Edward de Bono je pionir kreativnega razmišljanja, mag. Nastja Mulej pa edina master trenerka njegovih metod razmišljanja v Sloveniji. Pred kratkim je prevedla njegovo najnovejšo knjigo z naslovom Šest medalj vrednosti. »Ko se v podjetjih odločamo, katero pot ubrati, običajno razmišljamo o številkah, ciljih, tveganjih in donosnosti. A svet se vse bolj vrti okoli vrednot – okoli tega, kaj je ljudem in organizacijam res pomembno,« pojasni mag. Mulejeva. De Bonovo orodje šest medalj vrednosti (in vrednot) je odgovor na to. »Gre za način razmišljanja, ki pomaga, da pri odločanju ali iskanju tveganj pogledamo dlje od klasičnih finančnih in poslovnih kazalnikov. Medalje vrednosti (in vrednot) nas usmerjajo, da razmišljamo celostno – o ljudeh, organizaciji, kakovosti, inovativnosti, (lokalnem) okolju in zaznavah (imidžu). Vsaka medalja predstavlja določeno vrsto vrednosti, ki jih lahko uporabimo pri vsakem poslovnem vprašanju.«

Zlata medalja

Ko posvetimo pozornost tako imenovani zlati medalji, se vprašamo: kaj to (neka odločitev, dejanje, načrt, o katerem razmišljamo) pomeni za ljudi? Kako bo odločitev vplivala na zaposlene, stranke, partnerje? Se bodo ljudje počutili ponosne, motivirane, cenjene? Ali pa morda izključene, frustrirane, demotivirane?

»Zlata medalja simbolizira vrednosti in vrednote človeka, zaposlenega v tej organizaciji. Je zlate barve, ker je to najbolj žlahten material od vseh, kot je človek najpomembnejši dejavnik vsega, kar počnemo. Ta medalja zajema stvari, ki neposredno vplivajo na ljudi, tako pozitivno kot negativno. Sem spadajo ponos, dosežki, pohvale ali ponižanja, občutek pripadnosti ali osamljenosti, upanje, zaupanje in osebna rast,« pojasni Mulejeva.

2025-04-09-medalje vrednosti-web

  

Srebrna medalja

Ko se namerno ustavimo pri vrednostih in vrednotah tako imenovane srebrne medalje, si postavimo vprašanje: kaj to pomeni za organizacijo? Ali odločitev podpira naše poslovne cilje, poslanstvo in vizijo? Ali prinaša dobiček, ugled, rast?

Srebrna medalja simbolizira srebrnike, srebrnino. Ta medalja se nanaša na namen in poslanstvo organizacije ter na to, kaj je pomembno za vse podjetje. Ko razmišljamo s srebrno medaljo, razmišljamo o vseh možnih dejavnikih, ki nam lahko pomagajo ali škodujejo pri doseganju naših ciljev, vizije in poslanstva. Primeri so dobiček, tržni delež in ugled blagovne znamke.

Jeklena medalja

Nikakor ne smemo pozabiti na jekleno medaljo, pri kateri se vprašamo: kako bo to vplivalo na kakovost naših operacij, procesov, produktov? Ali bomo lahko obdržali (ali celo izboljšali) kakovost izdelkov, storitev, procesov?

Jeklo mora biti močno in mora izpolnjevati določene lastnosti, da lahko opravi svojo nalogo. Jeklena medalja obravnava vpliv na kakovost ali primernost za namen tega, kar počnemo – tako pozitivno kot negativno.

Pomislite na kakšne minule dogodke in ugotovili boste, kako pogosto ste poslovno gledali na stvari samo skozi prizmo srebrne medalje (organizacije). In kako zelo zna to biti v navzkrižju vsaj z zlato medaljo (ljudmi, ki so zaposlenimi v nje) in/ali z jekleno medaljo (kakovostjo). Če boste želeli preveč povečati kakovost, lahko to negativno vpliva na dobiček.

»Če boste preveč želeli povečati dobiček, lahko to negativno vpliva na ljudi ipd. Potrebujete pa tako zavzete in sposobne zaposlene kot kakovost, ki je skladna z vašo poslovno obljubo.«

Steklena medalja

S stekleno medaljo se vprašaš: ali tako spodbujamo ustvarjalnost? Ali odločitev omogoča inovacije, izboljšave, nove pristope? Steklo je material, ki nastane iz banalnega peska, in je preoblikovan v enostaven, prelep material, ki ima ogromno raznolikih možnosti uporabe. Steklena medalja obravnava vpliv na našo sposobnost kreiranja, poenostavljanja, optimiranja, inoviranja in uvajanja sprememb, da bi lahko stvari počeli na nove ali boljše načine. Ne pozabimo tudi, da je steklo krhek material, ki se zlahka zlomi. Kot lahko hitro propadejo naše ideje ali kljub vsemu trudu ne uspejo naše inovacije.

Lesena medalja

Pojdimo naprej. Poglejmo na neko odločitev, dejanje, načrt, o katerem razmišljamo, z leseno medaljo. Vprašajmo se: kaj ta odločitev, dejanje, načrt, o katerem razmišljamo, pomeni za okolje? Ali bo odločitev vplivala na naravo, trajnost, skupnost? Pozitivno ali negativno?

Les simbolizira naravno okolje. »Lesena medalja opozarja na vpliv naših odločitev ali dejanj na okolje v najširšem smislu – tako pozitiven kot negativen. Ne gre samo za okolje (recikliranje, skrb za svež zrak, vodo, zemljo), ampak tudi za lokalno skupnost (ljudi zunaj organizacije, ki živijo v istem okolju kot organizacija), pojasni Mulejeva.

Medeninasta medalja

Šesti zorni kot, o katerem moramo razmišljati, preden se kar koli odločimo, pokriva tako imenovana medeninasta medalja. Ko smo usmerjeni na tak način, se vprašamo: kakšna bo percepcija drugih? Kako bodo odločitev videli zaposleni, stranke, javnost? Kako bo to vplivalo na naši ugled? Ali bo videti sodobno, zeleno, odgovorno ali staromodno, pohlepno, neobčutljivo?

Medenina je videti kot zlato, a to ni. Zaznava je resnična, čeprav ni resnica, je rekel de Bono. In zato je zaznava drugih pomembna! Pri tej medalji (pri tem načinu razmišljanja) se sprašujemo, ali se zaradi naših dejanj spreminja način, kako vidimo sebe ali kako nas vidijo drugi.

Odločitve so kompleksna stvar

Pomislite na primere, kjer se je denimo medeninasta medalja sicer lepo svetila (navzven odličen imidž), a je lesena zelo trpela (zelo slab vpliv na okolje in skupnost). A tudi obrnjeno ni dobro. Če imate pozitiven vpliv na leseno, stekleno, jekleno … medaljo, mora to odsevati tudi medeninasta. Zato je tako pomembno, da uravnoteženo spremljamo vseh šest medalj. »Ko gre čisto zares, imamo za to narejeno preglednico v obliki trikotnika ali celo zemljevida, a za osnovne potrebe je dovolj, da se zavedamo, da moramo pri spoznavanju, izbiranju, odločanju pogledati z vseh možnih zornih kotov, ne samo z vidika številk,« pojasni Mulejeva. Rezultat? Bolj premišljene, odgovorne in dolgoročno uspešnejše odločitve. 

Priporočamo