"Težko je," je strnil eden izmed delavcev Mirko Čeh. "Iz meseca v mesec se prebijamo z ženino socialno pomočjo, toda tudi to ne bo šlo v nedogled. Denarja si niti ne upam sposoditi, saj ne vem, kdaj bi ga sploh lahko vrnil," je razložil. Mirko je eden izmed 136 delavcev TVM, ki že od novembra čakajo na plače. V podjetju dela kot varilec zadnjih 35 let, zadnje leto in pol pa mora prositi za svojo plačo in groziti s stavko, da jo nazadnje z zamudo le prejme. Izračunal je, da mu tokrat dolgujejo nekaj manj kot 2000 evrov. Zadnji dan lanskega leta so delavci dobili skopo nakazilo, 690 evrov solidarnostne pomoči.

Odpuščanja in prerazporeditev v podjetje Cimos?

V TVM imajo sicer naročil dovolj vsaj za dve leti, "a uprava ne da denarja niti za surovine, zato teh avtobusov ne moremo končati. Več kot 100 nedokončanih avtobusov čaka že dva meseca," je povedal sekretar sindikata Skei Podravje Branko Medik. Še več, na sedežu podjetja že vsaj dva meseca ne ogrevajo več proizvodnih hal, v tem tednu pa so jim izklopili (in nato ponovno priklopili) še elektriko. Tudi izvršni direktor podjetja Viator & Vektor Milan Šajn in predsednik uprave TVM Janez Lipuš sta priznala, da "nadaljevanje proizvodnje, ki bi ohranila delovna mesta, kljub naročilom ni mogoče", prag rentabilnosti in nadaljnji obstoj družbe pa zagotavljajo naročila za 85 avtobusov. Dodala sta še, da je ena izmed možnih rešitev za 80 zaposlenih prerazporeditev v podjetje Cimos.

Po ocenah Medika izplačilo mesečnih plač delavcem podjetje stane približno 260.000 evrov, toda vse neporavnane obveznosti zdaj znašajo že slab milijon evrov. Poleg polovice novembrske (če odštejemo nakazano solidarnostno pomoč) in decembrske plače namreč Viator & Vektor delavcem dolguje še 300 evrov regresa za lansko leto, odpravnine približno 20 pred letom dni odpuščenim delavcem in devetim delavcem, ki se upokojujejo, izplačilo obroka kreditnim upravičencem, izplačilo dodatnega pokojninskega zavarovanja ter izplačilo jubilejnih nagrad in šolnin.

"A danes se nismo pogovarjali o tem, kdaj nam bodo to izplačali, ampak so nam govorili, da imajo rešitev za podjetje, da so našli strateškega partnerja, ki bo rešil TVM," je po koncu sestanka z upravo podjetja Viator & Vektor povedal predsednik stavkovnega odbora Franjo Trojner.

Viator & Vektor: Počakajte do ponedeljka!

Kdo naj bi bil ta strateški partner, na podjetju Viator & Vektor niso razkrili. Iz uprave so sporočili le, da so "pogovori z dvema potencialnima strateškima partnerjema v sklepni fazi, glede na rezultate teh pogovorov pa bo o nadaljnji usodi družbe odločal nadzorni svet družbe TVM."

Na upravi se izgovarjajo, da sicer že vsaj tri poskušajo pridobiti sredstva za proizvodnjo v TVM, k temu so pozvali tudi preostale partnerje in lastnike, a doslej se na pozive niso odzvali in tako tudi dodatnih sredstev niso pridobili. V minulih letih je Viator & Vektor v TVM vložil dobrih 9 milijonov evrov, nazadnje so podjetje dokapitalizirali oktobra lani s 7 milijoni evrov, zdaj pa je gospodarska kriza prizadela tudi njih, zato "sredstev za proizvodnjo ne morejo več zagotavljati," sta sporočila Šajn in Lipuš.

Čeprav si delavci želijo rešitev, ki bi ohranila podjetje, pa se potihem bojijo črnega scenarija. "Boljša kot stečaj je seveda likvidacija, saj bi bili v tem primeru delavci popolnoma poplačani," je povedal Medik. Predsednik upravnega odbora Zdenko Pavček je sicer v minulih dneh večkrat zagotovil, da slabša možnost kot likvidacija ne pride v poštev. "Gospoda Pavčka sem na sestanku spet vprašal, ali je likvidacija še vedno edina možnost, a tokrat je bil tiho," pa je včeraj povedal Medik.

"Kako bom naprej, ne vem. Upam, da bom dobil svoj denar, potem pa verjetno na borzo," je razmišljal Čeh. Ob tem se spomni, da so tudi v preteklosti že stavkali, ko se je tovarna imenovala še TAM, nazadnje v Jugoslaviji leta 1986. Delavci so si denar takrat izborili, "a tedaj so bili drugi časi," je še obupano pripomnil.