Aprila letos so trije mladci neke noči v bežigrajski soseski BS 3 ukradli avtomobil. Z njim so divjali po Ljubljani in se zaletavali v vse, kar jim je prekrižalo pot – v drevesa, betonska cvetlična korita, igrala. Ko so ocenili, da so naredili dovolj škode, so avto parkirali nazaj na prostor, od koder so ga ukradli. Niso vedeli, da je njihovo »dogodivščino« ves čas spremljala kamera, nameščena v avtomobilu. Lastnik vozila je pozneje za Dnevnik povedal, da je bilo tisto noč na avtomobilu povzročene za več deset tisoč evrov škode, a da se na prvi pogled te niti ni opazilo. Dodal je, da je avto skoraj bolj podoben tanku kot avtomobilu. Kdor je gledal posnetke neodgovorne vožnje tatinov, ni mogel verjeti, da lahko vozilo prenese toliko zlorabe. Zlasti ob trku, ki je razbil betonsko korito za rože, je bil marsikdo prepričan, da avto tega ne bi smel preživeti. Pa je. Kateri avto so ukradli? Toyoto land cruiser, seveda.

Če želiš iti v divjino, vzemi land roverja. Če se želiš iz divjine tudi vrniti, se prepričaj, da imaš land cruiserja.

Avstralski pregovor

Toyota je izkušnje s terenskimi vozili začela nabirati leta 1941, ko je japonska cesarska vojska na Filipinih zajela primerek legendarnega ameriškega jeepa willysa, ki je dal ime vsem jeepom. Vojska je zajeto vozilo predala Toyoti in podjetju naročila, naj izdela nekaj podobnega, a večjega. Nastal je model AK, ki pa ni bil obsežno uporabljen. Redke so celo fotografije vozila.

Nad imenom se je navdušil tehnični direktor

Leta 1950 je bila Japonska že tesni zaveznik ZDA in v vlogi odskočne deske za ameriške operacije med konfliktom na Korejskem polotoku. Tokrat se je na Toyoto obrnila ameriška vojska in naročila izdelavo sto primerkov novega vojaškega terenskega vozila, ob tem pa podjetju predala še specifikacije novega jeepa willysa. Prvi Toyotin prototip je bil končan januarja 1951, poimenovali so ga »jeep« BJ, kar pomeni jeep z motorjem B. Japonski model je bil večji od izvornega ameriškega, po zaslugi 3,4-litrskega motorja pa tudi močnejši. Premogel je 85 konjskih moči (63 kW) in 215 Nm navora pri 1600 vrtljajih. Testni voznik Ičiro Taira se je z avtom kot prvi prebil do šeste postaje gore Fudži. Tudi sicer je BJ uspelo premagati poti, ki so bile prej dostopne le s konjem. Japonska nacionalna policijska agencija (NPA) je bila nad dosežki Toyotinega jeepa tako navdušena, da je naročila 289 primerkov. Avto je postal tudi uradni patruljni avtomobil NPA.

Toyota je JB na začetku izdelovala le v omejenih serijah, leta 1953 pa so se odločili za okrepitev proizvodnje. Ker so želeli z avtom nagovoriti tudi tuji potrošniški trg, so morali nekaj storiti še z imenom. Za ime land cruiser se je prvi navdušil tehnični direktor podjetja Handži Umehara. »V Angliji smo imeli še enega tekmeca, podjetje Land Rover. Za naš avto sem si izmislil ime, ki ne bi zvenelo nič manj dostojanstveno od imen naših tekmecev. Zato sem se odločil za land cruiser,« se spominja Handži Umehara. Ime sicer ni bilo povsem izvirno. Med letoma 1933 in 1954 je prav to ime za svojo limuzino uporabljalo ameriško podjetje Studebaker. Kljub temu se je Toyotino ime prijelo in močno zasidralo v zavest ljubiteljev zmogljivih, zanesljivih in trpežnih avtomobilov.

10 mio. enot land cruiserja so po svetu prodali od začetka proizvodnje v letu 1951.

Za terensko vožnjo, ribarjenje in lov

Toyota je bila o trpežnosti land cruiserjev tako zelo prepričana, da je leta 1971 ustvarila oglas za ameriški trg, v katerem so zapisali: »Povemo vam, kako dolgo bo zdržal, takoj ko bo prvi odpovedal.« Ob tem so dodali, da zna to še nekoliko trajati. »Prvi land cruiser je bil v tej državi prodan leta 1958 in še vedno teče brez težav. Njegov lastnik je Frank Conn iz kraja Cle Elum v Washingtonu. Po navadi ga uporablja za terensko vožnjo. Za ribarjenje in lov. Ne namenja mu posebne pozornosti, ker je star že 12 let. In ker je ne potrebuje. Ne moremo zagotoviti, da bo land cruiser zdržal tako dolgo kot Connov. Lahko pa rečemo, da nas ne bi presenetilo, če bo,« so še zapisali v oglasu.

Z leti je land cruiser dobil ogromno različic in konfiguracij. Od bolj delovno terenskih do bolj luksuznih za tako imenovane kupce, ki cenijo vrhunski življenjski slog. Legendarna različica je model J40, ki so jih začeli izdelovati leta 1960. Skupno so do danes prodali že več kot deset milijonov vseh različic land cruiserja. Avto je zlasti priljubljen v Avstraliji, kjer je dobil kultni status. Tamkajšnji pregovor namreč pravi: »Če želiš iti v divjino, vzemi land roverja. Če se želiš iz divjine tudi vrniti, se prepričaj, da imaš land cruiserja.« Je pa zaradi trpežnosti avto postal tudi priljubljeno prevozno sredstvo številnih militantnih skupin po svetu – tako so se z njimi na svojem vrhuncu radi vozili pripadniki Islamske države. 

Priporočamo