Prepisani modeli železniškega ranžiranja

Anton Pepevnik je pod mentorstvom Jurija Kolenca leta 2002 zagovarjal doktorsko disertacijo na Fakulteti za pomorstvo in promet Univerze v Ljubljani. Njen naslov je bil Model tehnologije ranžiranja v železniškem prometu, v naziv doktorja znanosti pa ga je tedanji rektor Jože Mencinger promoviral 6. maja 2003. Več kot sedem let se v njegovo 171 strani dolgo disertacijo nihče ni vtikal.

Konec leta 2010 pa so se povsem skrhali odnosi med ravnateljem in višješolskimi predavatelji. Slednji so Pepevniku očitali mobing, hkrati pa so vzeli pod drobnogled njegovo disertacijo in jo primerjali z znanstveno publikacijo Matematičke metode u železničkom saobraćaju in transportu, ki sta jo leta 1987 napisala Mirko Čičak in Mašan Jokić s Fakultete za promet Univerze v Beogradu. "Ugotovili smo, da je iz knjige dobesedno prepisal kar 53 strani, z napakami vred," je bila tedaj ogorčena predavateljica Andreja Križman. Predavatelji so obe znanstveni deli postavili na splet (http://pepevnik-plagiat.pohorje.cc/) in označili vse prepisane odstavke ter matematične formule, za katere Pepevnik ni navedel, da jih je prepisal oziroma citiral iz omenjene srbske literature. Plagiat naj bi obsegal skoraj tretjino disertacije.

Pepevnik ni videl razlogov za odvzem

"Literatura in viri so citirani, ne vidim razloga, kaj bi bilo kaj narobe," se je tedaj izgovarjal Pepevnik. Za časnik Delo je dejal, da je jasno, da je citiral iz knjig, toda podatki o uporabljeni literaturi so povzeti na zadnjih straneh. "Moj znanstveni prispevek je prav tako razviden."

Na portoroški Fakulteti za pomorstvo in promet UL so prijavo plagiata vzeli zelo resno in so 22. decembra 2010 na redni decembrski seji senata določili dva visokošolska učitelja, ki sta morala preučiti, ali je Pepevnikova disertacija samostojen in izviren prispevek k znanosti, in podati mnenje o utemeljenosti predloga, po katerem naj bi odvzeli doktorat. Senat fakultete je 9. marca lani sprejel sklep, da se predlog za odvzem doktorata znanosti skupaj z mnenji poročevalcev preda senatu univerze. Tam je imel tudi Pepevnik priložnost predstaviti svoje argumente, vendar so bile ugotovitve vseh vpletenih očitno enake kot tiste predavateljev mariborske višje prometne šole. Po opravljenem postopku je univerza Pepevniku odvzela doktorski naziv, ker disertacija ni bila rezultat njegove lastne ustvarjalnosti.

Mentor je razočaran

Pepevnik včeraj ni bil dosegljiv za Dnevnik, v rektoratu univerze postopka ne komentirajo. Za mnenje smo povprašali tudi njegovega doktorskega mentorja Kolenca, ki je bil nekoč dekan portoroške fakultete, zdaj pa je predstojnik oddelka za tehnologijo prometa. "Z odvzemom doktorata nisem seznanjen, to zdaj slišim prvič," nam je rekel najprej. "Vsakdo na tem nivoju sam zase odgovarja. Če si je kolega Pepevnik dovolil, da je na takšen način predstavil rezultate svojega dela, v katerem ni bilo njegovega doprinosa, seveda mora za to odgovarjati". Ali je nad svojim študentom razočaran? "Če se razkrije, da to, kar je bilo narejeno, ni v redu, vsekakor," je odvrnil.

Po Kolenčevi oceni je nemogoče pričakovati od mentorjev, da bodo ugotavljali, ali je disertacija plagiat. "Danes je vse globalno, znanost je globalna, mentor ne more preverjati vsake komponente spoznanja. Če si nekdo dovoli, da ponuja tuje rešitve kot svoje, je to zelo težko ugotoviti." Po njegovih besedah ni sporno, če nekdo prevzema formule ali matematične obrazce drugih avtorjev. Seveda pa je narobe, če hkrati prevzema tudi rezultate izračunov.