Regionalna razvojna agencija Ljubljanske urbane regije (RRA LUR) je včeraj skupaj s partnerji predstavila rezultate pilotnega projekta dinamičnih skupinskih voženj na delo v Ljubljano. Gre za del projekta SmartMOVE, ki ga financira norveški finančni mehanizem Evropskega gospodarskega prostora. Družba GoOpti je od začetka februarja do konca aprila s kombiji brezplačno izvajala prevoze med Kranjem, Kamnikom, Domžalami, Radomljami, Komendo, Mengšem in Trzinom do ljubljanskega univerzitetnega kliničnega centra in nakupovalnega središča BTC.
Kot je povedal direktor družbe GoOpti Marko Guček, je v pilotnem projektu sodelovalo 131 potnikov, ki so jih dnevno vozili z okoli 30 kombiji. Potniki so GoOptiju sporočili ure, ko bi želeli biti v službi, družba pa je nato s pomočjo svoje programske opreme v ista vozila združila potnike s približno istimi urniki. Če naslednji dan niso potrebovali prevoza oziroma so ga potrebovali ob drugačni uri, so to sporočili GoOptiju, da je ta prevoze lahko prilagodil.
Cilj je bil pokazati, tako Guček, da je voznike osebnih avtomobilov z dobro storitvijo mogoče prepričati v uporabo bolj trajnostnih oblik prevoza. Fokusirali so se na ta segment potnikov, ker se po besedah Klemna Gostiča iz RRA LUR v prestolnico dnevno vozi več kot 120.000 ljudi. »Posledično je Ljubljanska urbana regija območje z največ prometa v Sloveniji in prostor z velikim ogljičnim odtisom, predvsem na račun motoriziranega osebnega prometa,« je opozoril Gostič.
Med sodelujočimi je bilo kar 72 odstotkov potnikov, ki so na delo v Ljubljano pred tem prihajali z lastnimi avti. Največ potnikov so imeli iz Kamnika in Domžal. Potnikom je bilo pri teh vožnjah najbolj všeč to, da jih je na delo in domov vozil nekdo drug, torej brezskrbnost in manj napora zaradi vožnje. Všeč so jim bile tudi točnost, hitrost, zanesljivost in neposredna vožnja z malo postanki, je rezultate ankete povzel Guček. Tri četrtine uporabnikov bi se tudi v prihodnje odločilo za tak način potovanja na delo, so ugotovili ob koncu trimesečnega obdobja. S pomočjo sodelavcev Instituta Jožef Stefan so tudi izračunali, da so na račun skupinskih voženj emisije ogljikovega dioksida znižali za 37 odstotkov, količino dušikovih oksidov in trdih delcev pa tudi do 70 odstotkov.
Guček je pojasnil, da je bila povprečna zasedenost kombijev, ki so sodelovali pri pilotnem projektu, 34 odstotkov, na najboljši relaciji, to je Kamnik, Radomlje, Domžale, BTC in UKC, pa je bila povprečna zasedenost 45 odstotkov. »Verjamemo, da bi z večjo kritično maso potnikov povprečno zasedenost lahko precej dvignili in s tem znižali strošek izvedbe,« je dejal Guček. Če bi dosegli 75-odstotno zasedenost, bi stroškovna cena tovrstnega prevoza stala 160 evrov na mesec. Ker je anketa med uporabniki pokazala, da so za takšno storitev pripravljeni v povprečju plačati 70 evrov na mesec, je že sedaj jasno, da bi bilo nadaljevanje takšnih prevozov mogoče le ob subvenciji države oziroma ob pridobitvi sofinanciranja. Prav tako je potrebna sprememba zakonodaje, ki bi omogočala izvajanje takšne vrste javnih prevozov.
Gostič je razkril, da v sklopu projekta SmartMOVE pripravljajo še mobilnostne načrte za UKC Ljubljana, območje BTC, Ikeo Slovenija, Studio Moderna in Javni zavod Ljubljansko barje. Njihov namen je »pripraviti in promovirati predvsem mehke ukrepe na področju zmanjševanja ogljičnega odtisa prihoda zaposlenih na delo v Ljubljanski urbani regiji«, je pojasnil Gostič. Dodal je, da letošnjo jesen načrtujejo še brezplačna izobraževanja za podjetja, katerih namen je ozaveščanje vodstev podjetij o možnih ukrepih za motiviranje zaposlenih za spremembo njihovih potovalnih navad. Podjetja se na izobraževanja lahko prijavijo na njihovi spletni strani www.smart-move.si.