Izpostavil je: »Pri tem smo usklajeni z GEN energijo, saj je ključno, da delamo skupaj,« in s tem skrb države zožil v prid GEN-ovega projekta JEK 2, ki dolgoročno blokira ostale fizične in fiskusne družbene jedrske potenciale. Minister Bojan Kumer je sicer napovedal, da se nadgrajeni Nacionalni energetski in podnebni načrt (NEPN 2024) ne bo »omejil samo na drugi blok, ampak bo država dopuščala tudi širšo rabo jedrske energije«. Golob je najavil tudi posebni zakon za JEK 2 »za poenostavitev in pospešitev administrativnih postopkov« in ob asistenci ministra Uroša Brežana izpostavil neresnico, da s ta čas sprejeto Strategijo prostorskega razvoja Slovenije 2050 »prvič po letu 2004 vpeljujemo možnost, da se objekt, kot je JEK 2, lahko umesti v prostor«, česar v njej ni najti in tudi ne »podlag za nadaljevanje postopkov«.

Golob je s tem trasiral »verifikacijo« konvencionalnega nadomestnega bloka 2 NEK, brez odnosa do Zagreba in Hrvaške, do samooskrbe koncentracij porabnikov elektrike in toplote in do decentralizacije omrežij. Predimenzioniran projekt v premajhni državi je že po naravi stvari micelij tveganj in korupcije, ta pa sloni na korakih, s katerimi ga je GEN koruptno »ustvaril« kar sam: (1.) ni izpolnil pričakovanj iz leta 2015 sprejete Cerarjeve Strategije upravljanja kapitalskih naložb države; (2.) pridobil je nezakonito energetsko dovoljenje za blok z močjo 1100 MW pred sprejetjem Državnega prostorskega načrta (DPN) s strani Vrtovčevega ministrstva julija 2021, in (3.) povečal v dialogu s potencialnimi ponudniki reaktorjev moči od 1000 MW do 1600 MW.

Golob je napovedal, da bo s 1. avgustom v njegovem kabinetu imenovan mag. Danijel Levičar, zadolžen za tvorjenje ekip, ki se ukvarjajo samo s projektom JEK 2, z GEN-ovim mobingom ministrstev in ostalih deležnikov z vsemi znaki sistemske koruptnosti javnega sektorja s ciljem pridobitve retrogradnih, za JEK 2 prirejenih regulatornih predlogov. Nato je bila 7. 9. 2023 ustanovljena delovna skupina Vlade RS za koordinacijo pripravljalnih aktivnosti na projektu JEK 2, ki je kot prvo ustanovila ožjo delovno skupino za pripravo pobude za DPN za JEK 2, sicer v pristojnosti ministrstva za okolje, podnebje in energijo (MOPE), in kot drugo ožjo delovno skupino za pripravo posebnega zakona za JEK 2, sicer v pristojnosti ministrstva za naravne vire in prostor (MNVP).

V javnosti prezrti akt sistemske korupcije par excellence, odlok o strategiji upravljanja naložb države (DZ, 10. 7. 2024), je sledeč določbam o JEK 2 v nesklepčni Resoluciji o dolgoročni miroljubni rabi jedrske energije (DZ, 23. 5. 2024) kapitalskemu trgu in splošni javnosti sporočil, »da se jedrski program nadgrajuje s ciljem uresničitve ključnega cilja države: Projekt JEK 2 je potrebno čim prej dokončno in ustrezno umestiti v strateške dokumente in zakonodajo«. GEN v upravljanju SDH je zadolžen tudi za optimizacijo postopkov odločanja, zato je 21. oktobra 2024 objavil: »Izvajanje vloge nosilca razvoja projekta JEK 2 je eden ključnih strateških ciljev družbe GEN.« S čimer si je v svojstvu investitorja in naročnika DPN za JEK 2 podredil MOPE kot virtualnega pobudnika in MNPV kot virtualnega vodjo in usklajevalca priprave DPN. Vsled vprašljive strokovnosti, popolnosti, skladnosti in zakonitosti predlogov gradiv za posamezne faze priprave DPN GEN ne navaja odgovornega vodje izdelovalca DPN, ki s svojim podpisom jamči zanje: Savaprojekt, d. d., Krško in IBE, d. d., nista navedena.

MOPE, direktorat za energijo, je dolžan zavrniti GEN-ov nenaročeni predlog pobude. Če bo takšna pobuda vseeno prispela do pripravljalca, MNVP, jo bo ta moral obrazloženo zavreči po določilih 91(3). člena zakona o urejanju prostora, ker po 52(3). členu ne temelji na prostorski strategiji in je neskladna poglavju 6.3.2 Jedrska energija: (1) »NEK ostaja v obratovanju. Z modernizacijo in revitalizacijo se ohranja varno delovanje in ustvarja pogoje za podaljšanje njene življenjske dobe«, in (2) »se preučijo prostorske možnosti za pridobivanje energije v jedrskih napravah«, ki se nanaša na postopno uvajanje manjših modularnih reaktorjev (SMR).

Minister Kumer ni zdržal svoje iluzorne napovedi iz Krškega, da bo NEPN 2024 sledil tudi izgradnji SMR. Tako ga je vlada RS retrogradno sprejela in ga zapoznelo predlagala Evropski komisiji 18. 12. 2024 z eksplikacijo le dveh ekstremnih scenarijev, obeh z izstopom iz premoga leta 2033 in iztekom NEK leta 2043: scenarij DU-JE, sloneč dvotretjinsko na obnovljivih virih (OVE) in na mastodontu JEK 2, pred letom 2040 z uvozno odvisnostjo v dimenziji proizvodnje 365 megavatne NEK, po letu 2040 pa z izvozno odvisnostjo v dimenziji polovice 2,7 do 4,4-krat večje proizvodnje JEK 2; in scenarij DU-OVE, sloneč na 100 % OVE brez novogradenj jedrskih objektov. Ali kakor pravi Aleksander Mervar, »če bi bil predsednik vlade, se za JEK 2 ne bi upal odločiti, čeprav sem privrženec jedrske energije, enako se ne bi upal odločiti, da gremo zdaj množično samo v obnovljive vire«. Vlada ni v NEPN vključila niti najsmotrnejšega scenarija iz Elesu naročene študije s podaljšanim delovanjem NEK do leta 2063 in brez JEK 2.

Posebni zakon za JEK 2 še sledi, najbrž za izničiti pravico izvesti ali naročiti recenzijo gradiv DPN. Oktobrska farsa okoli (trajno opuščenega) posvetovalnega referenduma o JEK 2, ki je zbegala nevladne in politične subjekte v razponu od senzibilnosti do samopromocije, pa ima svojega odgovornega adresata, mag. Natašo Avšič Bogovič, predsednico odbora DZ, katerega iniciativa je državo oškodovala za najmanj 310.000 evrov. Kot »korak nazaj« so nevladni in politični subjekti v PR okolju »splošno veljavnih neresnic« dolžni pozvati k odločitvi o prenehanju veljavnosti v Krškem »zaukazanih« aktov sistemske korupcije, sicer pa postopanja po kazenskem, integritetnem in ustavnem pravu.

Miha Jazbinšek, Ljubljana

Priporočamo