Po gašenju v bližini Ilirske Bistrice je 22. julija lani na letališču Portorož namesto na kolesih letalo air tractor pristalo na amfibijskem podvozju. Pilot ni bil poškodovan, je pa bilo poškodovano podvozje letala. V končnem poročilu je glavni preiskovalec in vodja službe za preiskovanje letalskih, pomorskih in železniških nesreč ter incidentov (SPLPŽNI) Toni Stojčevski ugotovil, da je bil glavni vzrok za resni incident človeški dejavnik oziroma napaka pilota. Ta zaradi stresa, pritiska in hitre odločitve v kompleksnih vremenskih razmerah ni izvlekel pristajalnega podvozja.
Pristajal med dežjem
Incident se je zgodil na ponedeljek okoli šeste ure zvečer proti koncu julija. Uro in pol pred tem je po udaru strele zagorela suha trava na težko dostopnem območju s strmim terenom, ki ga obkroža borov gozd. Za čim hitrejšo omejitev požara sta se na poziv odzvala oba air tractorja, ki sta v okolico Ilirske Bistrice priletela z brniškega letališča. »Odlično sta opravila svoje delo, saj sta vodo odvrgla tja, kamor je bilo treba,« je njun prvi polet opisal poveljnik gasilcev Robert Škrlj. Ko sta ob drugem poletu zajela vodo v morju, pa sta se znašla v nevihtnem pasu. Obrnila sta se in poletela proti portoroškemu letališču. »Letali sta prihajali v formaciji. Začelo je močneje deževati, pri dovoljenju za pristanek sem povedal, naj poskrbita za medsebojno separacijo. Vidnost proti Piranu je bila slaba,« je v preiskavi povedal kontrolor zračnega prometa. »Kontrola, ta drsa po tleh. Kontrola, ta ni dal koles ven,« pa je dejal ob pristanku prvega letala. Zagledal je dim iz podvozja in iskrenje letala. Ker je 43-letni španski pilot s skupno več kot 3625 urami v zraku ob pristanku pozabil izvleči pristajalno podvozje, letalo pa je bilo nastavljeno v konfiguracijo za pristajanje na vodi, je po pristanku drselo in se ustavilo približno 300 metrov od začetka steze. Drugo letalo se je vrnilo na Brnik.
Napačna razlaga
Po navedbah pilota je z manevrom pristajanja pohitel zaradi vremenskih razmer in poslabšanja vidljivosti, tako pa je skušal tudi omogočiti varno pristajanje letalu za njim. Po ugotovitvah preiskovalca je tudi to prispevalo k temu, da pilot ni v celoti izvedel kontrolnega seznama za pristajanje, s tem pa tudi ne izvlekel pristajalnega podvozja. K incidentu je prispeval še vpliv napačne interpretacije zvočnega opozorilnega sistema na neizvlečeno podvozje. Po navedbah pilota je sistem deloval pravilno, a si je sam napačno razlagal položaja ročice – LDG pristajalnega podvozja predvsem zato, ker je komandna plošča pristajalnega podvozja postavljena v horizontalnem položaju z ročico v položaju naprej – nazaj, drugače od letal, ki imajo ročico LDG v vertikalnem položaju z enakimi oznakami »UP« in »DOWN« (gor – dol), še piše v končnem poročilu.
Kot je izpostavil preiskovalec Stojčevski, je preiskovalni organ naštel več kot deset dogodkov v zadnjih desetih letih, ki vključujejo napačno konfiguracijo za pristajanje na vodi ali na pristajalni stezi z istim tipom letala (fire boss) proizvajalca Air Tractor. Ker gre za ponavljajočo se težavo v tujini, so potrebni strožji varnostni ukrepi, natančnejša regulacija in okrepljeno usposabljanje pilotov za prihodnje operacije.