Če ne bi bilo novega koronavirusa, verjetno nikoli ne bi toliko poslušali o pomenu pranja rok, higiene, razkuževanja… Ker se lahko z njim poleg prek kapljic, ki jih okužena oseba širi v zrak, okužimo tudi ob stiku z onesnaženimi površinami, pa je prav opozoriti tudi na to, kako je še bolj kot sicer pomembno skrbeti tudi za higieno avtomobilov. In ker ne moremo biti prepričani, kdo je okužen oziroma prenašalec virusa, še posebno v primerih, če se v avtomobilu hkrati ali drug za drugim vozi več oseb. Na primer v taksiju.
Pa se najprej posvetimo slednjemu. Dr. Ana Hojs z Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ) nam je povedala, da lahko taksist in potnik zmanjšata možnost okužbe tako, da dosledno izvajata higieno rok in higieno kašlja, da voznik ne dela in potnik ne potuje, kadar je bolan, da se ne dotikata oči, nosu in ust – možnih vstopnih mest v telo za virus. »Prav je, da se zavedamo, da nas nobena dezinfekcija ne more zaščititi, če se ne bomo tako ščitili sami. Za uspeh razkuževanja je pomembno, da oseba, ki razkužuje, razkuži vse površne, ki se jih pogosto dotikamo: pri potniku so to zagotovo vsaj kljuke na vratih in varnostni pas. Po prevozu potnika je smiselno avto tudi prezračiti, saj se še vedno širijo tudi druge okužbe dihal. Možna rešitev je namestitev zaslona – plastične ali polivinilne pregrade za prvimi sedeži. Za lažje čiščenje in razkuževanje se zaščita lahko namesti tudi na sedeže,« je bila izčrpna Ana Hojs.
Ostanki hrane, znoj, lasje…
Če si dovolimo pri tako groznih stvareh, kot je širitev koronavirusa, iskati pozitivne stvari, bo ena izmed teh nemara ta, da bodo tisti, ki tega niso počeli doslej, bolj pozorno skrbeli tudi za higiensko vzdrževanje svojih avtomobilov. Prva stvar, ki bo čakala lastnike vozil že kmalu, in jo sicer večkrat zanemarimo, bo denimo pregled delovanja klimatskih naprav. Kot pravi Ana Hojs, so namreč dobro vzdrževane in servisirane v pomoč pri zmanjševanju obremenitve s toploto in preprečujejo pregretje telesa, v nasprotnem primeru pa so lahko vir mikroorganizmov in kemikalij. »Slabo vzdrževana klimatska naprava in zaprto kroženje zraka lahko pripomoreta k razmnoževanju in širjenju mikroorganizmov, ki lahko poslabšajo stanje alergikom. Nekatere študije so pokazale celo manjšo koncentracijo mikroorganizmov in delcev v zraku v avtomobilu kot zunaj zaradi filtrov. Pomembna je torej pravilna uporaba in vzdrževanje v skladu z navodili proizvajalca,« še dodaja Ana Hojs.
Doma je potratnejše
Kako zelo umazana je lahko notranjost naših avtomobilov, in to tudi v primeru, če na pogled sploh ni ničesar videti, opozarjajo tudi v različnih avtopralnicah. Vodja avtocentra AvtoStop Igor Banjac poudarja, da je predvsem oblazinjena površina v notranjosti avtomobila velikokrat pravo leglo umazanije, kar navadno odkrijejo šele z močnimi sesalniki za globinsko čiščenje. »Če bi stranke to videle, verjamemo, da bi se za globinsko čiščenje odločile prej. Tako ni čudno, da so v neki angleški raziskavi denimo odkrili, da ima avto kar 17.000-krat več bakterij kot hiša. Na volanu in menjalniku pa so našteli več bakterij, kot jih je na javnem stranišču. Ostanki hrane in pijače, znoj, odmrla koža in lasje, morebiti tudi dlaka hišnih ljubljenčkov – če jih vsaj enkrat na leto ne odstranimo z globinskim čiščenjem, se trdovratno zažrejo v sedeže, strop, prtljažnik, preproge in tla vozila. S časom in temperaturami v vozilu pa v tej umazaniji potekajo razgradnje, ki jih sicer težje vidimo, vendar jih zagotovo vonjamo,« je bil nazoren Banjac, ki dodaja, da je, če iz vozila odstranimo vso nesnago in z njo tudi neprijetne vonjave, vožnja tudi veliko prijetnejša, udobnejša in varnejša, zato bi globinsko čiščenje avtomobila vsem lastnikom vozil priporočali vsaj enkrat na leto. »Z zanesljivostjo namreč lahko rečem, da je časovno in stroškovno čiščenje avtomobila doma dražje in potratnejše, kot če to opravilo prepustite usposobljenim strokovnjakom. Globinsko čiščenje pri nas denimo stane od 49,90 evra dalje.«
Seveda pa se vsaj površinskega čiščenja lahko lotimo tudi sami, pri čemer je po besedah Banjaca ključno, da izberemo čistila, ki ne bodo poškodovala površine. »Danes so vozila narejena iz številnih različnih novih materialov, temu primerno moramo izbrati sredstvo za čiščenje. Najbolj občutljiva so gumirana tesnila, okrasne kromirane letvice na vratih, maske, pa razni matirani ali grobi plastični deli. Pri naših strankah, ki so prej čistile vozilo same, pogosto opažamo, da niso imele ustrezne in zmogljive opreme ter primernih čistilnih sredstev oziroma da niso upoštevale navodil za njihovo uporabo,« je sklenil Igor Banjac.