Če bo Donald Trump uresničil grožnje z visokimi carinami, se bo kitajski izvoz bistveno zmanjšal, kar bo hud udarec za kitajsko gospodarstvo. Po podatkih, ki so jih v Pekingu objavili v ponedeljek, je lani kitajski izvoz dosegel celo rekordno raven. Gre za enega redkih pozitivnih kazalnikov kitajskega gospodarstva, ki ima že več let težave zaradi skromnega domačega povpraševanja, zmanjšanja tujih investicij in nepremičninske krize.

Izvoz ostaja motor gospodarstva

»Leta 2024 je kitajski izvoz prvič presegel 25.000 milijard juanov (3300 milijard evrov) in se je v primerjavi z letom 2023 povečal za 7,1 odstotka,« je za medije izjavil tiskovni predstavnik kitajske carine. Povečanje izvoza, ki začasno rešuje kitajsko gospodarstvo, je povezano z vrnitvijo Donalda Trumpa na oblast 20. januarja, saj si ameriška podjetja ustvarjajo zaloge v pričakovanju, da se bodo dajatve na uvoz kitajskih izdelkov povečale in se bodo torej ti podražili. Uvoz na Kitajsko se je povečal na 18.390 milijard juanov (2390 milijard evrov), to je za 2,3 odstotka v primerjavi z letom prej.

Izvoz še naprej ostaja motor kitajskega gospodarstva, ki je za ameriškim drugo največje na svetu. Toda Trump grozi s 60-odstotnimi carinami na uvoz iz Kitajske (trenutno so večinoma manj kot 10-odstotne). Če bo to uresničil, se bo kitajski izvoz znatno zmanjšal, za več kot dve odstotni točki pa bi se lahko zmanjšala tudi kitajska gospodarska rast. S tem bi se še bolj zamajalo zaupanje domačih potrošnikov in investitorjev, domače povpraševanje in investicije pa bi se še dodatno skrčili. Lani je bila gospodarska rast uradno 5-odstotna, pri čemer ni nujno, da je ta podatek nedemokratičnih oblasti točen.

Da bi okrepili gospodarstvo v Pekingu razmišljajo o znižanju obresti in povečanju maksimalne zadolženosti regionalnih vlad.

Priprave na morebitne težave

Da bi okrepili gospodarstvo pred morebitnimi hudimi težavami po 20. januarju, v Pekingu razmišljajo, da bi znižali obresti in povečali maksimalno možno zadolženost regionalnih vlad, ki bi tako lahko več investirale. Pomembna spodbuda gospodarstvu bi bilo tudi povečanje proračunskega primanjkljaja s 3 na 4 odstotke BDP, kar bi lahko pomenilo povečanje izdatkov za 1300 milijard juanov (160 milijard evrov). Del kitajskih ekonomistov pa meni, da je treba s proračunskim denarjem bolj neposredno spodbujati potrošnjo, sicer bo ogrožena gospodarska rast. Pravzaprav že obstajajo subvencije za zamenjave staro za novo, tovrstno zamenjavo gospodinjskih aparatov država financira do 20 odstotkov.

Kitajska je doslej s subvencijami spodbujala predvsem proizvodne zmogljivosti določenih industrij, zlasti proizvodnjo sončnih elektrarn in električnih avtomobilov, ki pa povpraševanje na domačem trgu nekajkrat presegajo. Toda zdaj drugi deli sveta, ne le ZDA, tudi EU, Brazilija in Indonezija, dvigujejo carine na kitajske izdelke. Kitajska bo skratka morala povečati kupno moč domačih potrošnikov.

Prodaja kitajskih električnih avtomobilov

Na Kitajskem se je lani prodaja električnih in hibridnih avtomobilov povečala za 40,7 odstotka glede na leto 2023. Kar 10,9 milijona hibridnih in električnih avtomobilov se je lani prodalo na kitajskem trgu, kar je 47 odstotkov od vseh 22,9 milijona prodanih. Predvsem zaradi državnih subvencij, ki znašajo do 2800 evrov, se je prodaja električnih avtomobilov krepko povečala. V EU je na primer med prodanimi avtomobili delež električnih 23-odstoten, v Sloveniji celo samo 10-odstoten. Če ne upoštevamo obdobja covida, se je lani prvič zgodilo, da je na Kitajskem uvoz nafte – ker so električni avtomobili vse pomembnejši – padel. Vendar ima Kitajska zaradi visokih carin v EU in ZDA, kar sta njena največja izvozna trga, težave z izvozom električnih avtomobilov.

Priporočamo