Jože Zagožen, predsednik nadzornega sveta Gorenja in vidni član vladajoče SDS, je med svojim včerajšnjim nastopom pred parlamentarno preiskovalno komisijo, ki preiskuje ozadje nakupa oklepnikov 8x8, presenetil s pogostostjo odgovora "ne vem". Gorenje v oklepniški zgodbi nastopa kot podizvajalec Patrie oziroma podjetja Rotis, ki je zastopnik Patrie v Sloveniji. V Gorenju naj bi izdelovali Patriine oklepnike 8x8, zaradi česar obrambni minister Karl Erjavec trdi, da je to slovensko vozilo. Toda poglejmo odgovore, ki jih je včeraj dal Zagožen. Kaj ve o poslu, težkem 278 milijonov evrov? "Da bo Gorenje proizvajalo oklepnike, sem izvedel iz dnevnega časopisja. /.../ Ne vem, kolikšen je delež tega posla v letnih investicijah Gorenja. /.../ O proizvodnji oklepnikov nadzorni svet Gorenja ni razpravljal na posebni točki dnevnega reda. /.../ O odnosu Gorenje-Rotis ne vem nič. /.../ Odnos Gorenje-Patria še ni formaliziran." Izkazalo se je tudi, da usmeritev v oklepniško proizvodnjo sploh ni zapisana v Gorenjevi strategiji. Zagožen bo tako šele zdaj, ko tovarna oklepnikov v Šoštanju že stoji in ko naj bi oklepnike že izdelovali, na nadzornem svetu prvič odprl posebno točko dnevnega reda o tem poslu.

***Video si lahko ogledate tukaj***

Glede proizvodnje oklepnikov je ekipa Dnevnika na sami lokaciji v Šoštanju tudi sama ugotovila nenavadnosti, ki postavljajo pod vprašaj trditve, da tam v resnici proizvajajo oklepnike. Tovarna v Šoštanju je razdeljena na dva dela. Levi del tovarne je tisti, v katerem naj bi tekla splošna strojegradnja za Gorenje in tudi varjenje pločevinastih školjk oklepnikov (tri nedokončane školjke so pred kratkim pokazali javnosti). V desnem delu tovarne, ki je ločen s steno in dvižnimi vrati, pa naj bi oklepnike sestavljali do končnega izdelka - od montaže kablov, sedežev, motorja, koles, zavor, klimatske naprave do vseh drugih sistemov. Ekipa Dnevnika je Šoštanj obiskala dvakrat in obakrat je smela vstopiti samo v levi del tovarne. Dostop do desnega je bil strogo prepovedan. Tudi pogled skozi okno je nemudoma preprečil varnostnik. Pojasnil, zakaj je dostop prepovedan, od odgovornih v Gorenju nismo dobili.

Prepovedan dostop bi lahko pomenil, da se v tistem delu odvijajo tajne zadeve. Toda to ne drži, saj je ekipa Dnevnika pred dobrim letom brez težav obiskala in fotografirala prav vse faze sestavljanja enakih oklepnikov Patria na Poljskem (tovarna v Katowitzah ima enak status kot ta v Šoštanju). Na Poljskem smo videli prav vse, tudi to, kako testirajo motorje, preden jih vgradijo v vozilo. Skratka, ogledali smo si lahko vsako malenkost pri sestavljanju oklepnikov. Kot rečeno, je v Šoštanju povsem drugače. Zakaj, ni jasno. In to zbuja dvome.

Glede na to, kar je včeraj v parlamentu povedal Zagožen kot prvi nadzornik Gorenja, se je sum, da ima javnost pravo sliko o poslu z oklepniki, še povečal. Obrambni minister Karl Erjavec je namreč zagotovil, da bodo oklepnike v celoti izdelovali v Sloveniji. Po doslej znanih podatkih ni jasno, kolikšen del oklepnika (če sploh) nastane v Sloveniji, ali pa je Gorenje samo kulisa, nekakšna Potemkinova vas za pomiritev javnosti.