In po novem tudi Evropska vesoljska agencija. Kako so iz preproste obrti v garaži starih staršev zrasli v družinsko multinacionalko? Zakaj kljub gazelji rasti – zaposlujejo 200 strokovnjakov s področja meroslovja v desetih podjetjih v osmih državah – prisegajo tudi na razvoj? Lani so ustvarili 12,5 milijona evrov prihodkov iz poslovanja. Kam merijo v prihodnosti?
Kakšno popotnico je vašemu uspehu, med drugim ste gorenjska gazela leta 2012 in 2011 ter tudi aktualni finalist v izboru najboljšega zaposlovalca Zlata nit, dalo dejstvo, da ste družinsko podjetje?
Družinska podjetja so po mojem mnenju z določenega zornega kota precej specifična. Vodenje takih podjetij pomeni tek na dolge proge. Imamo privilegij, da merilo uspešnosti poslovanja niso vedno le finančni kazalniki. V tovrstnih podjetjih smo običajno močno vpeti v okolje, v katerem delujemo, in se zavedamo svoje družbene odgovornosti.
Po drugi strani vodenje družinskih podjetij prinaša visoko stopnjo osebne odgovornosti. Oče Marko Lotrič je za vzpostavitev lokacije matičnega podjetja v Selcih vzel hipoteko na družinsko hišo. Lahko si predstavljamo, da tovrstne odločitve niso lahke, a prav zaradi njih je motivacija za uspeh še toliko večja.
Kako razumete razliko med rastjo in razvojem, kakšna je povezava?
Rast osebno povezujem s povečanjem – več zaposlenih, več prihodkov, večja navzočnost na trgu. Razvoj pa mi pomeni izboljševanje – nove tehnologije, boljše procese, višjo dodano vrednost za stranke.
Rast brez razvoja nima pravega temelja. Če podjetje samo raste, ne da bi se razvijalo, postane ranljivo in težko dolgoročno uspešno. Po drugi strani pa razvoj brez rasti pogosto nima zadostnega vpliva. Podjetje lahko razvije odličen produkt ali storitev, a če ne okrepi svoje navzočnosti na trgu, ne pridobi novih strank ali ne izboljša poslovnih rezultatov, ta razvoj ne bo imel velikega učinka na dolgoročni uspeh podjetja. Rast podjetja omogoča, da razvoj doseže več ljudi, poveča konkurenčnost in prinese višjo vrednost tako podjetju kot strankam.
V Lotrič Metrology si zato prizadevamo za uravnoteženost obojega – razvoj, ki vodi v smiselno rast. Ne želimo rasti samo zaradi rasti, temveč vlagamo v razvoj, ki nam omogoča trajnostno širitev in kakovostno delo.
Ko govorimo o razvoju, ne moremo mimo umetne inteligence. Kako bo ta spremenila vašo panogo?
Umetna inteligenca bo v prihodnje preoblikovala meroslovje v smereh, ki si jih danes težko predstavljamo. Z nevronskimi mrežami bo omogočila natančnejše modeliranje in napovedovanje obnašanja meril za nekaj let vnaprej ter zunaj točk merjenja, kar bo izboljšalo natančnost in učinkovitost meritev. Jezikovni modeli, denimo chatGPT, bodo omogočili razumevanje zahtevnih področij, kot so kvantne meritve, ter pomagali pri oblikovanju računske kode za napredne analitične metode. To bo pospešilo inovacije in širilo dostop do najnaprednejših tehnologij v meroslovju.
Na katere posle ste najbolj ponosni? V medijih jih odmeva kar nekaj …
Ponosni smo predvsem na projekte, ki pomenijo celovito rešitev za najrazličnejše izzive naših poslovnih partnerjev. V segmentu meroslovnih storitev so to predvsem podjetja Novartis, Sandoz, Hisense Europe in Danfoss Trata, kjer prevzemamo celovitejšo skrb nad merili.
Po drugi strani so to projekti, povezani z našima lastnima rešitvama trames, sistemom za stoodstotni nadzor nad kakovostjo, ter exactumom, rešitvijo za spremljanje parametrov okolja. Sistemi trames, ki so med drugim integrirani tudi neposredno v proizvodne linije, rešujejo izzive kakovosti v velikih livarskih podjetjih v Sloveniji, v proizvodnji gospodinjskih aparatov blagovne znamke Gorenje skupine Hisense Europe. Pomembno povpraševanje pa prihaja tudi od največjih avtomobilskih proizvajalcev iz tujine.
Kako ste prišli do sodelovanja skupino Hisense?
Sodelovanje z družbo Hisense Europe traja že vrsto let. Na začetku je obsegalo skrb za več kot 1000 kosov meril in druge merilne opreme, pozneje smo v Velenju prevzeli njihov dolžinski laboratorij. Lani pa smo se dogovorili za prevzem vzdrževanja vseh njihovih merilnih naprav in sistemov, zato smo v Velenje preselili tudi svoj laboratorij za merjenje električnih veličin. Vzdrževanje merilnih naprav družbe Hisense Europe zagotavljamo na vseh treh proizvodnih lokacijah – poleg Velenja tudi na Češkem in v srbskem Valjevu.
