Donald Trump je v sredo med slavnostnim dogodkom pred Belo hišo, ki so ga poimenovali dan osvoboditve, končno razkril karte po dolgotrajnem ugibanju, za kakšne carine in kako obsežne ukrepe se bo odločil. »Tuji voditelji so pokradli naša delovna mesta, tuji prevaranti so razdejali naše tovarne in tuji mrhovinarji so uniči naše nekdaj čudovite ameriške sanje,« je rekel Trump, ki v carinah na ameriške izdelke in v ameriškem trgovinskem primanjkljaju vidi izkoriščanje Združenih držav in razloge za selitev delovnih mest v tujino ter zapiranje tovarn. »Dolgo smo čakali. Drugi april 2025 bo za vedno znan kot dan, ko se je ponovno rodila ameriška industrija, ko smo usodo vzeli v svoje roke in začeli Ameriko spet delati bogatejšo,« je v sredo govoril ameriški predsednik. Ko so se tujina in finančni trgi zelo negativno odzvali na carine, je dodal: »Operacija je uspela, pacient je preživel in se zdravi.«

Po Trumpovih napovedih bodo v soboto ob polnoči začele veljati splošne ameriške 10-odstotne carine na celoten uvoz ZDA iz več kot 180 držav sveta, ki je letno vreden 3300 milijard dolarjev. Nato bodo v noči na sredo začele veljati še različne carinske stopnje za posamezne države, ki se gibljejo med omenjenimi desetimi odstotki in petdesetimi odstotki, ki so jih ZDA odmerile afriškemu Lesotu. Poleg tega se bodo te carinske stopnje očitno prištevale obstoječim. Denimo za Kitajsko, ki je tretja največja ameriška trgovinska partnerica za Kanado in Mehiko, to pomeni skupno 54-odstotno carinsko stopnjo – 34-odstotno uvajajo zdaj, 20-odstotna velja že od prej. Vse skupaj po nekaterih prvih ocenah pomeni, da bodo carinske stopnje primerjalno višje od tistih, ki so jih ZDA uvedle v 30. letih prejšnjega stoletja in ki so svet pomagale pahniti v veliko depresijo, ko se je obseg mednarodne trgovine zmanjšal za več kot polovico, nič boljše pa je niso odnesle plače in cene.

Poleg tega so v četrtek že začele veljati ameriške 25-odstotne carine na uvožene avtomobile oziroma na vse, ki niso sestavljeni v ZDA. Po ocenah podjetja S&P Global Mobility bodo veljale za 46 odstotkov v ZDA prodanih avtomobilov, če bi gledali lanske podatke, pri čemer je pričakovati, da bo prodaja zaradi višjih cen padla. Carine naj bi cene teh vozil po ocenah dvignile v povprečju za 5000 pa tja do 10.000 dolarjev. Čez mesec dni, 3. maja, bodo začele veljati tudi carine na avtomobilske dele.

Kako so ZDA izračunale carinske stopnje

Nekatere številke v tabeli o carinskih stopnjah, ki jih je predstavil Trump, so bile zelo presenetljive, tudi glede Evropske unije. Tam znaša povprečna carinska stopnja za ameriške izdelke 3,95 odstotka po podatkih finančne skupine ING. Trump pa je navedel, da ima EU za ameriške izdelke carinsko stopnjo v višini 39 odstotkov. Kako so prišli do te številke?

Ameriški predstavniki so napovedovali, da bodo v izračunu upoštevali ne le carine, ampak tudi druge »ovire«, od DDV, ki v EU znaša med 17 in 27 odstotki, odvisno od države, do birokratskih ovir in drugega. Izkazalo pa se je, da so se odločili za precej enostavnejši pristop.

Ameriški trgovinski primanjkljaj z neko državo so delili z izvozom te države v ZDA in dobili količnik (odstotek). Če denimo neka država v ZDA izvozi za 50 milijard dolarjev blaga, uvozi pa ga za 30 milijard, to po mnenju ZDA predstavlja 40-odstotne carine (20 deljeno s 50). Ker pa so ZDA prijazne, je rekel Trump, so same uvedle carine le v višini polovice teh številk, v danem primeru bi to pomenilo dvajsetodstotne carine. Carine so doletele tudi države, s katerimi imajo ZDA trgovinski presežek, saj so za vse uvedle najmanj desetodstotne.

2025-04-03-ZDA- carina-web

  

Nekateri v senatu hočejo nazaj pooblastila

Poleg burnega odziva iz sveta so pomisleke glede carin izrazili tudi senatorji, med njimi nekaj republikanskih. Štirje so z demokrati glasovali za resolucijo proti carinami za kanadske izdelke. Republikanski senator Chuck Grassley iz Iowe in demokratska senatorka Maria Cantwell iz Washingtona pa sta predstavila osnutek zakona, ki bi zahteval kongresno potrditev vseh novih carin v roku 60 dni. Predsednik bi moral senatu tudi pojasniti vzroke za carine in mogoče posledice za ameriško gospodarstvo in delavce. Ameriški senat je v osnovi pristojen za vprašanje carin, a že dolgo časa prenaša pooblastila za te odločitve na predsednika. 

Vpliv na Slovenijo

Po pojasnilih vodje upravljanja delniških naložb v družbi Generali Investments Aleša Lokarja je zaradi uvedbe carin nastala precejšnja negotovost, ki bo imela negativen vpliv na svetovno gospodarstvo. »Tako v Evropi kot v ZDA se nahajamo blizu recesije. Zaradi carin bi se v Nemčiji BDP po ocenah lahko znižal za en odstotek. Pri nizki nemški gospodarski rasti bi znižanje BDP za en odstotek pomenilo recesijo. Če se bo Nemčija znašla v recesiji, bo to vplivalo tudi na slovensko gospodarstvo. V tem primeru Sloveniji ne more iti dobro, kvečjemu bi ji šlo nekoliko boljše kot Nemčiji.«

Kot je povedal Iztok Seljak, kooordinator Misije GREMO slovenske avtomobilske industrije in predsednik Združenja Manager, do lanskega leta pa dolgoletni predsednik uprave skupine Hidria, uvedba carin ne pomeni nič dobrega za nikogar, razen morda za ameriški proračun, ki ima ogromen primanjkljaj in prihodke od carin nujno potrebuje.

Po uvedbi carin je predsednica evropske komisije Ursula von der Leyen opozorila, da carine ameriškega predsednika Donalda Trumpa predstavljajo velik udarec za svetovno gospodarstvo in da se bo v primeru neuspelih pogajanj EU odzvala s protiukrepi. 

Priporočamo