Pri Zavodu Sploh, kjer organizirajo festival (Ne)poslušno, pravijo, da se dogodek ukvarja z uprizarjanjem, razvojem, reflektiranjem in širjenjem raziskovalnih praks v glasbi in zvočenju. Ni zgolj festival določene vrste glasbe, temveč uteleša tudi odprtost, sodelovanje in fleksibilnost. »(Ne)poslušno prinaša vprašanja, tresljaje, gibe, napetost, prostor za presenečenje, spoznavanje in druženje. Pridi. Prisluhni,« pravi Tomaž Grom, umetniški vodja festivala in letošnji nagrajenec Prešernovega sklada.
Začenjajo tolkalke in tolkalci
Festival v četrtek zvečer v Španskih borcih začenja ekipa šestih tolkalcev in tolkalk pod vodstvom Simona Klavžarja z legendarno skladbo za sekstet Timber iz leta 2009 skladatelja Michaela Gordona. Isti večer nastopi trio Jazia, v katerem so Salwa Jaradat, Cham Saloum in Ali Al-Hout. Gibajo se na stičišču eksperimentalne in tradicionalne glasbe, naslanjajo pa na palestinsko tradicijo. Drugi dan koncertni oder otvarja zasedba Marmalsana, v kateri so Burkhard Beins, Tony Elieh in Maurice Louca; šlo bo za akustični dialog med bobni, basom in kitaro. Beins je denimo skladatelj in izvajalec, znan zlasti po inovativni uporabi tolkal v kombinaciji z izbranimi zvočnimi objekti.
Nekje po robu se bo ravno tako gibal italijanski kontrabasist in profesor kontrabasa na konservatoriju Santa Cecilia v Rimu Daniele Roccato – z mikrotonalnimi niansami in spektralnimi resonancami, »pri čemer uporablja flažolete, večglasja in različne preparacije, bo oslikal, da lahko glasbeni inštrument zveni kot glas, ki diha, šepeta, kriči in pripoveduje«, pojasnjuje Tomaž Grom. Pogosto improvizira tudi s plesalci, igralci, pisatelji, filozofi, pesniki, slikarji. Večer bosta nadaljevala belgijsko-nigerijska basistka Farida Amadou in panamsko-ameriški trobentač Aquiles Navarro, ki »v repeticijah in dinamičnih ter nepričakovanih premikih lahko zazvenita kot udarni resonator, ki sikajoče eksplodira ali se raztopi v subtilnem šelestu«. Spoznala sta se med sodelovanjem s skupino Moor Mother.
Kaj sploh je skladba
Zadnji dan festivala bo zagnal zaključni koncert udeležencev delavnice, ki jo bosta v času festivala vodila Farida Amadou in Aquiles Navarro, večer pa bo potem nadaljeval trio hrvaške jazzovske vokalistke Vesne Pisarović, avstralskega tolkalca Tonyja Bucka in francoskega kitarista Noëla Akchotéja. Z razgradnjo, predelavo in rekonstrukcijo pesmi se bodo spraševali, kaj sploh je skladba. Zasedba Thuluth (arabsko tretjina) iz Berlina, v kateri so Magda Mayas, Ute Wassermann in Raed Yassin, pa išče napetosti med tišino in kaosom, med akustično občutljivostjo in elektronsko intenziteto, kot pravi umetniški vodja. »Vsi trije glasbeniki ustvarjajo bogato sonoričnost z razširjenjem svojih inštrumentov in človeškega glasu s predmeti in uporabo različnih mikrofonov.« Z njimi se bo festival tudi zaključil.
Že prvi festivalski dan, v četrtek ob 18. uri, Združenje Centralala vabi na javno razpravo o kritiki in medijski obravnavi improviziranih in drugih »robnih« muzik. Razgovorili se bodo med drugim o tem, kako glasbena kritika naslavlja eksperimentalne, improvizirane in sodobne komponirane muzike, koliko sploh je te kritike v širšem medijskem prostoru in na kakšne načine morda javnost to glasbo sploh razume. K debati vas bosta vabila pisec in glasbeni kritik Jaša Potočnik ter Jan Kopač z Radia Študent, tudi skladatelj in glasbenik.