Z uradnim odprtjem osrednje festivalske razstave v Mestni galeriji Nova Gorica se bo nocoj ob 20. uri začel že 25. mednarodni festival sodobnih umetniških praks Pixxelpoint, ki ga je na prizoriščih po Novi Gorici ter italijanski Gorici pod okriljem evropske prestolnice kulture GO! 2025 pripravil Kulturni dom Nova Gorica v sodelovanju z ljubljanskim zavodom za sodobne umetnosti Aksioma. Na njem se bodo do 17. novembra zvrstile razstavne, diskurzivne, glasbene in druge vsebine.

Kot pojasnjujejo organizatorji, festival izhaja iz vizualne kulture elektronskih medijev, kot cilj pa si je v osnovi zadal boljše razumevanje razsežnosti digitalnih svetov in digitaliziranja stvarnega sveta okoli nas ter spodbujanje teoretskega diskurza in kritične refleksije o intermedijski umetnosti. Toda festival je svoj prvotni namen, približevanje informacijske tehnologije in pa novih medijev širšemu občinstvu, že zdavnaj presegel: prerasel je v festival sodobnih praks, tako ali drugače umeščenih na presečišče umetnosti, znanosti in tehnologije. Letošnja festivalska izdaja, katere umetniško vodstvo podpisuje Janez Fakin Janša, bo tako raziskovala »potencial fikcije za ponovno vzpostavitev razmerja z nepopravljivo razdejanim svetom«, poleg mednarodne razstave pa obsega tudi delavnice, koncerte, didžej nastope, eksperimentalne razprave in še kaj.

Vid Koprivšek: Swarm Entry

V odzivni instalaciji Vstop roja Vid Koprivšek povezuje razstavni prostor in okolje simulacije v razširjeno interaktivno prizorišče. Foto: Domen Pal / Aksioma

Proti občutjem izgube

Tema tokratnega festivala je Spekulacija in razkroj, kakor se imenuje tudi osrednja razstava, ki jo je kurirala Maja Burja, prostorsko pa oblikovala Tamara Lašič Jurković. Na postavitvi, ki je umeščena v prostore Mestne galerije Nova Gorica, Galerije Tir, Carinarnice in Galerije Agorè v Gorici, se bo predstavilo deset umetnikov in umetniških skupin iz petih evropskih držav: slovenske barve zastopajo Maja Bojanić, Gaia Radić, Dorijan Šiško, Matej Mihevc in Vid Koprivšek, iz tujine pa se jim pridružujejo Alberto Harres, Mario Santamaria, Jana Kerima Stolzer in Lex Rütten ter kolektiva OMSK Social Club in Room 69.

»Sedanji trenutek zaznamuje občutje izgube, medtem ko je preteklost, sedanjost in prihodnost težje razvozlati kot kadar koli prej,« pojasnjuje kuratorka. »Predstave o nekoč odprti prihodnosti se zdaj spreminjajo v čedalje bolj brezizhodne obete, poglavitni preostali sili v svetu pa sta vztrajen razkroj in nebrzdana spekulacija.« Prav spekulacija in razkroj – kot na novo prisvojena ustvarjalna procesa – tu postaneta »odprtina za raziskovanje alternativnih tokov preteklosti, sedanjosti ter prihodnosti«, ki skozi prelome, motnje ter znamenja sedanjega trenutka oblikujejo množico vzporednih svetov.

Maja Burja, kuratorka: »Sedanji trenutek zaznamuje občutje izgube, medtem ko je preteklost, sedanjost in prihodnost težje razvozlati kot kadar koli prej.«

 

Raznovrstne razprave

Jutrišnji koncertni večer na Mostovni prinaša prvi goriški nastop tria Jimmy Barka Experience, ene od najbolj samosvojih slovenskih zasedb, ki ga bo s svojim futurističnim balkanskim popom uvedla mlada slovenska ustvarjalka Zevin, dopolnjeval pa ju bo še didžej program, v katerem bosta glasbo in ritme sukala msn gf in DJ Zvèn. Hibriden program razprav in performansov, ki ga kurirajo Dominik Vrabič Dežman, Klara Debeljak, Maks Valenčič in Jan Kostanjevec, se bo medtem v sodelovanju z raziskovalnim projektom The Void osredotočil na taktični video in avdiovizualno založništvo; The Void v okviru festivala izvaja tudi delavnico za študente.

V času in prostoru pa se bo Pixxelpoint raztegnil še s serijo podkastov Prihodnost za nami, ki jo je v Italiji živeča belgijska blogerka, umetnostna kritičarka in kuratorka Régine Debatty zasnovala kot niz pogovorov z uveljavljenimi mednarodnimi umetniki o vprašanju trajnosti in zastarelosti, ki je že postalo neločljiv del sodobne (medijske) umetnosti. 

Priporočamo