»Naj lutke za nekaj dni objamejo Ljubljano!« so na sredini otvoritvi že 17. mednarodnega bienalnega festivala sodobne lutkovne umetnosti Lutke pozvali letošnji selektorji. Festival v slovensko prestolnico prinaša najboljše svetovne lutkovne uprizoritve, ki jih zaznamujejo kombinacije animacijskih presežkov v klasičnih tehnikah vse od ročnih lutk pa do mimičinih lutk in senčnega gledališča.

Festival je pod okriljem različnih organizacij svojo pot začel že leta 1988, od leta 2000 pa ga v celoti organizira Lutkovno gledališče Ljubljana. »Na prehodu v devetdeseta se je vzpostavil sprva festival lutkovnih šol, kasneje so organizatorji vabili predstave z mednarodnim natečajem in daljše obdobje je bil izbor predstav prepuščen strokovnemu telesu, ki je bilo sestavljeno vsakič na novo. Že več kot desetletje pa je izbor predstav vezan na programsko vodstvo gledališča,« pove direktor LGL Uroš Korenčan in dodaja, da se je s to spremembo festival organizacijsko bolj vpel v program hiše, obenem pa se je bolj stabilno razvijal. Tako je festival zdaj že dodobra ukoreninjen in mednarodno uveljavljen, nanj pa pridejo lutkarske skupine in predstave z vsega sveta.

Benjamin Zajc, dramaturg LGL in selektor: »Letos bomo na festivalu gledali bunraku, namizne, ročne lutke in tudi svetlobo, glino, telo, predmete kot lutke. Tematsko se vseeno zdi, da smo izbirali uprizoritve, ki iščejo stik s sodobno družbo.« Foto: Bojan Velikonja

Benjamin Zajc, dramaturg LGL in selektor: »Letos bomo na festivalu gledali bunraku, namizne, ročne lutke in tudi svetlobo, glino, telo, predmete kot lutke. Tematsko se vseeno zdi, da smo izbirali uprizoritve, ki iščejo stik s sodobno družbo.« Foto: Bojan Velikonja

23 uprizoritev od srede do sobote

Selektorsko ekipo so letos sestavljali umetniški vodja LGL Mare Bulc, direktor LGL Uroš Korenčan in dramaturg LGL Benjamin Zajc. Do sobote, bralci imate torej še dva polna dneva za ogled predstav, se bo na festivalu zvrstilo 23 uprizoritev. »Selektorski izbor v štiridnevnem jedru festivala odseva izjemno moč, odličnost in raznovrstnost evropskega lutkovnega gledališča in širše. Vrhunske stvaritve, ki jih v teh dneh gostimo v Ljubljani, so priča, da sodi festival Lutke med cvetober evropskih lutkovnih festivalov in je regijsko vrhunskega pomena,« je dejal selektor in umetniški vodja LGL Marko Bulc. Poleg občinstva si bo predstave ogledalo okoli 50 selektorjev z vsega sveta, ki bodo videne predstave vključevali v prihajajoče sezone in festivale. In kako so selektorji izbirali predstave? »Festivalske selekcije se nismo lotili z vnaprej pripravljeno rdečo nitjo, edina determinanta je bila, da izberemo kvalitetne lutkovne uprizoritve. Pri tem sta seveda v prvem planu lutkovna tehnika in dobro izrabljeni gledališki znaki. Letos bomo tako na festivalu gledali bunraku, namizne, ročne lutke in tudi svetlobo, glino, telo, predmete kot lutke. Tematsko se vseeno zdi, če pogledamo v celoti, da smo izbirali uprizoritve, ki iščejo stik s sodobno družbo, pa naj bo to prek upanja in ljubezni v otroških predstavah ali bolj kritičnega pogleda na družbo v lutkovnih predstavah za odrasle,« je povedal dramaturg LGL in selektor festivala Benjamin Zajc​.

Stoječe ovacije za otvoritveno predstavo

Kot otvoritveno predstavo so v sredo v Linhartovi dvorani Cankarjevega doma premierno uprizorili Hišo za lutke po klasiki Henrika Ibsna v režiji Yngvild Aspeli. Predstava je nastala v koprodukciji več gledališč, v glavni vlogi pa je nastopila prvakinja ansambla LGL Maja Kunšič. Na odru se sprva pojavi le igralka sama, ki poleg Nore uprizarja tudi vse druge like predstave. Obkrožajo jo namreč lutke v človeški velikosti, z njimi pa oživlja najgloblje zakopane človeške občutke, srh in strast. Bolj ko se junakinja Nora sesuva, bolj se spreminja v lutko, medtem ko druge lutke razpadajo na posamezne dele telesa. V nekem trenutku se ji na odru pridruži igralec Viktor Lukawski, ki prevzame vodenje lutk, Nora pa se sama spremeni v lutko, ki jo zdaj upravlja igralec. Predstava je občinstvo tako navdušila, da so ji namenili stoječe ovacije. 

Katere predstave na ogled predlaga umetniški vodja LGL Marko Bulc

V koprodukciji po romanu Marka Sosiča je nastala predstava Balerina, balerina, v kateri lahko slišimo igralce in igralke LGL pod taktirko litvanske režiserke Jurate Trimakaite. V koprodukcijski uprizoritvi Hiša za lutke po Ibsnovi klasiki v režiriji Yngvild Aspeli in Paole Rizza glavno vlogo igra prvakinja LGL Maja Kunšič. V koprodukciji šestih gledališč iz petih držav pa v sezoni 2024/25 nastaja tudi serija vsebinsko povezanih predstav pod skupnim naslovom Transport, katerih režiser je Tin Grabnar, ki bo svojo prvo stvaritev predstavil ljubljanski in mednarodni javnosti pod naslovom Transport: Tovor.

 

Priporočamo