Nedavno sem brala intervju na McKinsey blogu, ki govori o človeškem kapitalu, predvsem z vidika razvoja naše kariere in drznih potez, ki nas ženejo. Človeški kapital zajema človekovo znanje, veščine, lastnosti, izkušnje in zdravje. Zanimivo je, da zdravje ni vključeno v prvotno definicijo človeškega kapitala. Vendar so ga raziskovalci v zadnjem času dodali, ker želijo na posameznika gledati širše in opazovati, kako kombinacija vseh dejavnikov vpliva na sposobnost posameznika za učenje, rast, razvoj in zaslužek.
Znanje je neusahljiv vir napredka
Uvodno vprašanje je bilo iztočnica za moje razmišljanje in moj današnji zapis, preden predam prostor v časopisu tradicionalnemu izboru najboljših hitrorastočih podjetij – prestižnim slovenskim gazelam. Naše znanje je neusahljiv vir napredka in če le lahko, poskušajte vsak dan spoznati nekaj novega. Namenoma nisem napisala »naučite se«, ker sem želela deliti z vami preprosto strategijo, ki vam bo omogočala stalno učenje. Za napredek in razvoj ne potrebujete velikih korakov in zapletenih strategij. Naklonjena sem enostavnim aktivnostim, ki jih lahko vključite v svoj vsakdan, da vam pomagajo pri osebnem in profesionalnem razvoju.
Za nabiranje novega znanja in stalno učenje uporabite pristop, kjer se vsak dan a) nečesa novega naučite, b) prenehate uporabljati nekaj, kar ne deluje več ali c) nadgradite obstoječe znanje ali spretnosti. Naj vas spomnim, da je veščina, ki vodi k napredku, drznost. Sama napredka v karieri ali poslu ne razumem kot enosmerne in enojne poti. Na razvoj kariere kot tudi organizacije in poslovanja gledam kot na portfelj. Pa ne le portfelj produktov ali storitev, ampak predvsem kot neskončen vir odkritij in izpolnitve. Karierni portfelj predstavlja vašo obsežno in raznoliko poklicno pot, vključno z različnimi preobrati, ne glede na to, ali so nastali po izbiri ali zaradi okoliščin.
Na temo kariernega portfelja ogromno delam s svojimi strankami in vodji, sploh na temo kako ta model uporabiti pri razvoju in napredovanju zaposlenih znotraj podjetja. In če kot vodja ali direktor omogočate svojim sodelavcem in zaposlenim, da imajo možnost stalnega razvoja in napredka v vašem podjetju, potem bodo dlje ostali z vami. Najboljša osebnostna lastnost, ki jo pri tem lahko uporabite, je tudi prijaznost. Bodite prijazni do vseh, brez razlikovanja glede na pozicijo v podjetju, status, višino prihodka, velikost hiše, dolžino počitnic, kulturo ali jezik. Imejte se radi (da, najprej sebe!) in sprejemajte druge in tudi sebe, kot da imate danes zadnjo možnost za to.
Z izkušnjami bližje
dobrim navadam
Nočem vas napeljati na misel, da je vse lahkotno in da lahko za vsakega od prebranih nasvetov vsak dan tudi dejansko najdete čas, da ga uporabite ali živite. Želim pa deliti z vami, da boste z vsako izkušnjo več bližje dobrim navadam. Ne žrtvujte dragocene sedanjosti za vašo daljno prihodnost ali za tavanje po preteklosti. Sprejmite izzive danes in dejstvo, da ne morete v vsakem trenutku imeti vseh informacij ali popolne kontrole nad situacijami. Eden od mojih kolegov je za to uporabil odlično primerjavo. Pravi namreč, da se tudi tuširamo vsak dan. Zakaj torej ne bi sprejeli vsakodnevnega treninga »miselne« higiene in vsak dan nekaj malega naredili zanjo.
Včasih je stvari treba sprejeti take, kot so. In pika. Veliki vizionarji, ki svoj vsakdan »investirajo« v prihodnje, dolgoročne vizije in tako živijo dan za dnem, imajo ob sebi vedno vsaj dobrega finančnika ali operativnega direktorja. Ker je to zdravo, za njihov posel in za njihovo zdravje. Če torej nam, navadnim smrtnikom, dam nasvet, potem vam želim, da uživate v sedanjem trenutku, da ste na voljo vašim zaposlenim, tukaj in sedaj. In ne pozabite na humor. Negujte smisel za humor in se že danes smejte na vsa usta.
Živeti ali biti živ je razlika. Torej, zavedanje, da ne morete imeti vseh stvari, vsak trenutek pod kontrolo, je prav tako zdravo. Ne potrebujete popolne kontrole. Spodbujajte inovativnost in kreativnost v podjetju z visoko mero zaupanja. Na tak način lahko postanete ali se razvijete v vodjo in direktorja, ki mu bodo zaposleni sledili, brez kontrole ali navodil, dolgoročno. Potem boste imeli čas tudi zase. Odraz vaše skrbi zase in za vaše zdravje so vaši sodelavci in zaposleni. Tako dobro kot ste pripravljeni skrbeti zase, boste vodili druge okoli sebe.
Veliko zdravja vam želim, pa ne pozabite na smeh in nasmeh drugim.
Mag. Simona Špilak je direktorica kadrovske agencije BOC Institute, strateška svetovalka v mednarodnih podjetjih, executive leadership coachinja in predavateljica.