Oblikovalec Robert Žvokelj je pred dnevi postal eden od letošnjih prejemnikov prestižne mednarodne oblikovalske nagrade Red Dot Design Award, njeni podeljevalci so namreč prepoznali izvirnost njegove oblikovalske vizije pri dveh slovenskih poštnih znamkah, ki imata kljub minimalističnemu stilu učinkovito sporočilo. Odličje je prejel v okviru kategorije Brands & communication design, ki se osredotoča na vizualno komunikacijo in oblikovanje blagovnih znamk. Nagrajeni poštni znamki v japonski tradiciji origamijev upodabljata dve športni disciplini, v katerih so se slovenski športniki izkazali tekom olimpijskih iger v Tokiu, in sicer jadranje ter športno plezanje.

Robert Žvokelj: »Če oblikovna rešitev temelji zgolj na všečnosti, se vizualnemu onesnaževanju ne da izogniti.«

 

Nagrada, ki jo za izjemne oblikovalske dosežke podeljujejo od leta 1955, v oblikovalski stroki velja za enega najbolj zaželenih znakov kakovosti. Za Žvoklja, ki ob svojih oblikovalskih projektih deluje tudi kot predavatelj na akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani, je nagrada še ena pomembna mednarodna potrditev vrhunskosti njegovih zamisli. Red Dot, ki jo v treh disciplinah podeljujejo enkrat letno, je v današnji dobi, preplavljeni z vizualnimi podobami tako v resničnem kot virtualnem svetu, vsakič dobrodošla potrditev tudi za naročnike. O tem, kako pomemben se mu zdi dober dizajn v času, ko se vse bolj srečujemo z nečim, kar nekateri imenujejo vizualno onesnaževanje, Žvokelj preprosto odgovori, da se odgovor skriva že v vprašanju: »Če oblikovna rešitev temelji zgolj na všečnosti, se onesnaževanju ne da izogniti.«

Kameleonove rešitve

Da sta poštni znamki sploh ugledali luč sveta, so zaslužni tudi Pošta Slovenije, Olimpijski komite Slovenije in žirija javnega anonimnega natečaja, ki je prav tako prepoznala kakovost upodobljenega slovenskega olimpijskega duha. Dr. Petra Černe Oven z ljubljanske akademije za likovno umetnost in oblikovanje je oblikovalski izraz Roberta Žvoklja nekoč opisala kot »kameleonov odgovor na okolje«, kjer se njegove oblikovalske rešitve vedno prilagajajo temu, kar mora komunicirati, pri tem pa izhajajo iz poglobljenih analiz. »Narediti nekaj na videz preprostega, kar ima v ozadju širše sporočilo, v resnici ni tako težek zalogaj, če si v procesu načrtovanja zastaviš vsa vprašanja in nanje tudi odgovoriš,« je pojasnil Žvokelj. Na vprašanje, kakšni izzivi čakajo oblikovalca, ko se ta loti snovanja poštne znamke, pa odgovarja, da je pri tem ključna odgovornost: »Ne nazadnje je znamka plačilni instrument države, ki posredno komunicira raven vizualne pismenosti.«

Design for commemorative stamp for 2021Sport seriesXXXII Summer Olympic Games - Tokyo(original size of the stamp 29,8 x 42,6 mm)

Nagrajeni poštni znamki Roberta Žvoklja: ena prikazuje jadranje, druga športno plezanje. Foto: arhiv DAK

Priznani oblikovalec se v javnosti sicer zelo redko izpostavlja; v enem redkih intervjujev, ki so ga z njim opravili študenti akademije, je izrazil prepričanje, da morajo biti oblikovne rešitve v prvi vrsti učinkovite in podrejene doseganju zastavljenih ciljev. Sam od naročnikov pričakuje dobra izhodišča, ne zgolj sugestij, pri čemer se pri vsakem delu z vsebino temeljito seznani. Svoboda naj bo rezervirana za ustvarjalce, ki skozi svoja dela izražajo osebne izkušnje, pričakovanja in prepričanja, meni. V nasprotju s tem se oblikovalci pogosto srečujejo tudi z omejitvami.

V svojih delih, ki so ne glede na format in namembnost vselej uravnotežena in dobro premišljena, je Robert Žvokelj izredno natančen. Do sedaj je oblikoval najrazličnejše projekte, od publikacij, znamk in kovancev do znakov in logotipov. Njegove oblikovalske stvaritve velikokrat izražajo določeno kritiko, kjer se mu to zdi potrebno, kar pomeni, da temeljijo na problemskem pogledu na tematiko. 

Priporočamo