Podpisani novinar Dnevnika je ta teden prejel klic z neznane številke. Na drugi strani zveze je bil moški, ki je poznal osebne podatke poklicanega in je razpolagal z informacijo, da je imel do uvedbe obveznega zdravstvenega prispevka pri Vzajemni urejeno dopolnilno zdravstveno zavarovanje.

Klicatelj je na zelo odločen in prepričljiv način povedal, da ima novinar neurejeno zdravstveno zavarovanje in da morata to nemudoma urediti. Sporočil mu je, da bo imel po novem sklenjeno zdravstveno zavarovanje, ob katerem bo zdravstvene storitve dobil v zasebnem zdravstvu in ne več v čakalnih vrstah v javnih ustanovah. V primeru bolezni bo v bodoče nemudoma dobil napotnico, s katero bo najkasneje v treh dneh prišel do zasebnega specialista, brez doplačil, je našteval klicatelj. Brez doplačil mu bodo na voljo tudi vse preiskave in morebitni operativni posegi, najkasneje v 15 dneh. »Vi nič ne zalagate, vse pokrije zavarovalnica,« je poudaril moški. »Če boste morali na poseg v tujino, bo 20 odstotkov vrednosti posega izplačano na račun kot odškodnina.« V zavarovanje je vključena tudi dentalna nezgoda do 5000 evrov, na voljo je tudi obisk družinskega zdravnika ali fizioterapevta na domu.

Podpisovanje pred branjem

Sklenitev zavarovanja mu ne bo povzročila nobenih dodatnih stroškov, prejemnik klica bo plačeval enak znesek kot doslej, je zagotavljal agent, ki ni vprašal, ali poklicani sploh hoče skleniti zavarovanje, temveč mu je naročil, naj nemudoma digitalno podpiše pogodbo, ki jo je medtem poslal po SMS. Novinar je najprej zahteval v vpogled dokument, ki naj bi ga digitalno podpisal. Klicatelj mu je odvrnil, da to ni potrebno, ker ima 15 dni časa, da od posla odstopi. Na večkratno zahtevo je vendarle poslal dokument.

Pošiljatelj je bil Klemen Udovič, vodja klicnega centra Agencije Sparta tim. Iz poslane police je bilo razvidno, da je novinarju hotel prodati zavarovalno polico, ki ponuja več zavarovalnih produktov Vzajemne: Specialisti, bolezen in nezgoda – XL, Operativni posegi zaradi bolezni in nezgode ter Drugo mnenje.

Dnevnik je Agencijo Sparta tim soočil s spornim načinom pridobivanja novih zavarovancev Vzajemne. V pisnem odgovoru je Udovič opravljeni telefonski pogovor opisal drugače. »Gospodu smo povedali, da nima urejene zdravstvene police pri Vzajemni, ki pokriva samoplačniške zdravstvene storitve,« je zapisal. »Glede premije zdravstvene police je bilo povedano, da je višina premije podobna kot premija bivšega dopolnilnega zavarovanja, slabih 40 evrov mesečno. Gospodu je bilo razloženo, da se polica sklene na daljavo z digitalnim podpisom.«

Udovič je poudaril, da imajo v podjetju točno določen govor, da ne pride do napačno podanih informacij ali zavajanja strank. »Vsi zaposleni svoje delo klicanja opravljajo pod mentorstvom zavarovalnega zastopnika z licenco in nadzorom vodje, ki posluša, kaj govorijo,« je zapisal.

Direktor Agencije Sparta tim je večkrat poudaril, da v njihovem klicnem centru ne zavajajo strank in da delajo “v dobro ljudi”.

»Ali ste morda plačani od konkurence?«

V sredo je oba podpisana novinarja Dnevnika poklical Sanel Novaković, direktor lani ustanovljene Agencije Sparta tim. Večkrat je poudaril, da v klicu ne vidi nič spornega in da je najbrž težava v tem, da je poklicani »narobe razumel celotno zadevo«. Novinarja je vprašal: »Ali ste morda plačani od konkurence?« Novinarji bi morali biti po njegovem prepričanju družbeno odgovorni, ker poznajo razmere v zdravstvu. »Žal mi je ljudi v Sloveniji, ki še zmeraj upajo, da se bo javno zdravstvo izboljšalo,« je dodal. Posameznik lahko, če ima pomisleke glede komuniciranja njihovih predstavnikov, pošlje pritožbo Vzajemni, je večkrat omenil. Če bi se izkazalo, da očitki prejemnika klica držijo, bi v njihovi agenciji ukrepali, je zatrdil. Obenem je posvaril, da nas ima pravico tožiti, če blatimo njegovo podjetje.

