Na agenciji za civilno letalstvo so potrdili, da so v četrtek prizemljili del letalske flote Adrie Airways. Letalskemu prevozniku so izdali ustno odločbo o prepovedi izvajanja letov z dvema tipoma letal modela CRJ900, ker je najemodajalec, Trident Aviation Leasing Service, Adrii odpovedal najemne pogodbe. Adria Airways je bila zato izbrisana iz registra zrakoplovov Slovenije kot uporabnik teh letal, so pojasnili na agenciji. Družba Trident Aviation je del skupine Falco, tako kot družba CityJet, ki naj bi bila tista, ki bi lahko kratkoročno rešila najbolj pereče finančne težave Adrie. Ta scenarij se zdaj zdi malo verjeten. Pisno odločbo Adrii bo agencija izdala v petih dneh. Adria pa že zaradi ustne prepovedi letenja z omenjenimi letali odpoveduje lete – in jih še bo.
V Adrii Airways so priznali, da se soočajo z zahtevnimi poslovnimi razmerami, zato poslovodstvo intenzivno išče rešitve, ki bi družbi omogočile stabilnejše poslovanje. Svoje lete poskušajo izpeljati po predvidenem voznem redu, kljub temu pa potnikom svetujejo, naj spremljajo aktualne potovalne informacije na njihovi spletni strani.
Bo preživela konec tedna?
Že v četrtek so nekateri mediji objavili informacijo, da upniki zasegajo najeta letala Adrie Airways, a jo je prvi mož Adrie Holger Kowarsch zanikal. Zatrdil je, da pogajanja z lizinškimi hišami še potekajo. Kljub temu pa je že v četrtek sklical sestanek z direktorjem agencije za civilno letalstvo Rokom Maroltom in njenimi nadzorniki ter jim povedal, kaj se pravzaprav dogaja v družbi. »Pisno pa so zagotovili, da so njihove letalske operacije z drugimi letali varne,« so povzeli na agenciji. Adria ima v floti 16 letal, vsa so najeta, mnoga od teh pa skupaj s posadko oddaja v najem drugim letalskim družbam. Bati se je, da bodo v naslednjih dneh najemne oziroma lizinške pogodbe odpovedali tudi drugi najemodajalci.
»Če Adria preživi ta konec tedna, bo to že veliko,« je situacijo slikovito opisal Klemen Boštjančič, nekdanji izvršni direktor Adrie Airways. Dobavitelji goriva, rezervnih delov, najemodajalci so namreč tisti, ki običajno letalskim družbam zadajo usoden udarec, in ne nacionalne letalske agencije. Te sicer lahko prizemljijo letala, a v praksi za to nimajo učinkovitih vzvodov. Omejujejo jih evropska in nacionalne zakonodaje, zaradi katerih njihovi postopki trajajo predolgo. Poslovni partnerji prevoznika so bistveno hitrejši in učinkovitejši.
Tudi Maks Tajnikar, nekdanji nadzornik Adrie in profesor na ljubljanski ekonomski fakulteti, ni optimističen. »Adria je na dobri poti, da se zgodba konča,« je dejal. »Menedžment bo to zadevo težko rešil, kmalu bo prisiljen družbo potisniti v stečaj.« Edina druga možnost je večdesetmilijonska dokapitalizacija – bodisi z lastnimi sredstvi bodisi s pomočjo tujega partnerja –, »tega pa vodstvo v aktualnih razmerah verjetno ni sposobno izpeljati«, dodaja Tajnikar. Tretje možnosti po njegovem ni. To so potrdili na ministrstvu za infrastrukturo: država Adrii ne sme finančno pomagati.
Slovenija ne bo odrezana od sveta
Adria opravlja štiri pomembne funkcije. Je nacionalni prevoznik s središčem na Brniku; stečaj Adrie bi imel na to regijsko središče gotovo velik vpliv. Je tudi tako imenovani filer, torej polnilec linij, ki sodeluje pri kombiniranih letih in vozi potnike na večja letališča, denimo frankfurtsko. Ker je ta del posla donosen, bi ga verjetno prevzeli drugi prevozniki. Tudi čarterji so zelo donosni, zato bi tudi te nadomestili drugi prevozniki in prevzeli sodelovanje s slovenskimi turističnimi agencijami. Ne bi pa prevzeli nedonosnih linij, ki Slovenijo povezujejo z Balkanom. Prav tu bi imel stečaj največje posledice, predvideva Tajnikar. Za majhne države imajo propadi letalskih prevoznikov večje posledice kot za večje.
Na ministrstvu za infrastrukturo izpostavljajo, da je v primeru najslabšega scenarija odgovornost države, da zagotovi povezljivost Slovenije s svetom. Zato so pripravili zakonski predlog, ki bo omogočil subvencioniranje nekaterih letalskih linij. A to lahko storijo šele, ko trg ne bo več deloval. Katere so te linije, niso povedali, zagotovo pa bo med njimi Bruselj. »Morebitna vzpostavitev gospodarske javne službe na področju letalstva je zapleten in dolgotrajen postopek, ki ga mora odobriti evropska komisija,« dodajajo. Vzpostavitev gospodarske javne službe pa ne bo potrebna, če bodo drugi letalski prevozniki prevzeli za Slovenijo zanimive povezave.
Več možnosti za ukrepanje
Na agenciji za civilno letalstvo nadaljujejo postopek za ohranitev oziroma odvzem licence ne glede na odpovedi najemnih pogodb, ki pestijo Adrio. Pravkar presojajo rezultate v letnem poročilu. Po nekaterih neuradnih podatkih so lanski poslovni rezultati Adrie Airways slabši od pričakovanih. Adria naj bi že v minulo leto vstopila z več kot 10 milijoni evrov negativnega kapitala, izguba konec lanskega poslovnega leta pa naj bi bila ena najhujših v njihovi novejši zgodovini. Adria samo agenciji za civilno letalstvo dolguje 105.000 evrov, pri čemer na agenciji poudarjajo, da po dveh mesecih od pravnomočnosti sklepa o stroških začnejo izvršbo. Vse to so slabi obeti za prihodnost Adrie Airways. Agencija je tako tista, ki lahko na podlagi slabih finančnih rezultatov prizemlji vsa Adriina letala in ji s tem zada končni udarec. Prav dobra finančna kondicija med drugim jamči, da je letalski prevoznik sposoben zagotavljati visoke varnostne standarde v letalskem prometu. Zato so alarmantni poslovni rezultati neposredno povezani z odvzemom licence.
Na agenciji za civilno letalstvo poslovnih rezultatov ne komentirajo, ker še niso javno objavljeni. V Adrii jih na našo prošnjo niso uradno razkrili, tudi na vprašanja nam niso odgovorili. Agencija ima sicer na voljo več možnosti. Zaradi slabih poslovnih rezultatov Adrii lahko odvzame licenco in s tem dokončno prizemlji vsa njena letala, lahko pa jo tudi podaljša. Lahko ji začasno odvzame operativno licenco ali pa ji do finančne sanacije izda začasno operativno licenco, če presodi, da to ne bo ogrozilo varnosti potnikov in da obstajajo realne možnosti za sanacijo.