Če tega še niste storili, imate časa še dobrih deset dni, natančneje do 15. novembra, da na avtomobilu letne pnevmatike zamenjate z zimskimi. Da, pred vrati je tisto obdobje leta, ki je za vse voznike še posebej zahtevno in zahrbtno, obdobje, ki ne dopušča napak. Temperature bodo oziroma so že nižje, vlage je več, dnevi so krajši, vidljivost slabša, na cesti je veliko listja… Ko pa se bosta vmešala še sneg in zmrzal, bo sploh »veselica«.
Dobra stvar pri tem je, da se nanjo lahko dobro pripravimo. Najprej torej tako, da avto obujemo v primerne pnevmatike. Da so to lahko le zimske, ker letne v kombinaciji z verigami, ki sicer zadostujejo zakonskim obveznostim, ter celoletne bolj kot ne pridejo v poštev le, če se večino časa zadržujete v priobalnem pasu, verjetno v letu 2018 ni treba posebej poudarjati. Če pa kdo nemara računa na to, da bo takrat, ko bo snežilo, avto pustil doma, dodajmo, da še zdaleč ne gre le za sneg; zimska pnevmatika je namreč od letne bistveno boljša že pri vseh temperaturah pod sedmimi stopinjami Celzija. »Pri nižjih temperaturah letna pnevmatika izgublja oprijem, ker se ne segreje. Pri vožnji z letnimi pnevmatikami je pri nizkih temperaturah zavorna pot precej daljša pa tudi v ovinku bo vozilo prej zdrsnilo. Veliko vlogo imata tudi globina profila – ta naj bo vsaj štiri milimetre – in tlak v pnevmatikah, ki ga je treba preverjati vsaj enkrat na mesec,« je povedal inštruktor varne vožnje pri AMZS Brane Legan.
Videti in biti viden
Seveda pa zimska pnevmatika sama po sebi še ni dovolj. Pomembno je namreč, da izberemo kakovostno, saj so razlike med boljšimi in slabšimi lahko zelo velike, kar vedno znova dokazujejo tudi testi AMZS (rezultate letošnjih si lahko ogledate na njihovi spletni strani) in partnerskih organizacij. Pri tem pri AMZS pravijo tudi, da so lahko za različne uporabnike, glede na to, kje in kako avto najpogosteje uporabljajo, najboljša izbira različne pnevmatike, mi pa dodajmo, da je prvi splošni nasvet zagotovo ta, da se izogibajte cenenim izdelkom proizvajalcev z »neznanimi« imeni, kot so razni kitajski in podobno. »Pri pnevmatikah zagotovo ni dobro varčevati. Priznani proizvajalci v razvoj in testiranje pnevmatik vlagajo ogromno znanja, časa in denarja – brez teh treh komponent se dobre pnevmatike preprosto ne da razviti. Temu primerna je tudi cena pnevmatik,« pravi tudi Jože Stružnik, generalni direktor prodaje v družbi Goodyear Dunlop Sava Tires, in dodaja, da denimo pri Goodyearu pri zasnovi upoštevajo in testirajo več kot 50 dejavnikov, na koncu odločujočih o lastnostih pnevmatike v različnih razmerah, medtem ko primerjalni testi pnevmatik različnih proizvajalcev ocenjujejo 15 dejavnikov, nalepka EU pa poda le ocene treh kriterijev (lastnosti v dežju, poraba goriva in hrup).
A če se s pnevmatikami ustrezna priprava vozila na zimo začne, še ne pomeni, da se tudi konča. Enako pomembne so tudi druge stvari, kot je zagotavljanje ustrezne vidljivosti, za katero je treba poskrbeti že zdaj in steklene površine očistiti vse umazanije, ki se je nabirala v toplejših mesecih (mrčes, smola…). »Stekla pa je ob tem treba očistiti tudi z notranje strani. To namreč večkrat zanemarimo, posledično pa je difuzija svetlobe zelo moteča in onemogoča varno vožnjo. Ustrezno morajo biti očiščena tudi zunanja ogledala in svetila. Letno tekočino za stekla moramo zamenjati z zimsko, za kar je treba poskrbeti, še preden se temperature spustijo pod ničlo. Sami lahko preverimo tudi metlice brisalcev; vsako zaznano poslabšanje delovanja naj bo opomnik za menjavo,« je povedal vodja servisa AMZS Jurij Kočar in dodal, da je za zagotavljanje preglednosti iz vozila nujno tudi ustrezno delovanje ogrevalnega oziroma klimatskega sistema, kar pa je za kontrolo in morebitna popravila že ena od reči, ki jo je treba prepustiti strokovnjakom.
No, ko enkrat nastopita zmrzal in sneg, pa je steklene površine treba očistiti vsakič sproti, in to po celotni površini. »Poleg tega, da morajo biti stekla in ogledala čista, da omogočajo normalno vidljivost vozniku, na vozilih tudi ne sme biti snega ali ledu, ki bi se lahko razsipal. Če se tega ne držite, sledijo globe, ki so precej visoke, sploh če pride do posledic,« je opozoril Ivan Kapun, vodja sektorja prometne policije.
Priporočljiv preventivni pregled
Ker smo omenili strokovnjake, je prav dodati, da naj ti pred zimo preverijo še ustreznost tekočine za hlajenje motorja, ki mora vsebovati dodatek proti zamrzovanju, akumulator (Kočar pravi, da je tako v AMZS kot v drugih avtomobilskih klubih ravno prazen akumulator, ki ob nižjih temperaturah ne omogoča zagona motorja, še vedno eden najpogostejših razlogov za klic na pomoč), podvozje… Pri tem pridemo do tolikšnega števila različnih elementov, da bi se enoten nasvet voznikom pred zimo glasil, naj opravijo preventivni servisni pregled, kjer bodo preverili vse omenjeno in še kaj, če seveda avta niso imeli na servisu ravno pred kratkim.
Pri pripravi vozila na zimo lahko omenimo še nekaj »dodatne opreme«, ki sicer ni potrebna. Tako pri AMZS kot pri policiji svetujejo, da imamo ob napovedi obilnejšega sneženja v avtu lopato, pa tudi majhna vreča peska, ki je zelo koristen pri speljevanju na poledeneli podlagi, lahko pride prav. Priporočljivi so tudi baterijska svetilka, odeja, če morebiti ob nižjih temperaturah obstanemo v daljšem zastoju, strgalo za stekla, kakšen dodaten liter tekočine za čiščenje vetrobranskega stekla v prtljažniku, ne pozabimo pa niti na to, da imamo dovolj napolnjen tank z gorivom.