Novaković je večkrat poudaril, da v klicnem centru ne zavajajo strank in da delajo »v dobro ljudi«. Ponujeno zavarovalno polico je vztrajno hvalil. »Vzajemna je edina zavarovalnica, ki pokriva vse specialistične veje, edina pokriva velike operacije, organizira in plačuje posege v tujini in zajamčeno v treh dneh zagotovi pregled pri specialistu.«

Sporne prakse brez kazenskega epiloga

Zavajajoče ponujanje dodatnih zdravstvenih zavarovanj v Sloveniji ni novost. Leta 2014 je Delo poročalo, kako so skušali z lažmi pridobivati nove zavarovance. Novinarka Milena Zupanič je opisala klic agenta, ki ji je ponujal zavarovanje za raka, s trditvijo, da so se spremenili predpisi in da bi morala v primeru takšne diagnoze doplačevati za zdravila. »Ko dobite raka, je 5000 evrov vaših,« je agent podjetja Finmart hvalil zavarovalni produkt Vzajemne.

V agenciji so si zatem prizadevali, da bi novinarka posnela izjavo o sklenitvi zavarovanja, ki bi veljala kot elektronski podpis pogodbe. »Če bi si pa premislili, lahko prekličete,« je izvedela. Izjave ni bila pripravljena podpisati, o zavajajoči prodaji zavarovanj je napisala članek. V njem je izpostavila tudi navedbe Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije (ZZZS), da so prejeli že več klicev zavarovancev s podobno izkušnjo.

ZZZS je na podlagi prijav v tistem obdobju podal na okrožni državni tožilstvi v Ljubljani in Celju ovadbi zoper Vzajemno in Finmart. Okrožna državna tožilka Tanja Ahčan je ovadbo po letu in pol zavrgla z utemeljitvijo, da se v predkazenskem postopku ni potrdila utemeljenost suma. Na zatožni klopi se je zatem znašla novinarka Zupanič. Tožilstvo ji je očitalo, da je s svojim medijskim poročanjem storila štiri kazniva dejanja žaljive obdolžitve v škodo tožilke Ahčan. Novinarka je namreč med drugim izpostavila okoliščino, da je tožilkih mož v preteklosti zastopal Vzajemno. Okrožno sodišče v Ljubljani je novinarko oprostilo; sodba je postala pravnomočna, potem ko višje sodišče ni ugodilo pritožbama državnega tožilca in pooblaščenca tožilke.

ZZZS policiji kasneje ni več naznanjal zavajajočih klicev. To pa ne pomeni, da se sporno prodajanje zavarovanj ni nadaljevalo. V zavodu opažajo, da gre za nekakšne »sezonske« kampanje, ki so bile zelo intenzivne v začetku letošnjega leta – ob ukinitvi dopolnilnega zdravstvenega zavarovanja. Klicatelji so svarili ljudi, da bodo morali v bodoče doplačevati za zdravljenje. Zdravstvena blagajna je bila obveščena tudi o primerih, ko so se agenti predstavili kot zaposleni ZZZS,
ki bi se radi oglasili na domu, kjer bi predstavili obvezni zdravstveni prispevek in pridobili podpis izjave, s katero bi stranke pridobile 24-urni dostop do zdravnika. O tovrstnem dogajanju smo v Dnevniku poročali julija.

Zavarovancem, ki prejemajo tovrstne telefonske klice, ZZZS svetuje skrajno previdnost. Priporoča jim, naj se pri uradnih ustanovah pozanimajo, ali res izvajajo tovrstne aktivnosti, sume goljufij pa naj prijavijo policiji in tržnemu inšpektoratu. 

Vzajemna: Bdimo nad ravnanjem agencij

»Informacije, ki ste nam jih posredovali, so za nas pomembna povratna informacija,« so nam odgovorili iz Vzajemne. V zavarovalnici predvidevajo, da je agent Agencije Sparta tim ponujal njihovo zavarovanje Zdravstvena polica. V Vzajemni dodajajo, da so na Agenciji Sparta tim že opravili pogovor in izobraževanje, zato da bi se izognili morebitnim šumom v komunikaciji. Zatrdili so tudi, da za zavarovalne agencije, s katerimi sodelujejo, pripravljajo protokole in izhodišča, jih izobražujejo in jim zagotavljajo vsebinsko podporo. Pri zunanjih partnerjih redno spremljajo kakovost njihovega dela in prejete pritožbe, so še sporočili.

Priporočamo