Celje. V začetku lanskega februarja so celjski kriminalisti opravili 15 hišnih preiskav na širšem območju Celja zaradi suma korupcije. Pod drobnogled so vzeli tudi štiri občinske referente, tri na celjski in enega na vojniški občini, ki naj bi bili vpleteni v jemanje podkupnin. Te so jim dajali manjši gradbinci, ki so s tem dosegli, da so javne razpise priredili tako, da so ti ustrezali njim. Kot je že lani razkril vojniški župan Branko Petre, naj bi bila ena od njegovih uslužbenk osumljena, da je za določenega gradbinca priredila razpis za gradnjo vrtca na Frankolovem; česa naj bi bili osumljeni trije zaposleni na oddelku za okolje, prostor in komunalo na celjski občini, pa župan Bojan Šrot lani (še) ni vedel.
Po letu in pol je Ervin Stojnšek, vodja sektorja za gospodarsko kriminaliteto na celjski policijski upravi, razkril, da so preiskavo več kot 20 kaznivih dejanj, povezanih s korupcijo, zaključili, zaradi jemanja in dajanja podkupnin pa so ovadili šest pravnih in 14 fizičnih oseb. »Med slednjimi so tudi štirje javni uslužbenci na dveh občinah, ki so ponudnikom gradbenih storitev, ki so sodelovali z občinami, omogočali pridobitev poslov. Ti so posel dobili, ko so za to plačali podkupnino. Ta je znašala od dva tisoč do štiri tisoč evrov na posel, darila pa so bila tudi oblačila višjega cenovnega razreda in druge materialne dobrine, celo usluge v smislu vplivanja na reference in nadzor,« je povedal Stojnšek.
Javni uslužbenci razpolagali celo
z žigi pravnih oseb
S klasičnimi in prikritimi preiskovalnimi ukrepi so ugotovili, da so uslužbenci določenim ponudnikom prilagajali razpisne pogoje ali celo namerno razveljavili postopek javnega naročanja, da so ob ponovni izvedbi privilegiranega lahko seznanili s konkurenčnimi ponudbami, ta pa je nato oddal najugodnejšo ponudbo.
»Javni uslužbenci so se s ponudniki tudi dogovorili, da so jim posredovali več različnih ponudb, pri čemer so jih nato po potrebi ustrezno nadomeščali. V postopkih javnega naročanja pa so s presojo prispelih ponudb, kjer ni bilo treba izvesti javnega naročila, izbrali le favorizirane ponudnike. Prav tako so posegali v samo razpisno dokumentacijo, saj so celo razpolagali z žigi pravnih oseb in ponudbe v spise vlagali po potrebi. Vsi vpleteni so tudi zavestno in hote dvigovali vrednosti razpisanih poslov in s tem povzročili veliko premoženjsko škodo občinskima in državnemu proračunu,« je še dejal Stojnšek.
Koliko protipravne premoženjske koristi so si na tak način pridobili, še ni natančno ovrednoteno, zagotovo pa nekaj sto tisoč evrov. »Iz enega od prikritih ukrepov namreč izhaja, da je bila vrednost del 9000 evrov, izstavljen in plačan račun pa je znašal kar 40.000 evrov,« je še razkril Stojnšek. Do zlorab položaja javnih uslužbencev in posledično do pridobitve posla favoriziranim ponudnikom gradbenih storitev je prihajalo tako rekoč v vseh fazah gradnje, od projektiranja, gradnje do nadzora. Prav tako je na podlagi ugotovitev iz preiskave mogoče trditi, da so bili vsi vpleteni v vseh fazah med seboj povezani oziroma so imeli prijateljski odnos, zaradi česar se utemeljeno poraja tudi vprašanje o ustreznem nadzoru nad izvedenimi deli, pa tudi njihovo kakovostjo. Ponudniki storitev so med seboj izmenjali več kot sto konkurenčnih ponudb.