Dogodek na OŠ Jakoba Aljaža Kranj, kjer naj bi v začetku oktobra učitelj med poukom učenca trikrat zbodel s svinčnikom, še vedno močno odmeva. Vodstvo šole je učitelja takoj umaknilo iz šole, policisti pa proti njemu vodijo predkazenski postopek. Domnevna žrtev in storilec sta pristojnim pojasnila različni zgodbi o dogodku. Medtem ko del javnosti brezpogojno obsoja nedopustno ravnanje učitelja, drugi opozarjajo, da je incident kruta realnost današnjega časa v šolskem prostoru.

»Na tej šoli že dlje časa vlada alarmantno vzdušje. Učitelji morajo požreti vsa nedopustna vedenja učencev, ki se jih nikoli ne sankcionira. Ravnateljica nima prave avtoritete in se nikoli ne postavi v bran učiteljem. Ti nimajo nikakršne opore, nad njimi se izvajajo hudi pritiski in mobing. Prepričana sem, da 'incident' ni bil takšen, kot ga je medijem orisal oče otroka, ki naj bi ga napadel učitelj. Zadeva je močno prenapihnjena in kot voda na mlin ravnateljici, da lahko iz krivdnega razloga odpusti še enega od učiteljev, ki ji niso pogodu,« nam je zaupala nekdanja profesorica omenjene osnovne šole. Po njenih besedah je od lani skupaj z njo omenjeno šolo zapustilo kar sedemnajst učiteljev, nekateri med njimi so bili na šoli zaposleni več kot deset let. »Številni učitelji na šoli se soočajo s hudo izgorelostjo in so močno preobremenjeni. Zaradi teh težav je moral v preteklosti na bolniško tudi učitelj, ki naj bi napadel učenca, namesto sočutja in pomoči pa je bil ob vrnitvi na delo deležen še več obveznosti in šikaniranja,« je dodala sogovornica, ki zdaj poučuje v Ljubljani.

Ko učenci niso pripravljeni slediti učitelju in pouku

»Nekateri včasih zadeve predstavijo bolj teatralno, kot so zares. Težko se opredelim do dogodka, ki je v postopku policijske preiskave, ter komentiram, kaj točno se je v tistem trenutku dogajalo v razredu, in kako hude so bile poškodbe učenca. Naj povem, da imamo v šoli ničelno toleranco do nasilnih dogodkov, je pa zadeva večplastna. Zelo težko je reči, kdo je tukaj pravzaprav žrtev in kdo krivec. Šolski prostor namreč nosi težo celotne družbene situacije. Učitelj za učenca predstavlja neko avtoriteto, a vseeno velikokrat trčimo v to, da učenci, ki prihajajo v šolski prostor, sploh niso pripravljeni, da bi sledili učitelju in pouku, zaradi česar lahko pride do takšnih in drugačnih konfliktov. Običajno se ti končajo na verbalni ravni, če pa pride do konflikta, kot je bil nedavni, moramo seveda ukrepati skladno z zakonodajo, kar smo tudi naredili,« je pojasnila ravnateljica OŠ Jakoba Aljaža Kranj Lucija Rakovec.

Dodala je, da v dveh letih, odkar je zaposlena v OŠ Jakoba Aljaža, ni nikoli prišlo do nasilja učitelja nad učencem, v okviru šole pa so redno organizirali razna predavanja in preventivne delavnice za učitelje in učence o tem, kako ohranjati zdrav pedagoški pristop, ravnati v kritičnih situacijah, o pozitivni disciplini, medvrstniškem nasilju in drugih temah. Glede številnih odhodov učiteljev iz šole je Rakovčeva poudarila, da imajo na šoli menjavo generacij, kar pomeni, da je odšlo ogromno učiteljev v pokoj, zaradi mladega kolektiva pa imajo trenutno sedem učiteljic na porodniškem dopustu. »Vemo, da je v učiteljskih vrstah velika kriza. Ravnatelji ocenjujemo, da trenutno v naši državi manjka od 3000 do 4000 učiteljev z ustrezno izobrazbo, fluktuacija učiteljev med slovenskimi šolami pa je zelo velika. Nekaj povsem običajnega je, da v šolskem letu delovno mesto zamenja nekje šest, sedem učiteljev. Veliko se jih želi zaposliti na šoli, ki je bližje njihovemu bivališču, drugi se raje zaposlijo v gimnazijah, kjer so boljše plače,« je še povedala ravnateljica in potrdila informacijo našega vira, da so imeli na šoli pred časom dve odpovedi delovnega razmerja iz krivdnega razloga – zaradi goljufij povračila stroškov prevoza na delo.

Koliko provociranja morajo prenesti učitelji?

»Zgodilo bi se lahko na kateri koli šoli. Nikogar ne želim zagovarjati, rada bi le osvetlila nekatera pomembna dejstva, ki se dogajajo v šolskem prostoru. Dejstvo je, da je oseba ravnala nedopustno, a če bo zdaj javnost na dolgo in široko razglabljala le o tem, kako brutalno je bilo njeno ravnanje, in bodo mediji do onemoglosti izvajali pritiske na to osebo, potem ne bomo premaknili ničesar na bolje,« je jasna naša druga sogovornica, ki prav tako dobro pozna razmere na OŠ Jakoba Aljaža Kranj.

»V šolskem prostoru obstaja res velik sistemski problem. Kar naprej se govori, kako je delo v šoli čedalje bolj zahtevno, da upadajo učne spodobnosti in koncentracija učencev, naraščajo vedenjske motnje in konflikti ... Precej manj pa se govori o tem, da učenci nimajo spoštovanja do učiteljev in da so ti v kriznih situacijah pogosto prepuščeni sami sebi. Postavlja se vprašanje, koliko pritiskov z vseh strani so učitelji sploh dolžni prenašati? Koliko provociranja s strani učencev in njihovih staršev morajo zdržati?« se sprašuje sogovornica, ki trdi, da se čedalje bolj potrjuje, kako zelo je šolski sistem neustrezen za trenutno populacijo in učitelje, ki skušajo slediti predpisom ministrstva. »Na letošnji konferenci so se šolniki osredotočali zgolj na digitalizacijo v šolstvu, kar je totalno nepomembna stvar glede na situacijo, v kateri se čedalje več nasilja med učenci dogaja že v nižjih razredih in celo v vrtcih. Žal so številni starši veliki zaščitniki otroka in ga ne zmorejo videti takšnega, kot je v resnici – z vsemi njegovimi primanjkljaji,« je dodala sogovornica in poudarila, da mora država učiteljem čim prej zagotoviti sistemsko pomoč in jim vrniti avtoriteto. 

Priporočamo