Menim, da nam bi morala biti za zgled japonska ureditev. Ko pri njih kupite novo ali staro kolo, vam kolesarske trgovine in servisi omogočajo registracijo (Bouhan touroku – registracija proti kriminalu) vašega kolesa za 500 jenov (3,19 eur). Za registracijo je treba izpolniti obrazec s podrobnostmi, vključno z imenom, telefonsko številko in naslovom ter podrobnostmi o kolesu; tip, proizvajalec, serijska številka ... Registracija se veže na veljavno osebno izkaznico lastnika kolesa. Prodajalec na kolo nalepi svetlo rumeno registracijsko nalepko in novi lastnik je pripravljen na vožnjo. Preprosto! Izdajo tudi potrdilo o plačilu, ki ga mora imeti lastnik še nekaj časa pri sebi kot dokazilo, če ga ustavi policija, preden se podatki o registraciji vnesejo v policijsko evidenco. Če je kolo ukradeno in pozneje zapuščeno ali če policija nekoga ustavi in odkrije, da je kolo registrirano na drugega lastnika, mu bo policija vrnila kolo.
V letu 2019 je Sklad za podnebne spremembe načrtoval subvencije za električna kolesa, ob nakupu je bila predvidena registracija, ki bi tudi policiji omogočala identifikacijo kolesa oziroma lastništva. Trenutni razpis za električna kolesa registracije ne predvideva. Prepričan sem, da bi sistem registracije za stara in nova kolesa, kot ga imajo na Japonskem, imel pozitivne učinke na trajnostno mobilnost oziroma bolj množično uporabo koles tudi pri nas. Stroški investicije v razvoj aplikacije bi se državi kmalu povrnili skozi večjo uporabo koles, je pa cena aplikacije tudi nižja kot investicije v varne kolesarnice, ki pa jih tudi moramo imeti. Prav tako sem prepričan, da bi bili trgovci in serviserji pripravljeni vstopiti v shemo registracij koles. Potrebovali bi še sodelovanje in opolnomočenje mestnih redarjev za kontrolo.
Mamachari (mamina kolesa) so kultna kolesa iz Japonske, narejena so za vožnjo po mestu in so zasnovana tako, da so praktična za potovanje v službo ali nakupovanje in se zaklepajo z vgrajeno ključavnico na zadnjem kolesu. Varnostni sistem z registracijo pa je omogočil rast njihove popularnosti. Zaradi pozitivnega učinka na trajnostno mobilnost bi lahko Sklad za podnebne spremembe ukrep razvoja aplikacije registracije koles vključil v svoj program porabe sredstev in tako podprl razvoj množičnega kolesarstva, minimalni prispevek kolesarjev ob registraciji pa bi zadevo vzdrževal ob podpori trgovcev in serviserjev.
Jože Piano, Ljubljana