« pravi Niko Medved, pomočnik direktorja podjetja Skaza, kjer je zaposlenih več kot 280 ljudi.

Nujna temeljita
preobrazba podjetij

Zaupanje v dolgoročno prihodnost med izvršnimi direktorji vseeno ostaja krhko. 45 odstotkov jih namreč ne verjame, da bo poslovanje njihovega podjetja uspešno tudi naslednjih deset let, če se ne bodo lotili temeljite preobrazbe. »Imamo zaupanje v naš poslovni model, ki pa ga stalno prilagajmo novim poslovnim in tehnološkim izzivom – lahko bi rekli, da smo v stalni evolucijski preobrazbi. Trenutno pospešeno digitaliziramo in avtomatiziramo naše procese, pri čemer stranke in zaposlene postavljamo v središče naših aktivnosti. Ob tem se vedno znova sprašujemo, kateri procesi oziroma aktivnosti so res potrebne in kaj lahko morebiti ukinemo ali poenostavimo. V kratkem pa bomo morali ponovno prenoviti tudi našo osnovno IT-podporo za poslovanje,« nam je na vprašanje o zaupanju v dolgoročno prihodnost odgovoril Jošt Dolničar, predsednik uprave Zavarovalnice Sava, ki ima skupaj s podružnico na Hrvaškem 1246 zaposlenih in je prav tako finalist Zlate niti med velikimi podjetji. V podjetju Skaza so se temeljite preobrazbe lotili že lani, zato Medved verjame, da bodo naslednjih deset let uspešni. »Ključno je, da smo zastavljeno strategijo in ukrepe za rast poslovanja ter razvoja podjetja delili z našimi zaposlenimi. Pomembni poudarki so torej diverzifikacija in dosežena ciljna odvisnost od največjih strateških partnerjev, posledično optimalna odvisnost od posameznih izvoznih trgov in industrij, pospešeno nadaljevanje digitalne transformacije, pospešen razvoj lastnih izdelkov, dvig digitalnih kompetenc naših zaposlenih s ciljem postopnega prehoda iz popolnoma operativnih proizvodnih delovnih mest v upravljalska in nadzorna delovna mesta znotraj proizvodnje.«

Umetna inteligenca kot pomoč

Dobri dve tretjini izvršnih direktorjev pričakujeta, da bo generativna umetna inteligenca v naslednjih treh letih bistveno spremenila način, kako njihovo podjetje ustvarja dodano vrednost, ter precej večji pritisk zaradi razvoja tehnologije, še posebej umetne inteligence, podnebnih izzivov in številnih drugih tako imenovanih megatrendov, kot so ga občutili v zadnjih petih letih. »Pospešen tehnološki napredek skupaj z možnostmi, ki jih ponuja umetna inteligenca, je vsekakor resen izziv za podjetja. V Zavarovalnici Sava postopno uvajamo te novosti, in sicer največ v segmenta prodaje in obdelave škod, kjer je število interakcij največje in so učinki tehnoloških izboljšav najbolj vidni. Umetna inteligenca je torej že prisotna v Zavarovalnici Sava in nam zaenkrat pomaga pri razvoju novih produktov, optimizaciji procesov, analizi izkušenj strank, prepoznavanju objektov ob cenitvi škod ter zaznavanju zavarovalniških prevar. Vse to skupaj vpliva na večje zadovoljstvo strank in zaposlenih ter vodi v večjo konkurenčnost na trgu zavarovalništva,« je prepričan Dolničar.

»Kar se tiče umetne inteligence, je danes ta tehnološki termin tudi rahlo zlorabljen, saj gre v praksi v proizvodnih podjetjih za popolnoma avtonomno umetno inteligenco v zelo malo primerih. Zametke in postopno uvajanje umetne inteligence na posameznih korakih znotraj proizvodnih procesov pa seveda pospešeno implementiramo. To so recimo implementacije strojnega vida z zametki umetne inteligence kot nadomestek trenutno operaterjeve vizualne kontrole in sistemsko zaznavo še sprejemljivih napak oziroma izločanje nekakovostnih kosov v proizvodnji. Tukaj smo uspešni in dosegamo dobre rezultate. V prihodnosti načrtujemo tudi zahtevnejše projekte, kot je projekt prediktivne analitike v proizvodnem procesu, kjer gre za prediktivno analitiko in avtomatsko upravljanje nastavitev strojev za brizganje plastike glede na tehnološke parametre vhodnih materialov, kjer bi šlo za nekakšno vmesno fazo strojnega učenja in dejanske umetne inteligence,« je pojasnil Medved. Umetno inteligenco vidi kot priložnost, da ima vsak od nas osebnega pomočnika, ki ima »vse« znanje sveta in je pri svojem delu neizmerno hiter, kot nekakšen superračunalnik, ki pa še vedno ni avtonomen, samostojen ali odločevalec. Kreiranje strategije, odločanje in upravljanje podjetja še vedno izvajamo ljudje, seveda z uporabo generativne umetne inteligence, kar nam omogoča učinkovitejši pristop k upravljanju podjetja in predvsem pristop, ki omogoča obdelavo ogromne količine podatkov v zelo kratkem času, kar pa je ključno, ko želimo biti agilni in sposobni hitrejših odzivov. Je pa pomembno, da se naučimo to digitalno rešitev pravilno uporabljati in da ta služi nam, ne obratno. 

Priporočamo