»Dom Viharnik v Kranjski Gori je bil zasebni dom starejših občanov s koncesijo. Po več letih spremljanja, ko smo čakali na prostor, smo pred dobrima dvema letoma tja preselili babico,« pripoveduje Tamara Langus, vnukinja ene od tamkajšnjih oskrbovank, in nadaljuje, da je bila to zelo dobra poteza, saj so v domu organizirali kup aktivnosti in dogodkov, osebje je bilo super, njihova babica pa je oživela in se povezala z drugimi oskrbovanci. »Demenca se je upočasnila. Nekoč sem jo našla z nalakiranimi nohti – negovalka ji jih je nalakirala. Čeprav je dom dražji, je bil vreden cene,« pripoveduje Langusova.
Čeprav je avstrijska skupina Mavida Group že leta 2020 kupila štiri slovenske domove s koncesijami vred, je do letošnje jeseni po besedah Langusove vse delovalo po uveljavljenem starem načinu. Nato pa so se septembra začele spremembe.
Viharnik je imel svojo kuhinjo in pralnico. »Vse je bilo oprano sproti, hrana je bila dobra. Zdaj umazano posteljnino in oblačila vozijo v Ribnico na pranje, vrnejo pa čez en teden ali kasneje. Kosila kuhajo v še neodprtem domu v Šenčurju in jih dostavljajo v Kranjsko Goro,« pravi Langusova in dodaja, da se stanovalci nad hrano pritožujejo, odkar pa je njena mama babico našla brez hlač, ji raje sama pere oblačila. »Avstrijski lastnik očitno zmanjšuje stroške pomembnih storitev, kar najbolj občutijo stanovalci,« pravi Langusova, ki sicer poudarja, da je osebje še vedno visoki ravni, a so očitno pri nekaterih stvareh zaposleni nemočni.
Prehodno obdobje
»Smo v prehodnem obdobju, katerega cilj je zagotoviti najvišjo kakovost pri pripravi obrokov za naše stanovalce. Trenutno je večina obrokov pripravljena lokalno v Kranjski Gori, vključno z zajtrkom, večerjo in številnimi prilogami, kot je na primer krompir, ki ga sveže pripravimo v naši lokalni kuhinji,« je na naše vprašanje o kuhinji odgovorila direktorica doma Karmen Romih in dodala, da so z začetkom meseca ta sistem dodatno optimizirali. Od ponedeljka do petka so vsi obroki v celoti pripravljeni v lokalni kuhinji v Kranjski Gori. »Za konec tedna (sobota in nedelja) pa bodo kosila dostavljena iz centralne kuhinje v Šenčurju, kjer uporabljamo napreden sistem kuhanja in hlajenja. Ta sodoben pristop zagotavlja dosledno kakovost, izboljšano varnost hrane in zmanjšanje odpadkov, hkrati pa izpolnjuje raznolike potrebe naših stanovalcev. Ta uravnotežen pristop nam omogoča, da za konec tedna združimo prednosti naše lokalne kuhinje z naprednimi zmogljivostmi centralne kuhinje,« je razložila.
Kot pravi Romihova, tako zagotavljajo, da stanovalci še naprej uživajo sveže, visokokakovostne obroke. Dodatno se zavezujejo, da bodo stanovalcem omogočili izbiro med različnimi obroki, prilagojenimi njihovim željam in prehranskim potrebam. »Z delno vključitvijo zunanje kuhinje se izognemo tudi kolapsu lokalne kuhinje v času pomanjkanja kuharjev in kuhinjskih pomočnikov. S tem je zagotovljena kontinuiteta prehrane,« pojasnjuje direktorica.
Jedilnike po njenih besedah sestavlja dietni kuhar, dostopni so v skupinah stanovalcev in na recepciji v tiskani obliki, zaradi tehničnih težav pa nekaj časa niso bili dostopni na spletu.
Romihova je potrdila, da perilo perejo v sodobno opremljeni centralni pralnici v Ribnici. »Za centralizacijo pralnice smo se odločili zaradi želje po večji doslednosti standarda pranja. Prevzem umazanega in dostava čistega perila potekata dvakrat tedensko,« je razložila.
Langusova nam je kasneje potrdila, da so se potem, ko smo o zadevi začeli poizvedovati novinarji, zadeve v domu izboljšale.