Na Drugi godbi bo nastopila tudi senegalska skupina Ndox Electrique. Izvaja tradicionalno duhovno glasbo ndep, ki vsebuje različne obrede, povezuje pa jo z industrijskim rockom. Poleg senegalskih glasbenikov v zasedbi sodelujeta tudi francoski glasbenik François R. Cambuzat in basistka Gianna Greco. O glasbi, ki jo izvajajo, smo se pogovarjali s pevko iz Senegala Coumbo Mbaye.
Prihajate iz glasbene družine in
pravite, da ste »griotte«. Kaj to pomeni?
Prihajam iz družine glasbenih umetnikov. Moj oče je bil direktor nacionalne folklorne skupine, mama je bila ljudska pevka. V naši družini Mbaye so bili duhovni čuvaji Dakarja. Naša etnična skupina se imenuje Lebou in so v glavnem ribiči. Da, sem griotte. Lahko rečem, da so griotte žive knjižnice, saj poznajo zgodovino družin, etničnih skupin in države. Tudi moja mama in sestra sta griotte. S pomočjo pesmi in uporabe inštrumentov griotte uresničujejo svoje poslanstvo. Njihovo delo družba zelo ceni. Sicer pa izvajam glasbo ndep. To je tradicionalna duhovna glasba, ki vsebuje tudi veliko obredov.
Nam lahko razložite te obrede?
Iskreno povedano, vam tega ne morem razložiti. Prakticiranje ndepa je lahko tvegano. Nedavno sem se denimo na koncertu poškodovala in mama mi je poslala talismane za zaščito glasbenikov, saj je prepričana, da se med izvedbo koncertov nisem dovolj varovala. Toda kljub temu želim še naprej širiti glasbo ndep. Seveda pa bomo odkrivali tudi druga glasbena obzorja.
Katere so glavne teme, ki jih
obravnavate v svojih pesmih?
S prvo pesmijo z našega albuma zaprosimo duhove za dovoljenje za petje. Druga je posvečena duhovom Dakarja, ki jih prosimo za dovoljenje za izvedbo duhovnega obreda. S temami, ki jih obravnavamo v pesmih, se razlikujemo od splošne kulture Senegala in celo od večinske religije, ki je islam. Zato se ne dotikamo družbenih tem.
V čem se kultura ndep razlikuje
od splošne kulture Senegala?
V Senegalu na splošno ženska ne more voditi družine ali ukazati moškemu, v naši etnični skupini pa je to mogoče. Ženske, ki poznajo obrede ndep, imajo pomembno vlogo, saj lahko z njimi tudi zdravijo. Prav tako se to znanje prenaša z matere na hčerke. Moja mama denimo ima dar varovanja znanja prednikov. Kot njena hči moram zato prevzeti vlogo naslednice dediščine prednikov.