Na Dnevniku smo v zadnjem času prejeli kar nekaj zgodb o tem, kako potniki zaman poskušajo priti na avtobus, saj so ti bodisi polni bodisi po voznem redu sploh ne pridejo. Eden izmed bralcev se je nedavno odpravljal iz Pirana v Ljubljano. Vozovnice ni mogel kupiti preko spleta, lahko pa jo je kupil na avtobusu, saj v Piranu ni blagajne za nakup vozovnic. Na srečo je bil na postajališču dovolj zgodaj, da mu je uspelo kupiti vozovnico in dobiti sedež, medtem ko je kar nekaj ljudi ostalo na postajališču. Avtobus je po voznem redu pobiral še v Izoli in Kopru, kjer pa zaradi polnega avtobusa potniki niso mogli več vstopiti. Bili so torej primorani čakati na naslednji avtobus v upanju, da se ne bo tudi ta zapolnil že v Piranu. Kot so nam pojasnili v družbi Arriva, ki prevaža potnike z Obale v notranjost Slovenije, je število sedežev na medkrajevnih linijah omejeno, zato voznik sprejme le toliko potnikov, kolikor jih dopuščajo omejitve, da lahko zagotovijo varnost vseh.

Neki drug bralec se je v nedeljo, 11. avgusta, odpravljal iz Šempetra v Savinjski dolini proti Ljubljani. Avtobus bi moral po voznem redu na postaji pobrati potnike ob 18:44. Avtobusa ni bilo. Čez čas si je bralec naročil taksi, se z njim odpeljal do Celja, od tam pa se odpravil z vlakom proti Ljubljani. Za pot je odštel okoli 35 evrov. Ko je prosil Nomago za pojasnitev, so mu odgovorili, da je avtobus na ta dan vozil in pobiral po voznem redu, a se je po našem poizvedovanju izkazalo, da ni bilo tako.

Za pojasnitev zapleta smo zaprosili družbo Nomago. Odgovorili so: »Zaradi nepredvidenih težav je v nedeljo, 11. avgusta, prišlo do izpada poznopopoldanske linije Konjice–Ljubljana. V podobnih primerih v Nomagu po naših najboljših močeh vedno poskušamo organizirati alternativni prevoz, vendar tokrat na žalost to ni bilo izvedljivo. Potnikom v primeru, da linija ni odpeljana, seveda povrnemo kupnino za vozovnico.« Naš bralec kupnine ne bo dobil povrnjene, saj lahko vozovnico v Šempetru kupiš le na avtobusu. Nomago smo prosili za pojasnitev besedne zveze »zaradi nepredvidenih težav«, odgovorili so nam, da je voznik avtobusa na ta dan zbolel, nadomestitve pa niso našli. Avtobus na relaciji Konjice–Ljubljana torej to popoldne preprosto ni vozil, o tem pa ni bilo nobenega obvestila niti na spletu niti kje drugod.

Beleži se veliko povečanje števila turistov, za katere nimamo podatka, kdaj bodo prišli. To pa posledično privede do “nepredvidljivih” potnikov.

Družba za upravljanje javnega potniškega prometa

Krivi so »nepredvidljivi« potniki

Sistem nakupa in uporabe vozovnic, cenovno politiko in standarde ter vozne rede javnega potniškega prometa določa Družba za upravljanje javnega potniškega prometa (DUJPP). Družba Arriva in Nomago pa sta le izvajalca medkrajevnih prevozov, ki jih izvajata v skladu s sklenjeno koncesijsko pogodbo z DUJPP, ki velja od 1. julija 2024. Povedano drugače, Arriva in Nomago za nastale težave ne odgovarjata, vsi potniki pa se morajo s težavami obrniti na DUJPP. Nanje smo se obrnili tudi na Dnevniku, saj nas je zanimalo, zakaj kljub spremenjenim voznim redom in dodatnim avtobusom še vedno prihaja do zgoraj opisanih problemov. »Razlogov, da potnik ne pride na avtobus, je lahko več. Treba je upoštevati več kot 5-odstotno povečanje števila potnikov v letošnjem letu. Cenovna ponudba javnega potniškega prometa je ena izmed najcenejših v Evropi, beleži se tudi veliko povečanje števila turistov, za katere pač nimamo podatka, kdaj bodo prišli, in posledično to privede do 'nepredvidljivih' potnikov. Ob lepem vremenu se lahko na avtobusni postaji pojavi tudi do dvesto potnikov hkrati, česar pa ne moremo predvideti,« pojasnjujejo pri DUJPP. Zagotavljajo pa, da so zagotovili, da je prevozov dovolj. »Čeprav je treba občasno počakati na naslednji odhod, bi si upali trditi, da so vsi potniki pripeljani na cilj, se pa lahko zgodi, da morajo zaradi prezasedenosti počakati na naslednji avtobus.« Pa vendar potniki na relaciji Koper–Ljubljana večkrat ostanejo brez prevoza. Pri DUJPP sicer pojasnjujejo, da jim z avtobusne postaje lahko sporočijo, da je vozovnice za avtobusni prevoz kupilo bistveno več potnikov od razpoložljivih kapacitet. »V tem primeru naročimo dodatni avtobus, ki mora priti v roku 60 minut,« pojasnijo. A kaj storiti takrat, ko lahko vozovnico kupiš le na avtobusu, ta pa je že vnaprej poln? Odgovora na to vprašanje nismo dobili.

Danes, ko praktično vse poteka po raznih digitalnih oblakih, v Sloveniji vozovnice preko spleta ni mogoče kupiti, niti je ni mogoče kupiti z bančno kartico, temveč le z gotovino.

Rezervacije ne obstajajo

Podjetje FlixBus, ki po svetu vozi na več kot 5000 destinacij, je tako kot DUJPP le podjetje, ki organizira prevoze, zanj pa vozijo razni izvajalci. Sistem poteka na način, da posameznik vozovnico kupi preko spleta. Ko se mesta zapolnijo, posameznik kupiti vozovnico za naslednji možni termin. Zaradi takega sistema vsi uporabniki FlixBusa vedno pridejo na cilj. Kljub temu pa v 21. stoletju, ko praktično vse poteka po raznih digitalnih oblakih, v Sloveniji vozovnice preko spleta v večini primerov ni mogoče kupiti, niti je ni mogoče kupiti z bančno kartico, temveč le z gotovino. Prav tako nimamo sistema rezervacij. Na DUJPP pojasnjujejo, da je javni potniški promet namenjen vsem potnikom, zato že v osnovi ne morejo favorizirati določene skupine. »Sicer pa že nekaj časa razmišljamo o rezervacijskem sistemu in upamo, da bomo kmalu prišli do njega,« povedo in dodajajo, da na ministrstvu za okolje, podnebje in energijo poteka projekt Prenova javnega potniškega prometa, zato predvidevajo, da se bodo v sklopu projekta dotaknili tudi področja rezervacij in nakupov preko spleta. A do takrat moramo potniki biti na postajah prvi, vozovnice kupovati z gotovino in upati, da nas ne prehitijo množice turistov.

Nomago smo prosili za pojasnitev besedne zveze “zaradi nepredvidenih težav”, odgovorili so nam, da je voznik avtobusa na ta dan zbolel, nadomestitve pa niso našli.

Priporočamo