Ljubljanski potniški promet (LPP) je opozoril na problem potnikov, ki se vozijo z mestnimi avtobusi brez validirane vozovnice. Po zadnjih podatkih je takšnih okoli 15 odstotkov vseh, medtem ko jih je bilo leta 2023 približno 10 odstotkov. Pri tem ne gre zgolj za potnike, ki se želijo izogniti plačilu, temveč tudi za imetnike mesečnih vozovnic, ki se pogosto usedejo na avtobus, ne da bi vozovnico prislonili na validacijski terminal. V LPP poudarjajo, da so validacije ključne za učinkovito načrtovanje in optimizacijo poti. Pomembne pa so tudi z vidika zavarovanja – v primeru nesreče so zavarovani le potniki z validirano vozovnico.
Lažje načrtovanje
»Validacije so temeljni vir podatkov za načrtovanje in optimizacijo javnega potniškega prometa. Vsaka validacija pomeni registriran vstop potnika na določenem postajališču in ob točno določenem času. Na podlagi velike količine teh podatkov lahko z visoko stopnjo natančnosti spremljamo potovalne navade potnikov – kje in kdaj vstopajo, katere proge uporabljajo, ob katerih urah so obremenitve največje ter kateri dnevi v tednu prinašajo največje odklone,« so pojasnili na LPP. Zaradi odstopanj se lahko zgodi, da je avtobus nabito poln, vendar je validiranih le 60 odstotkov vozovnic: »Posledično ni podlage za ukrepanje, saj podatki ne kažejo potrebe po dodatni zmogljivosti. Prenatrpanost avtobusov v prometnih konicah, zlasti na postajah z visokim številom potnikov, kot je Mercator pri fakultetah, je realna težava, ki jo v LPP natančno spremljamo. Ravno zato želimo še posebej izpostaviti pomen rednih validacij. Če bi vsi potniki ob vstopu validirali vozovnico, bi imeli bistveno natančnejše podatke o dejanski zasedenosti posameznih voženj.«
Dodali so, da se še ni zgodilo, da bi število validacij na posamezni vožnji preseglo največje dovoljeno število potnikov na avtobusu.
Tehnologija štetja potnikov
Mestni avtobusi so sicer opremljeni tudi s števci potnikov, ki temeljijo na infrardeči tehnologiji. Ta zaznava osebe prek oddane telesne toplote ob vstopu in izstopu. Gre za samodejno brezkontaktno tehnologijo, ki omogoča osnovno štetje potnikov, vendar ne razlikuje med vrstami vozovnic, uporabniki ali nameni potovanja. Na LPP so pojasnili, da je s to tehnologijo opremljenih le 40 od 214 mestnih avtobusov in da teh podatkov ne morejo uporabljati za štetje vseh potnikov na mestnih avtobusih. Poleg tega števci ne zagotavljajo dovolj podrobnih podatkov o potovalnih navadah. »Validacija poleg potrditve vstopa omogoča vpogled v vrsto vozovnice, časovno dinamiko vstopov, lokacijo validacije ter pogostost uporabe javnega prevoza. Ti podatki so za načrtovanje javnega prevoza bistveno bolj uporabni kot zgolj štetje vstopov, ki ga omogočajo števci,« so razložili na LPP.
Validacija in financiranje
Validacije so neposredno povezane tudi z državnim financiranjem, saj LPP za vsako validirano vozovnico prejme državno nadomestilo. »Z zbranimi prihodki od vozovnic LPP pokrije manj kot tretjino stroškov obratovanja. Preostanek krijeta občina in ministrstvo za okolje, podnebje in energijo,« so pojasnili. Ministrstvo subvencionira vožnje glede na dejansko porabo, torej za posamezno validacijo, kar pomeni, da je ključna dejanska uporaba storitve. »V tem modelu financiranja je bistveno, da se subvencija razdeli pravično – na podlagi dejanske uporabe. Če se del uporabnikov z veljavno vozovnico ne validira, LPP za ta del ne prejme nadomestila,« opozarjajo na Ljubljanskem potniškem prometu.