Po mojem mnenju smo z delom dokazali, da smo zaupanja vreden partner. Prvo leto prevzema je bilo veliko usklajevanja, novih zaposlitev in iskanja zunanjih partnerjev v lokalnem okolju.
Kaj si obetate od tega posla?
S prevzemom posla strmo raste področje električnih veličin, to je v lanskem letu doseglo največjo rast. Krepi se tudi naša navzočnost v vzhodni Sloveniji. Po zaslugi sodelovanja z lokalnimi podjetji bomo v tej regiji letos ustvarili desetino prihodkov.
Sodelovanje krepi tudi naš položaj na trgu kot proizvajalca rešitev po meri za stoodstotni nadzor nad kakovostjo in avtomatizacijo proizvodnje. Lani smo v Hisense Europe uvedli več kot deset naših sistemov za nadzor kakovosti, še vsaj sedem jih bomo vpeljali letos. S tem prevzemamo vodilno vlogo razvijalca lastnih sistemov, strojev in naprav, s katerimi podjetjem avtomatiziramo nadzor nad kakovostjo v segmentu bele tehnike ter livarske in avtomobilske industrije.
Sodelujete tudi z Evropsko vesoljsko agencijo pri izzivu, kako bi lahko v vesolju komunicirali varno. Lahko pojasnite? Kakšna bo vloga vašega tima?
Naš cilj je z orodji za strojno učenje in kvantne simulacije predvideti obnašanje naprav za kvantno šifriranje, ki se pogosto uporabljajo v satelitih. Tako želimo omogočiti razvoj cenovno dostopnejših naprav, kar bo izjemno pomembno s prihodom kvantnih računalnikov, ki bodo zmožni v hipu razvozlati klasično šifriranje. Čeprav smo se na tovrstne razpise prijavili prvič, so pri Evropski vesoljski agenciji prepoznali izvirnost našega predloga. Uspeh na razpisu nas je izjemno razveselil, saj potrjuje naše visokotehnološke kompetence in znanja ter nas postavlja v ospredje dveh ključnih industrij – vesoljske in kvantne, ki bosta neizogibno oblikovali prihodnost človeštva.
Kakšno razmerje v vaši prodaji je med domačim in tujim trgom?
Skupina Lotrič Metrology združuje deset podjetij v osmih državah. V Sloveniji poslujemo v okviru treh podjetij, sedem jih posluje v tujini – na Hrvaškem, v Bosni in Hercegovini, Srbiji, Severni Makedoniji ter Kraljevini Saudovi Arabiji. V Avstriji in Nemčiji imamo prodajni predstavništvi. Kot skupina smo lani ustvarili 12,5 milijona evrov prihodkov iz poslovanja. Od tega smo na tujih trgih ustvarili nekaj manj kot 40 odstotkov.
Katere države so vaš najpomembnejši trg?
Skupina večino dohodkov ustvari na slovenskem trgu. Največji tuji trg je trenutno Hrvaška, kjer smo lani ustvarili 1,8 milijona evrov prihodkov. V splošnem lahko povzamemo, da je za naše poslovanje izjemno pomembna regija Adria. Če pogledamo poslovanje slovenskega podjetja, pa se rast kaže predvsem zaradi povečanja aktivnosti na trgu Avstrije in Nemčije, kjer imamo vzpostavljeni prodajni predstavništvi.
Vaša podjetja so v osmih državah. Kako usklajujete poslovanje, vzpostavljate enotno kulturo?
Za usklajevanje poslovanja in vzpostavljanje enotne kulture uporabljamo digitalizirane procese, redna interna izobraževanja ter močno podporo zaposlenim. Ključnega pomena so skupne vrednote in dolgoročna strategija, ki jo usklajujemo na vodstveni ravni ter prilagajamo lokalnim specifikam posameznih trgov. Z digitalnimi orodji, kot je qtree, zagotavljamo enotni sistem kakovosti in procesov v vseh podjetjih skupine. Poleg tega smo lani izdali prvo interno revijo Lotrič Connect, ki vključuje zgodbe prav vsake podružnice.
Nameravate zaposlovati? Katere kadre iščete?
Skupina trenutno združuje 202 sodelavki oziroma sodelavca. V Sloveniji nas je skupno 123, pri čemer matično podjetje Lotrič Meroslovje zaposluje 102 sodelavki oziroma sodelavca. Lani smo ekipo povečali za 13 zaposlenih. Gre predvsem za strokovnjake s področja strojništva, elektrotehnike, konstruiranja in programiranja. Dodatne zaposlitve načrtujemo tudi letos.
Kaj si želite za prihodnost?
Želimo, da skupina Lotrič Metrology ostane vodilni ponudnik meroslovnih rešitev v regiji, hkrati pa še dodatno utrdi svoj položaj na evropskem in svetovnem trgu. Naša vizija temelji na treh ključnih stebrih: digitalizaciji, trajnostnem razvoju in internacionalizaciji. Ob tem poseben poudarek namenjamo našim sodelavkam in sodelavcem. Želimo ostati moderen in fleksibilen zaposlovalec.