Države, za katere se je komisija odločila, da bo postopek proti njim zaradi neizvajanja evropske zakonodaje nadaljevala na sodišču, so poleg Slovenije še Avstrija, Češka, Nemčija, Grčija, Francija, Madžarska, Irska, Italija, Luksemburg, Poljska, Portugalska in Španija.

Države članice EU bi morale prvi železniški sveženj ustrezno izvajati do 15. marca 2003. Ker ga ne, s tem železniškim operaterjem po navedbah komisije odvzemajo priložnosti za ponujanje storitev v drugih državah članicah, železniškim potnikom pa možnost večje izbire.

Prvi opomin zaradi neustreznega izvajanja železniške zakonodaje je Slovenija od Evropske komisije dobila junija 2008 skupaj s še 23 državami, nato pa oktobra lani še drugi opomin, imenovan "obrazloženo mnenje", ki ga je poleg nje dobilo še 20 držav.

Po analizi odgovorov držav v postopku ugotavljanja kršitev na drugi opomin je Evropska komisija ugotovila, da 13 od teh držav prvega železniškega svežnja, imenovanega tudi "infrastrukturni sveženj", še vedno ne izvaja ustrezno, zato jih sedaj čaka sodišče v Luksemburgu.

Evropska komisija v opominih opozarja na tri kategorije problemov: premajhno samostojnost upravljavcev infrastrukture glede na prevoznike v železniškem prometu, nezadostno izvajanje določb direktive o uporabninah za uporabo železniške infrastrukture in odsotnost neodvisnega regulatornega organa s potrebnimi pooblastili, ki bi reševal težave, povezane s konkurenco v železniškem sektorju.

Opomin Sloveniji naj bi se po navedbah komisije ob prejemu drugega opomina nanašal na vse tri omenjene kategorije.

Na ministrstvu za promet so za STA pojasnili, da so v luči opozoril komisije pripravili predlog sprememb zakona o železniškem prometu, ki naj bi odpravile oziroma sanirale vse očitke Bruslja. Predlog novele je že v zaključni fazi medresorskega usklajevanja, še pravijo.

Evropska komisija je varuhinja pogodb EU in pravno ukrepa proti državi članici, ki krši pravni red EU. Najprej državi kršiteljici pošlje prvi uradni opomin in jo prosi, da do določenega datuma, običajno v dveh mesecih, predloži svoje pripombe.

Če komisija ni zadovoljna z odgovori in pojasnili, ji pošlje drugi in zadnji opomin - obrazloženo mnenje. V tem opominu državo pozove, naj v določenem roku, običajno v dveh mesecih, ukrepa. Če država članica ne ukrepa, je sprožen postopek pred Sodiščem EU.

Minister za promet Patrick Vlačič je marca v Bruslju opozoril, da Sloveniji zaradi nespoštovanja evropske železniške zakonodaje grozi ustavitev kohezijskih sredstev za železnice. Za zdaj ni znano, ali je komisija doslej sprejela kakršne koli odločitve v povezavi s tem.

Na ministrstvu za promet so danes povedali, da niso prejeli nobenega obvestila komisije o morebitni zamrznitvi kohezijskih sredstev, predvidenih za sofinanciranje železniških projektov.