Avtomobilska znamka MG je v 50. letih prejšnjega stoletja že uživala ugled proizvajalca malih in simpatičnih športnikov. Svet se je hitro spreminjal, dotrajani MG TD pa počasi ni več dohajal konkurence, ki je na ceste pošiljala modernejše oblike. Na tem področju so prednjačili zlasti Italijani, zaradi močne navezanosti znamke MG na izvoz pa so hudo konkurenco predstavljali tudi Američani. Sredi desetletja je postalo dokončno jasno, da MG potrebuje nekaj novega, drznega. V te čevlje je stopil MGA – avto, ki ni le zaznamoval novo ero znamke, temveč si je izboril mesto v srcu skoraj vsakogar, ki ga je srečal.

2JD42WT 1958 MG MGA 1500 Roadster

Foto: Reuters

Zgodba MGA sega v leto 1951, ko je oblikovalec Syd Enever ustvaril osupljivo nizko karoserijo za dirkalni avtomobil Georgea Phillipsa, ki je takrat nastopal v Le Mansu. Ko so pri MG videli, kako sveže deluje oblika novega dirkalnika, so se hitro zedinili, da bi nekaj podobnega lahko rešilo tudi njihovo serijsko ponudbo. Kljub temu do resnejšega razvoja novega avtomobila na tej točki še ni prišlo. Leta 1952 sta se podjetji Morris Motors in Austin Motor Company združili v konglomerat British Motor Company (BMC), vodstvo novega združenega podjetja pa je po nekaj rdečih naposled dalo zeleno luč razvoju Eneverjeve ideje v serijsko proizvodnjo. Avto je luč sveta zagledal leta 1955, javnosti pa so ga prvič v živo predstavili 26. septembra na frankfurtskem avtomobilskem sejmu. Poimenovali so ga MGA, kar naj bi pomenilo, da je prvi v novi seriji avtomobilov oziroma »first of a new line«, kot so radi poudarjali. Povedano po domače: zmanjkalo jim je črk in so morali začeti od začetka.

MGA je v vsakem pogledu pravi MG in v Abingdonu so očitno pokazali veliko iznajdljivosti pri kombiniranju različnih standardiziranih komponent BMC v športni avtomobil, ki je vreden naslednik dirkalno zasnovanih avtomobilov, ki so bili pred njim. Ponaša se z brezhibnimi voznimi lastnostmi in zadostno zmogljivostjo, vse to pa združuje z videzom, ki pritegne poglede.

Bill Boddy, novinar revije Motor Sport

Privlačni roadster za 844 funtov

Dizajn avtomobila je izstopal po nizki, gladki silhueti, dolgih blatnikih in razpotegnjeni maski. Vse skupaj je ustvarjalo vtis, da je avto stalno v gibanju, četudi tisti hip miruje. K aerodinamičnosti avtomobila pa sta prispevala še elegantno zaobljen sprednji del in rahlo privzdignjen zadek. Karoserija, postavljena na novo šasijo, je omogočila bistveno nižjo lego avtomobila in boljše vozne lastnosti kot pri njegovih predhodnikih. Pod dolgim pokrovom motorja je sprva brnel 1,5-litrski vrstni štirivaljnik z 68 konji (51 kW), a so to vrednost že kmalu povečali na 72 konj (54 kW). Zveni malo? Že mogoče, a šlo je za pravega malčka. Dolg je bil 3,9 metra in visok 1,3 metra, tehtal pa je vsega 900 kilogramov. Posledično je kljub skromni konjenici do stotice potegnil v slabih 16 sekundah, kar je bilo solidno za tovrstne avtomobile tistega časa. Tolikšne pospeške so tedaj premogle skromnejše različice ​​porscheja 356. Najvišja hitrost je znašala 155 km/h. Poraba? MGA je pil približno 9 litrov na 100 kilometrov. Ne gre ravno za varčnost, zaradi katere bi danes vriskali od veselja, a tudi to je bilo v resnici precej razumno za športnega malčka tiste dobe. Predvsem pa v oči bode cena. V Veliki Britaniji je vključno z davkom stal 844 funtov. Bere se kot tiskarski škrat, a je resnica. Je pa z upoštevano inflacijo to na nivoju današnjih še vedno zelo dostopnih 28.000 funtov (33.000 evrov).

101.081 enot MGA so prodali med letoma 1955 in 1962.

Z videzom, ki pritegne pogled

Bill Boddy iz revije Motor Sport je bil nad avtom navdušen: »MGA je v vsakem pogledu pravi MG in v Abingdonu so očitno pokazali veliko iznajdljivosti pri kombiniranju različnih standardiziranih komponent BMC v športni avtomobil, ki je vreden naslednik dirkalno zasnovanih avtomobilov, ki so bili pred njim. Ponaša se z brezhibnimi voznimi lastnostmi in zadostno zmogljivostjo, vse to pa združuje z videzom, ki pritegne poglede.« Ne preseneča torej, da so bile prodajne številke zelo dobre. Skupno so med letoma 1955 in 1962 izdelali kar 101.081 primerkov MGA – izjemen dosežek za to britansko znamko tistega časa. Veliko večino so jih prodali v ZDA, kamor je romalo kar 80 odstotkov vseh. Avto je bil na voljo v več različicah: od osnovnega roadsterja do elegantnega coupeja s trdo streho in celo redke različice twin cam, ki je imela bolj napreden motor z dvojno odmično gredjo in 108 konji. Ta različica je bila sicer precej bolj muhasta in nagnjena k obiskom serviserjev. Preveč lahko ga je bilo prignati na previsoke obrate. Zahteval je posebno pozornost na razmerje mešanice goriva in zraka ter čas vžiga. Vanj si smel točiti le 100-oktansko gorivo. Ko je vse delovalo, kot je treba, pa je bila različica twin cam prava žepna raketa. A kombinacija težav je pomenila, da so jo po dveh letih ukinili. Kasneje se je izkazalo, da bi se večini težav lahko izognili z vgradnjo batov z nižjim kompresijskim razmerjem.

2WF0T7P WERDER (HAVEL), GERMANY - MAY 20, 2023: The interior of a sports car MG MGA. Swirl bokeh. Art lens. Oldtimer - Festival Werder Classics 2023

Foto: Reuters

MGA se lahko pohvali tudi z dosežki na dirkališču, od amaterskih dogodkov po ZDA do prestižnega Le Mansa. Omembe vreden je zlasti uspeh na 24 ur Le Mansa, kjer je MGA večkrat dosegel visoke uvrstitve v svojem razredu. 

Priporočamo